In de bloemenwinkel kijk ik graag naar hoe bekwame handen in geen tijd een prachtige ruiker bijeen binden, louter geïnspireerd door mijn woorden 'misschien iets met roze en wit?'. Mijn eigen talent voor bloemschikken gaat niet veel verder dan een vaas uit de kast halen om een pas gekocht of gekregen boeket in te zetten. Ik heb zeker oog voor wat mooi is. Maar datzelfde oog ziet, al die keren dat ik zelf iets probeerde, dat het resultaat eerder naar chaos neigt. Geen stijlvolle nonchalance, neen. Gewoon chaos.
...

In de bloemenwinkel kijk ik graag naar hoe bekwame handen in geen tijd een prachtige ruiker bijeen binden, louter geïnspireerd door mijn woorden 'misschien iets met roze en wit?'. Mijn eigen talent voor bloemschikken gaat niet veel verder dan een vaas uit de kast halen om een pas gekocht of gekregen boeket in te zetten. Ik heb zeker oog voor wat mooi is. Maar datzelfde oog ziet, al die keren dat ik zelf iets probeerde, dat het resultaat eerder naar chaos neigt. Geen stijlvolle nonchalance, neen. Gewoon chaos.Helemaal op mijn gemak voel ik me dus niet, face tot face met de nochtans niet eens zo veel emmers met verschillende bloem- en groensoorten in het gezellige winkeltje van Hilke Boudens, net buiten hartje Brugge. Hilke organiseert er individuele workshops voor bloemenkunstenaars, al of niet in de dop. Met zelf al dertig jaar ervaring in de vingers begeleidt ze me anderhalf uur en hoogst persoonlijk bij het creëren van een bloemstuk. Wat Hilke daarbij het belangrijkst vindt is dat de creatie ui t mijn hoofd, hart en vingers groeit. Al zijn er wel degelijk ook basisregels die het verschil maken tussen een chaotisch en een evenwichtig bloemstuk. Het blijkt een kwestie van verhoudingen, al blijken die op zich ook weer voor interpretatie vatbaar, en van combineren met structuren, met verschillende hoogtes ook, en met lijnen. Maar met die kneedbare regels in het achterhoofd, moet het bloemschikken bovenal een spel worden, van kleuren en materialen, gekweekt of gevonden in de natuur.Nadat Hilke me een paar van haar eigen boeketten toonde, bij wijze van wat kan maar ze niet klakkeloos gekopieerd wil zien, laat ze me dus achter in de hoek vol chrysanten, duizendschoon, distels, tulpen, eucalyptus en ander groen. Exotisch moois valt hier niet te bespeuren, evenmin als rozen aangevoerd uit overzeese continenten. Hilke kiest resoluut voor lokale telers, kwestie van haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Geen grenzeloos ruime keuze aan soorten dus, wel bloemen van goeie kwaliteit, streek- en seizoensgebonden. En toch: keuzestress! Ga ik voor gele tinten of voor rozig? Of voor beide? Of toch voor puur wit? Ik besluit de bloem die me hier en nu het meest raakt, uit een emmer te plukken: een paar takjes diep rood, fluwelig duizendschoon. Ik kies er witte brem en sneeuwkleed bij, en zacht gele .......... Een krulwilgentak vormt samen met fris bosbessengroen de basis van wat ik nog altijd niet duidelijk voor ogen heb. Maar de brem waaiert uit naar links en rechts, ik schik het duizendschoon en wat Zeeuwse knoopjes, het boeket krijgt vorm. Een witgele tulp schittert als accentbloem, en een paar lange stelen met wilgenkatjes geven mijn creatie schwung. Ik puzzel en probeer, Hilke stuurt subtiel bij, geeft creatieve én praktische tips, en ik krijg er steeds meer plezier in. Om tot slot de deur uit te stappen met een heerlijk lenteboeket in mijn armen, glimmend van trots.Info over de individuele workshops bloemschikken van Hilke Boudens op www.boudens-styling.be