In de hall krijgen we al meteen enkele knappe stukken te zien, van de imposante Louis Vuitton-koffers uit de jaren 30 tot een vintage handtas van Hermès in krokodillenleer, dat in 1975 een eerbetoon was aan Grace Kelly. Exclusief is vreemd genoeg een woord dat je niet hoort uit de mond van Davy Depaepe, die vooral een passie voor de objecten heeft. In de living zien we een aantal klassiekers, van een Colombo-stoel uit 1963 tot de iconische Panthella-lamp van Verner Panton uit 1971. Eentje die hij zelfs nog in de originele verpakking aantrof. Een kick, zonder meer. Want dat benadrukt Davy vrijwel meteen: dat zijn job vooral bestaat uit het zoeken en vinden, niet zozeer verkopen. Veel stukken verkopen haast zichzelf.
...

In de hall krijgen we al meteen enkele knappe stukken te zien, van de imposante Louis Vuitton-koffers uit de jaren 30 tot een vintage handtas van Hermès in krokodillenleer, dat in 1975 een eerbetoon was aan Grace Kelly. Exclusief is vreemd genoeg een woord dat je niet hoort uit de mond van Davy Depaepe, die vooral een passie voor de objecten heeft. In de living zien we een aantal klassiekers, van een Colombo-stoel uit 1963 tot de iconische Panthella-lamp van Verner Panton uit 1971. Eentje die hij zelfs nog in de originele verpakking aantrof. Een kick, zonder meer. Want dat benadrukt Davy vrijwel meteen: dat zijn job vooral bestaat uit het zoeken en vinden, niet zozeer verkopen. Veel stukken verkopen haast zichzelf.De woonruimte oogt als een huiselijke showroom, maar zelf woont Davy er ook in met zijn vriendin. "Het huis dateert van 1951 en er woonde jarenlang een directeur van de firma Bekaert in. Toen we het enkele jaren geleden kochten, was het nog in hele goede staat. Dit soort woningen is ook heel degelijk gebouwd. Bovendien was het merendeel nog authentiek met veel originele zaken. Zo is de vloer nog altijd dezelfde. De originele keuken uit 1951 is nog aanwezig en zal binnenkort volledig gerestaureerd worden, met liefde voor de authentieke materialen en de sfeer van de woning."In de ruimte beneden kunnen klanten en geïnteresseerden langskomen op afspraak. "Het interieur verandert dan ook wekelijks. Eerlijk, ik hecht heel weinig emotie aan bakstenen en wat er in staat. Van mij mag het allemaal verkocht worden, op een paar dingen na. (glimlacht) Dat is ook de sterkte van mijn zaak, denk ik. Als ik nu zou stoppen en alles houden, weet ik niet wat er nog op mijn pad zou kunnen komen. Voor hetzelfde geld vind ik de volgende keer nóg iets mooiers. Of er iets op mijn verlanglijstje staat? (denkt na) Onlangs zag ik in het tv-programma Stukken van Mensen dat er een leren vest van Paul Jambers werd geveild. Ik zou er meer voor hebben geboden en zoiets zou ik ook niet wegdoen. Tja, dat heeft iets nostalgisch. Zo zijn er klanten die bijvoorbeeld een band hebben met de luchtvaart en die verzot zijn op de schietstoel uit een Britse bommenwerper van 1962."Hoe Davy aan die stukken komt, is naar eigen zeggen een combinatie van kennis, studeren en keihard werken. "Maar ik begon net als iedereen ook met de markten aan te doen. Daar leer je contacten en connecties opbouwen. Ik startte letterlijk met een opgezet vlindertje. Daarna tien vlinders in een stolp, wat ook verkocht raakte. Dat groeide organisch verder, tot je echt straffe stukken hebt." Davy reist daarvoor heel Europa rond, van Frankrijk tot Italië. "De mooiste zaken zijn in Europa gemaakt. Ook ons land telt niet alleen de meeste vintagewinkels, maar wij hebben ook een aardige reputatie. Denk maar aan Durlet in Izegem of interieurstukken van Knoll die ooit nog in Kortrijk werden gefabriceerd."Opmerkelijk: zelf heeft Davy geen design- of interieurachtergrond. "Het voordeel hiervan is dat je onbezonnen kan kijken. Door je eigen creativiteit kan je veel extravaganter en dus unieker zijn. Ik heb lang interieurs uitgetekend en op technisch vlak weet ik heel goed hoe bepaalde materialen in elkaar zitten. Het gaat erom hoe je ze gebruikt." Dat bewijst ook zijn badkamer op de eerste verdieping. De muren lijken alsof hij stof en marmer heeft gecombineerd, maar het gaat in beide gevallen om schildertechnieken. "Veel mensen vinden tapijt vreemd in een badkamer, maar het gaat om het gedeelte dat aansluit bij mijn slaapkamer, waar ik dus niet op stap als ik uit bad kom. In de aansluitende traphal staat onze eettafel. Waarom zou je daar geen tafel zetten? Het geeft boven het enige en mooiste zicht op de tuin. Dat is de belangrijkste tip die ik kan geven: pas je wensen aan de bestaande indeling van het huis aan. Als je je badkamer wil onderbrengen in een andere ruimte, dan heb je simpelweg het verkeerde huis gekocht."