John-Ross Clauw: “Ik train nu zeker niet te hard”

Clauw won eind februari het clubkampioenschap in Meulebeke. (foto Bart) © VDB
Tom Vandenbussche

John-Ross Clauw was uitstekend aan zijn tweede campagne bij de elite zonder contract begonnen. De 23-jarige Handzamenaar van vind! Cycling Project won meteen het clubkampioenschap in Meulebeke, werd zevende in Maldegem-Kleit en strandde in zowel Emelgem-Izegem als Haringe op de dichtste ereplaats.

“Maar of het mijn beste seizoensstart ooit was, weet ik niet”, vraagt Clauw zich luidop af. “Ook vorig jaar begon ik uitstekend, al eindigde ik ditmaal wel amper buiten de top drie. Ik denk dat ik in het voordeel was, omdat ik de hele winter ben blijven strandracen. Op training kan je wel hard werken, maar je kan nooit zo afzien als in wedstrijd. Van die aanpak heb ik duidelijk de vruchten geplukt.”

John-Ross Clauw:
© VDB

Clauw, een gewezen provinciaal kampioen op de weg bij de nieuwelingen, is al enkele jaren een vaste waarde in het circuit van beloften en eliterenners zonder contract. Jaarlijks is hij goed voor een aantal overwinningen en een resem dichte ereplaatsen. Dat zal in 2020 niet mogelijk zijn. “Ik hoop dat we eind juni weer kunnen koersen, maar zoals het er nu naar uitziet, zal dat heel moeilijk worden. Maar ik probeer wel om zo goed en zo kwaad als het kan de conditie te onderhouden. Mijn trainers Marc Hemeryck en Paul Hoornaert hebben me op het hart gedrukt niet te geweldig te doen. En zoveel mogelijk amusementstrainingen in te lassen. Maar daarin vooral niet te overdrijven. Duurritten mogen, maar het moeten geen monsterritten zijn, zoals sommige anderen dat doen. Het is voor iedereen moeilijk om een houvast te hebben, maar ik probeer dat wel na te streven.”

John-Ross Clauw:
© VDB VDB

Werken bij De Post

Intussen is Clauw één van de mensen die sinds de invoering van de lockdown altijd aan het werk is gebleven. Hij werkt immers voor De Post. “Momenteel is het zelfs een heel drukke periode, want we hebben een achterstand op de pakjesdiensten. Ik sta, afhankelijk van de opdracht, om vier of vijf uur ‘s ochtends op. De ene keer doe ik mijn ronde met de fiets, de andere keer met de auto. Dat varieert, want in regio Kortemark en Diksmuide ben ik vervanger van dienst.”