Dynamische Audi A7 Sportback
...

Audi kiest ook bij de nieuwe A7 Sportback voor evolutie, zodat het DNA van de vorige generatie nog altijd goed herkenbaar is. Op het vlak van design vertoont de A7 Sportback duidelijke overeenkomsten met de nieuwste A8. Met zijn grote oppervlakken, scherpe randen en strakke lijnen oogt de vijfdeurs vanuit elke hoek dynamisch. Het interieur maakt indruk met zijn futuristische loungesfeer. De hoofd- en beenruimte stellen niet teleur. De naar de bestuurder gerichte middenconsole benadrukt het sportieve karakter van deze Gran Turismo. De nieuwe A7 Sportback zet met zijn Virtual Cockpit de digitaliseringsstrategie van de A8 consequent voort. Naast de Audi AI-systemen zijn er in de nieuwe A7 Sportback ook nog eens 39 rijhulpsystemen voorhanden.Bij de lancering is de nieuwe Audi A7 Sportback leverbaar in twee op vier wielen aangedreven versies: een 55 TFSi en een 50 TDi.De i30 N is het allereerste prestatiegerichte model dat Hyundai lanceert in zijn N-gamma. Dat de i30 N werd ontwikkeld om het hart van de bestuurder sneller te doen slaan zodra hij achter het stuur plaatsneemt, kunnen we na de test met de Hyundai i30 N Performance Pack alleen maar beamen.Eigenlijk is de Hyundai i30 N een sportwagen voor dagelijks gebruik. Hij is immers evenzeer geschikt voor woon-werkverkeer op weekdagen als voor circuitprestaties in het weekend. De Hyundai i30 N onderscheidt zich door zijn unieke, prestatiegerichte designelementen. De ontwerpers hebben nauw samengewerkt met de stroomlijnspecialisten om de zo best mogelijke rijervaring te verzekeren. Het interieur doet er alles aan om de bestuurder een te maken met de wagen.Voor de aandrijving van de Hyundai i30 N Performance Pack zorgt een geblazen tweeliter-viercilinder, goed voor een hoogste vermogen en koppel van respectievelijk 202 kW (275 pk) en 353 Nm (bij 1.800-4.700 t/m) en gekoppeld aan een manuele zesbak. Bochten ronden met deze Hyundai is ronduit een feest.De B-segmenters zijn ondertussen zo gegroeid dat ze wat buitenmaten betreft op vandaag meer en meer aanschurken tegen de C-segmenters van nog niet zo lang geleden. Dat geldt zeker voor de zesde generatie van de VW Polo. Wel jammer dat een driedeurs Polo niet langer op de prijslijst staat. Bij het nieuwe ontwerp opteerde VW duidelijk voor evolutie in plaats van revolutie, al zijn de verhoudingen dynamischer én is het silhouet aanzienlijk langer dan bij de Polo V. Dankzij het nieuwe modulaire platform vergrootte de wielbasis tot 2,56 m, waardoor er meer beenruimte is voor de achterinzittenden en het laadvolume toenam. Feit is dat de Polo VI evenveel ruimte biedt als de Golf IV. Als eerste model van de VAG-Groep pakt de Polo VI uit met een nieuwe generatie van het Active Info Display. De gedigitaliseerde instrumenten zorgen voor meer informatie, een logischere structuur, duidelijkere graphics en een aangenamere bediening. Voorts pakt de Polo VI uit met comfort- en rijhulpsystemen die vroeger voorbehouden waren aan de Golf of Passat. Voor het eerst is er ook een Polo met aardgasaandrijving: de Polo TGI van 66 kW/90 pk. Voorts zijn er vijf benzinestokers waaronder vier driepitters van respectievelijk 48 kW/65 pk, 55 kW/75 pk, 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk. De topmotor is evenwel een 2.0 liter vierpitter van 147 kW/200 pk, die je aantreft in de Polo GTI. Voor dieselrijders is er de in twee vermogensvarianten (59 kW/80 pk en 70 kW/95 pk) te verkrijgen 1.6 TDi. Wij testten de VW Polo 1.0 TSi-85 kW. In tegenstelling tot nogal wat driecilinders is het motorgeluid in de Polo voorbeeldig gedempt. Laat je de geblazen driepitter flink werken, dan stijgt het verbruik navenant. Wat rijgedrag betreft behoort de Polo VI, voorzien van een pittig afgesteld onderstel, tot de top in zijn segment.Met de Karoq focust Skoda op een verdere uitbouw van zijn SUV-gamma. Het front van het model sluit keurig aan bij de rest van de Skoda-familie en wordt vooral gekenmerkt door de geometrisch vormgegeven koplampen met precieze contouren. Al lijkt het interieur op dat van grote broer Kodiaq, zowel het dashboard als de middenconsole zijn toch verschillend. De compacte SUV is leverbaar met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Zowel voor- als achteraan heb je aardig wat bewegingsruimte. Royaal is ook de bagageruimte, die met neergeklapte achterzetels oploopt tot 1.630 liter. Extra gebruiksgemak biedt het Varioflex-systeem waarbij de achterbank wordt vervangen door drie zetels. Die kunnen elk apart in de rijrichting schuiven.De Skoda Karoq wordt op vandaag gecommercialiseerd met twee benzinestokers: de 1.0 TSI-driepitter van 85 kW/115 pk en de vier cilinders tellende 1.5 TSi van 110 kW/150 pk. Voor dieselrijders zijn er de 1.6 TDi van 85 kW/115 pk, de 2.0 TDi van 110 kW/150 pk en de 2.0 TDi van 140 kW/190 pk. Wij testten de minst potente oliestoker. Gelet op het elastische motorkarakter moet je maar weinig schakelen om toch goed op te schieten in het verkeer.