https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Onze man test het parcours voor het WK tijdrijden: “Remco en Wout moeten hopen op zuidwestenwind”

Onze man rijdt over de Damse Vaart. Van de idyllische stroken onderweg zullen de renners zondag maar bitter weinig merken. (foto’s Davy Coghe) © Davy Coghe Davy Coghe
Tom Vandenbussche

Vijf jaar na de laatste start van de Ronde van Vlaanderen in Brugge komt er zondag weer een wielerevenement van het allerhoogste niveau naar onze provinciehoofdstad: het wereldkampioenschap tijdrijden. Tussen de Zeedijk in Knokke-Heist en ‘t Zand in Brugge krijgen de renners 43,3 kilometer voor de wielen geschoven. Onze man ging deze week het parcours verkennen en stelde vast dat de sterkste zondag zal winnen. Een impressie in acht delen.

1. Start met 65 meter antislipmatten

Evenepoel, Ganna, Van Aert en co vertrekken zondag uiteraard vanop een startpodium, maar opmerkelijk is dat de eerste 65 meter van de tijdrit over antislipmatten verloopt. Daarna draaien de renners links de Zeedijk op. Wout van Aert zal met plezier aan de start verschijnen. Op 18-jarige leeftijd beëindigde hij hier namelijk zijn allereerste wedstrijd ooit tussen de profs, de openingsrit van de Baloise Belgium Tour in mei 2013 van Lochristi naar Knokke-Heist. Ook voor Remco Evenepoel is dit geen onbekend terrein. In juni won hij hier de tijdrit in diezelfde Ronde van België.

2. Door de Knokse winkelstraat

Als je een WK door Knokke-Heist stuurt, kan een passage door de Lippenslaan niet ontbreken. In de beroemde winkelstraat kunnen de renners zich, goed beschut en op uitstekend asfalt, volledig uitleven. Dat geldt ook voor de daaropvolgende Natiënlaan, de N49 richting Westkapelle. Hier zullen de snelheden hoog liggen, maar dat geldt eigenlijk voor de hele tijdrit.

Na het startpodium rijden de renners over een strook antislipmatten.
Na het startpodium rijden de renners over een strook antislipmatten. © Davy Coghe Davy Coghe

3. Zeldzame trage strook

Via Westkapelle nemen de renners de N374 richting Koolkerke. Dit is een vervelend stuk. Een zuidwestenwind kan de renners hier parten spelen. Van beschutting is amper sprake en de uitstekende asfaltlaag van daarnet heeft plaatsgemaakt voor een vervelend lopende betonweg. Deze strook zal, mits tegenwind, in het voordeel spelen van lichtgewicht Evenepoel. Net voorbij Oostkerke gaat het, aan het bekende restaurant In de Groene Wandeling, rechts via de Leopoldsvaart-Noord. Parallel met het Schipdonkkanaal volgen 2,5 kilometer glimmend asfalt. De tijdrijders in hart en nieren worden hier op hun wenken bediend.

4. Eerste van twee passages door Dudzele

Via de N376 trekken we richting Dudzele, waar de renners twee keer zullen passeren: na 17 kilometer en na 29 kilometer. Gedurende 500 meters zullen de toeschouwers hun helden hier twee keer kunnen bewonderen.

Tussendoor gaat het via de Herdersbrug (de thuisbasis van olympisch roeier Niels Van Zandweghe) en de Lodewijk Coiseaukaai, parallel met het Boudewijnkanaal, richting Brugge, waar de renners net voor de Ring links de Dudzeelsesteenweg richting de tweede passage door Dudzele zullen nemen.

Dit zijn opnieuw razendsnelle wegen op uitstekende macadam, waar techniek geen rol van betekenis speelt. Op de Dudzeelsesteenweg zijn de renners bovendien beschut door de vele huizen, bomen en nog niet geoogste maïsvelden.

5. Kasseien en klinkers in Damme

Via de Damsesteenweg, waar de wind op bepaalde stroken vrij spel heeft, gaat het via een korte passage over de N374 en twee vlotte bochten van 90 graden richting Damme. Net voor het boekendorp wacht eerst een vervelende betonweg en zelfs zowaar een korte, maar goed lopende kasseistrook.

Daarna nemen de renners de brug over de Damse Vaart en slaan ze meteen rechts de Damse Vaart-Zuid in. Hier krijgen ze opnieuw enkele honderden meters over vlot lopende kasseitjes voorgeschoteld. Dit zijn stroken waarop extra vermoeidheid zal worden opgestapeld.

6. Beslissende strook langs Damse Vaart

Na Damme wacht de laatste lange strook (met tegenwind?) richting Brugge. Deze weg kreeg speciaal voor het WK een nieuwe laag asfalt. Als de wind zondag vanuit het noordoosten blaast, zullen er op Strava ongetwijfeld een aantal KOM’s sneuvelen. Hier zal Evenepoel, die door zijn overwinning als junior in de Guido Reybrouck Classic uitstekende herinneringen aan Damme heeft, mits een zuidwestenwind in het voordeel zijn tegen zwaargewichten als Ganna en Küng.

Op deze strook langs de Damse Vaart kan er straks geknald worden.
Op deze strook langs de Damse Vaart kan er straks geknald worden. © Davy Coghe Davy Coghe

7. Geen kasseien in Brugge

Via de Dampoortbrug II, waar het volk ter hoogte van Bistro Du Phare vermoedelijk rijendik zal staan, rijden de renners Brugge binnen. Opvallend: ze moeten in de Brugse binnenstad geen meter kasseien overwinnen. Niet onlogisch natuurlijk, aangezien hun tijdritmateriaal daarvoor niet geschikt is.

8. Vals plat richting ’t Zand

Via de Langerei, de Julius en Maurits Sabbestraat en de drukke, brede Koningin Elisabethlaan gaat het over uitstekende asfaltwegen richting de finish op ‘t Zand. Interessant om te weten: de laatste honderden meters loopt de weg licht vals plat omhoog. Dit is een parcours waarop zowel Remco Evenepoel als Wout van Aert hun ding kunnen doen, al moet vooral lichtgewicht Evenepoel hopen op zuidwestenwind. Bij een noordoostendwind lijken de kansen van de 21-jarige Vlaams-Brabander zo goed als onbestaande. Ook Van Aert lijkt ons eerder baat te hebben bij een iets tragere tijdrit.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.