Een van de grote charmes van de wielersport is dat die op de openbare weg plaats vindt. Het peloton passeert voor de deur. Op die openbare weg staan verkeersborden, vluchtheuvels, kortom heel wat obstakels. Levensgevaarlijk voor een renner die komt aangereden aan 50 kilometer per uur. Seingevers met fluitje en gele hesje doen hun best om een aanstormend peloton daarop attent te maken, vaak met gevaar voor eigen leven. Dat werd geïllustreerd door Xavier Ramon, CEO van Boplan aan de hand van een aantal schokkende wielerfragmenten.
...

Een van de grote charmes van de wielersport is dat die op de openbare weg plaats vindt. Het peloton passeert voor de deur. Op die openbare weg staan verkeersborden, vluchtheuvels, kortom heel wat obstakels. Levensgevaarlijk voor een renner die komt aangereden aan 50 kilometer per uur. Seingevers met fluitje en gele hesje doen hun best om een aanstormend peloton daarop attent te maken, vaak met gevaar voor eigen leven. Dat werd geïllustreerd door Xavier Ramon, CEO van Boplan aan de hand van een aantal schokkende wielerfragmenten. Van Aert, Haussler, Jacobsen om er maar een paar te noemen, werden er onlangs het slachtoffer van. "Dergelijke ongevallen vragen om een dringende aanpak", zegt Xavier Ramon. "De veiligheid van renner, supporter en seingever moet verbeterd worden, en dat doen we door de obstakels visueel en auditief herkenbaarder te maken. Onze Safety Totem kan daarvoor zorgen."Vier jaar geleden begon het bedrijf dat gespecialiseerd is in het produceren van val- en stootbeveiligingen, met het idee om haar kennis te implementeren in een sportomgeving. De Safety Totem werd voorgesteld aan verschillende organisatoren, enkel die van E3 BinckBank toonden concrete interesse. "Het was dan ook de bedoeling dat we op 27 maart de safety totems ter gelegenheid van onze wedstrijd zouden voorstellen aan het brede publiek", stelt Jacques Coussens, organisator van de E3 wielerwedstrijd. "Het moest een primeur worden, helaas ging dit niet door. Dit product zal de veiligheid van de renners aanzienlijk verbeteren, daarom moet het overal zo snel mogelijk in gebruik genomen worden.""We zeggen niet dat er geen ongelukken meer zullen gebeuren, maar het zullen er minder worden", beweert Xavier Ramon. "Door de opvallende gele kleur, zijn hoogte van 240 cm, een pulserend licht aan de top en een auditief waarschuwingssignaal worden de renners van op afstand gewaarschuwd. En komt er toch een aanrijding, dan wordt het risico op lichamelijk letsel drastisch beperkt door het impact-absorberende kunststofmateriaal waaruit de totem is vervaardigd." Om dit te illustreren laat de CEO zich vallen op de totem, als in een kussen. Waarop de totem zijn oorspronkelijke vorm herneemt.Ook Yves Lampaert en Patrick Lefevre waren enthousiast over de safety totem. De manager van wielerploeg Deceunink-Quickstep vinds de veiligheid van zijn renners zeer belangrijk. "Het lijkt een zeer goed product, wat mij betreft, mag het waarschuwingssignaal nog luider", zegt hij. "Vrijdagmorgen zit ik op het veiligheidsoverleg van de Tour de France. Ik zal de mogelijkheid om het in de toekomst te gebruiken zeker aankaarten." Ondertussen voelt Xavier Ramon de groeiende interesse voor zijn product. "Het is misschien grof om te zeggen, maar de ongevallen doen hun werk. Ik bedoel daarmee dat er niet mag gewacht worden tot het zoveelste ongeval gebeurt. Er is niets dat erger dan te weten dat er voor iets een oplossing bestaat, als het helaas te laat is."Het lijkt inderdaad onwaarschijnlijk dat we deze totems niet zullen zien opduiken in de komende weken en maanden. Ze zorgen voor veiligheid en je hebt niet langer een seingever nodig, laat staan een strobaal. "Covid-19 heeft ook hier een vertragende impact gehad", weet Xavier Ramon. "Wij willen met elke organisator in gesprek gaan, wij kunnen desgewenst het hele parcours beveiligen of samen met hen bekijken welke kritieke punten extra aandacht nodig hebben. Momenteel ben ik nog niet bezig met een business model. Er plakt geen prijs op het gebruik of aankoop. De organisatoren hebben een platform, wij hebben een product, de bedoeling is dat we tot een synergie komen."