Jarne Jacques is als tweedejaarsbelofte aan een meer dan degelijk 2019 bezig. Hij liet zich de afgelopen maanden herhaaldelijk opmerken en behaalde al een paar knappe ereplaatsen. "Ook over mijn eerste jaar bij de beloften ben ik best tevreden", pikt de 20-jarige Zillebekenaar in. "Maar nu gaat het een tikkeltje beter. Ik voel me een pak sterker en dat merk je ook aan mijn resultaten. Zo behaalde ik dit jaar al vijf toptienplaatsen en daar kunnen er gerust nog een paar bij komen. De laatste weken was ik vaak mee met de goede vlucht en de conditie staat op punt. Ik voel me klaar voor de komende wedstrijden."
...

Jarne Jacques is als tweedejaarsbelofte aan een meer dan degelijk 2019 bezig. Hij liet zich de afgelopen maanden herhaaldelijk opmerken en behaalde al een paar knappe ereplaatsen. "Ook over mijn eerste jaar bij de beloften ben ik best tevreden", pikt de 20-jarige Zillebekenaar in. "Maar nu gaat het een tikkeltje beter. Ik voel me een pak sterker en dat merk je ook aan mijn resultaten. Zo behaalde ik dit jaar al vijf toptienplaatsen en daar kunnen er gerust nog een paar bij komen. De laatste weken was ik vaak mee met de goede vlucht en de conditie staat op punt. Ik voel me klaar voor de komende wedstrijden."En dat zijn er behoorlijk wat. De renner van Gaverzicht-Be-Okay reed afgelopen maandag het criterium van Boezinge, stond woensdag aan de start van de Internatie in Reningelst en neemt er zondag nog de Hel van Voerendaal bij, een manche van de U23 Road Series in het Nederlandse Valkenburg. "Vooral die laatste wordt een zware dobber", beseft Jarne. "In de regio van de Amstel Gold Race moeten maar liefst 45 beklimmingen bedwongen worden over een afstand van 166 km. Daarom trok ik twee weken geleden ook naar de Ardennen om er stevig de pees op te leggen. In mijn ééntje, om alvast wat klimritme op te doen. Het is de bedoeling dat die trainingsarbeid straks zijn vruchten afwerpt."Maar het hoogtepunt hoopt de tweedejaarsbelofte komende woensdag te beleven. In de Hill 60-koers, een interclub op amper een steenworp van zijn deur. "Het zou mooi zijn mocht ik daar mijn beste benen hebben. En dat zal zeker nodig zijn, want ik verwacht een zware race. Er moeten zo'n 1.300 hoogtemeters overwonnen worden en de laatste edities won er telkens een grote naam. Ik denk dat er ook nu weer een groepje van 13 sterke renners voor de zege zal strijden. En daar zal ik proberen bij te zijn. Winnen is waarschijnlijk te hoog gegrepen, maar een ereplaats moet er zeker inzitten. Ik rijd straks voor eigen volk en zal dus extra gemotiveerd aan de start verschijnen!"Over het vervolg van zijn programma is het nog even koffiedik kijken. "Misschien dat ik kan meedoen aan de Ronde van Oost-Vlaanderen voor beloften, maar zeker is dat nog niet. Ook aan het Belgisch kampioenschap op de weg op 17 augustus had ik graag deelgenomen. Ik weet dat het in Luxemburg is, dus daar zal ook wel geklommen moeten worden. Jammer genoeg was ik te laat om me in schrijven. Voorlopig sta ik op de reservelijst. Misschien dat ik nog word opgevist. Dat zou dan een leuke verrassing zijn."Jarne Jacques koerst al sinds zijn twaalfde en werkte de laatste jaren samen met het Pulso-preventielab. In die tijd boekte de Zillebekenaar een mooie vooruitgang, maar 100 procent tevreden met de gang van zaken was hij niet. Daarom ging Jarne een paar maanden geleden aankloppen bij Sander Cordeel. Sander was zelf nog beroepsrenner, koerst nog steeds bij de beloften en elite zonder contract, en begeleidt nu renners via het trainingscentrum Vitori in Zwevegem. "En ik voel me ontzettend goed bij onze samenwerking. Als ex-prof weet hij natuurlijk waarover hij spreekt, maar ik vind vooral dat ik nu veel beter word opgevolgd. We hebben regelmatig contact en hij houdt rekening met mijn feedback. Hij laat me ook niet te veel trainen. Daardoor verschijn ik met een frisser en beter gevoel aan de start van mijn koersen. En je ziet dat het iets oplevert. Ik ben benieuwd naar de progressie die ik nog kan maken onder hem", besluit Jarne die in september begint aan zijn zevende jaar houtbewerking aan het VTI van Ieper.