Met dank aan onder meer een groter 'nierenrooster' heeft de 1-Reeks, aldus BMW, letterlijk een nieuw gezicht gekregen. Maar of dat ieders meug zal zijn? In zijaanzicht vertoont de nieuwe BMW 1-Reeks een duidelijke wigvorm. Al even kenmerkend zijn de lage zijruiten. Door de brede gordellijn en de schuine opstelling van de achterste dakstijlen oogt de achtersteven vrij stoer.
...

Met dank aan onder meer een groter 'nierenrooster' heeft de 1-Reeks, aldus BMW, letterlijk een nieuw gezicht gekregen. Maar of dat ieders meug zal zijn? In zijaanzicht vertoont de nieuwe BMW 1-Reeks een duidelijke wigvorm. Al even kenmerkend zijn de lage zijruiten. Door de brede gordellijn en de schuine opstelling van de achterste dakstijlen oogt de achtersteven vrij stoer. Zoals we van BMW gewend zijn, is het interieur van de 118i afgewerkt met hoogwaardige materialen. Innoverend zijn de verlichte interieurlijsten. De gegroepeerde bedieningselementen verhogen het bedieningsgemak en zorgen tegelijk voor meer opbergruimte. Twee displays met een scherm van 10,25 inch bieden toegang tot het infotainmentaanbod van het nieuwe BMW Operating System 7.0. Het centrale controldisplay bevindt zich optimaal in het gezichtsveld van de bestuurder. Het overschakelen van achterwiel- naar voorwielaandrijving heeft een belangrijk voordeel: de interieurruimte is er groter door geworden. Met de achterbank plat laat de BMW 118i toe tot 1.200 liter mee te nemen. Onze testwagen was voorzien van zowel het Business Pack Plus als het Comfort Pack, pure luxe. Vandaag is de nieuwe BMW 1-Reeks leverbaar met twee benzinestokers en drie zelfontbranders. Wij reden de BMW 118i, die, in tegenstelling tot de typeaanduiding doet vermoeden, geen 1,8 liter motor, maar wel een 103 kW/140 pk sterke 1.499 cm³ metende driecilinder-turbomotor heeft. De prestaties van de BMW 118i stemmen tot tevredenheid. Wij noteerden tijdens de test een gemiddeld verbruik van 6,7 liter. Voorzien van een lichte, vrij communicatieve besturing toont de BMW 118i zich een prettig wendbare én lichtvoetige voorwielaandrijver.