De stap naar het wielrennen was voor Dirk De Cnop (50) minder groot dan men misschien op het eerste zicht zou denken. De ondernemer - die van de Denderstreek uitweek naar Knokke - was 15 jaar voetbalscheidsrechter, maar heeft vooral een grote passie voor het wielrennen. "Dat vind ik ook belangrijk als je aan een project begint. Ik ben eigenlijk een enorm grote supporter van Philippe Gilbert, al sinds hij toen nog de Omloop Het Volk won. Voor mij steekt hij er bovenuit. Door zijn enorm palmares, maar onder andere ook door zijn manier van rijden en hoe hij de koers als geen ander leest. Ook als persoon is het een topper, denk maar aan hoe hij steeds zijn best doet om Nederlands te spreken."
...

De stap naar het wielrennen was voor Dirk De Cnop (50) minder groot dan men misschien op het eerste zicht zou denken. De ondernemer - die van de Denderstreek uitweek naar Knokke - was 15 jaar voetbalscheidsrechter, maar heeft vooral een grote passie voor het wielrennen. "Dat vind ik ook belangrijk als je aan een project begint. Ik ben eigenlijk een enorm grote supporter van Philippe Gilbert, al sinds hij toen nog de Omloop Het Volk won. Voor mij steekt hij er bovenuit. Door zijn enorm palmares, maar onder andere ook door zijn manier van rijden en hoe hij de koers als geen ander leest. Ook als persoon is het een topper, denk maar aan hoe hij steeds zijn best doet om Nederlands te spreken."Naar de wedstrijden zelf gaat Dirk De Cnop niet zo vaak. "Op tv kan je alles veel beter volgen. Op de Ronde van Vlaanderen moet ik tijdens het eten echt altijd zicht hebben op een tv (lacht)." Het is dan ook niet verwonderlijk dat de wielerliefhebber alle triomfen van zijn favoriete renner kan navertellen. "Neem nu het WK op de Cauberg en zijn zege in Parijs-Roubaix, dat zijn zaken die voor altijd op het netvlies staan. En ik ben een enorme believer dat hij ook Milaan-Sanremo eens zal winnen."Een dik half jaar geleden was van het opstarten van een wielerploeg nog helemaal geen sprake. Toen begin september een project van ploegleider Rik Devoogdt in het water viel, zette Dirk De Cnop zijn schouders eronder. "Het is inderdaad allemaal snel moeten gaan. Gelukkig stapte Quality Tyre Service uit Bredene - waar ik ook medeaandeelhouder ben - direct mee in het verhaal. En dan is er natuurlijk nog het Mechelse IT-bedrijf Canguru van Geert De Winter, met wie ik nog tien jaar gewerkt heb. Voor de renners had Rik Devoogdt al gezorgd, op dat vlak is alle krediet voor hem."Voor de voorzitter van CQA Cycling Team is het alleszins geen primeur om met jongeren aan de slag te gaan. "We hebben bij Ostend Air College telkens een lichting van een twintigtal mensen die we gedurende twee jaar opleiden tot lijnpiloot. Op 25 april, 27 juni en 5 september kunnen geïnteresseerden trouwens terecht op onze opendeurdagen." In het noodzakelijke doorzettingsvermogen ziet De Cnop alvast weinig verschil tussen een beloftevolle renner en een beroepspiloot in spe. "En de omstandigheden zijn ook niet elke dag dezelfde, zowel tijdens een koers als bij een vlucht. Ik vind naast de briefing en de prestaties ook de debriefing van heel groot belang. Dat is iets wat we ook bij onze piloten zien."Het is voor de aangespoelde Knokkenaar een bewuste keuze om in nieuwelingen en juniores te investeren. "Zij zijn de toekomst van de sport. Als we geen jeugd opleiden, hebben we geen grote kampioenen. Als opleidingsteam is het vooral de bedoeling om onze renners klaar te stomen voor het grote werk." Op bepaalde ambities laat de voorzitter van Canguru-QTS-Air College zich dan ook niet vastpinnen. "We zijn gezond ambitieus, maar willen ook een mooie ploeg in de breedte bouwen. Het is niet goed om van één of twee renners afhankelijk te zijn. In Kuurne-Brussel-Kuurne waren we de zesde ploeg, in Zepperen zelfs vierde. Dat is ook goed voor de uitstraling van de ploeg."Dirk De Cnop wil op letterlijk alle vlakken een hechte ploeg smeden. Daar hoort bijvoorbeeld ook het materiaal en de samenwerking met Shifting Gears uit Zuienkerke bij. "Ons materiaal van Specialized is heel goed, hetzelfde als bij Deceuninck-Quick-Step en Bora-Hansgrohe. Er zal bij ons ook altijd een goede ploegsfeer moeten zijn. Een goeie mechanieker, verzorgers, onze online mediaman, de secretaris, de penningmeester... De ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel. Als voorzitter is het mijn taak om de juiste mensen bij elkaar te brengen en dat teamgevoel te creëren. 1+1 moet 3 worden. Het is belangrijk om de mensen bij het project te betrekken, bijvoorbeeld via sociale media."Uit eerdere interviews bleek de nog steeds brandende ambitie bij Rik Devoogdt. De ploegleider droomt hardop van WestSprint en hoopt op termijn het nieuwe Avia uit te bouwen. "Ik begrijp Rik en hij mag die ambities hebben, maar ik bekijk het als nuchtere ondernemer. De focus moet nu zijn om de ploeg op de kaart te zetten. We moeten ons als nieuwe ploeg bescheiden opstellen en stelselmatig groeien." De Cnop beschouwt het debuutseizoen van CQA eigenlijk ook als een leerjaar. "Er komt heel veel bij kijken en we moeten alles nog ontdekken. Zoals ze in het Frans zeggen: au fur et à mesure, al doende leert men. Ik ga dus geen grote uitspraken doen of een aantal overwinningen vooropstellen."Nieuweling Sente Sentjes - zoon van ex-winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne Roy Sentjens - zorgde op 1 maart in Brustem alvast voor de eerste zege van het seizoen voor Canguru-QTS-Air College. "Maar ik wil vooral dat de jongens allemaal hun best doen en bijleren. Winnen is leuk, maar niet bepalend voor ons. Tijdens de koers zelf kom ik niet tussen. Ik ga nu wel veel naar onze koersen, maar als voorzitter ben ik vooral de eerste grote supporter van onze renners", besluit een duidelijk fiere en enthousiaste voorzitter. (AC)