Benjamin Declercq wacht operatie en lange revalidatie

Benjamin Declercq: “Als ik op topniveau wil blijven koersen, is deze operatie noodzakelijk.”©VDB / Bart Vandenbroucke VDB
Benjamin Declercq: “Als ik op topniveau wil blijven koersen, is deze operatie noodzakelijk.”©VDB / Bart Vandenbroucke VDB
Redactie KW

Zoek de komende weken en misschien zelfs maanden niet naar Benjamin Declercq in het wielerpeloton. De 27-jarige prof uit Izegem wordt op 25 mei geopereerd aan een vernauwde dijslagader en zal een hele tijd niet kunnen trainen. En zo dreigt het opnieuw een pechseizoen te worden voor de renner van Arkéa-Samsic.

Benjamin, je ploeg maakte vorige week bekend dat je straks onder het mes moet. Hoe gaat het nu met je?

“Het gaat wel, gezien de omstandigheden toch… Plezant is het niet, maar ik kan er niks aan veranderen en probeer er het beste van te maken.”

Je sukkelt al een tijdje met een vernauwde dijslagader?

“Dat klopt. De arteria femoralis profunda zit volledig dicht, daar kan geen bloed meer door. Of dat pijnlijk is? Nee hoor. In het dagelijkse leven zou ik er zelfs helemaal geen last van hebben. Ik kan nu ook nog fietsen. Losrijden lukt zonder problemen, maar als ik moet kracht zetten of echt moet doorfietsen, komt het naar boven. Op den duur krijg ik het gevoel dat mijn been begint op te zwellen en dat het mijn hoofd niet meer wil volgen…”

Dat is pas dit voorjaar aan het licht gekomen?

“Het is eigenlijk al tien jaar dat dat been vastzit, maar ik heb me daar nooit echt vragen bij gesteld en het was ook doenbaar om mee te koersen. Ook al had ik er veel last van. Op de scans kon je ook zien dat het een euvel is dat al lang aansleept. Die slagader heeft zich totaal niet meer ontwikkeld na die vernauwing.”

En dan is een operatie de enige optie?

“In principe is opereren niet nodig, het is niet levensbedreigend of zo. Maar als ik op topniveau wil blijven koersen, is het wel iets dat moet gebeuren. Op deze manier kan ik als coureur niet verder.”

Voor die operatie moet je wel helemaal naar Lyon?

“Het is een probleem dat in België minder gekend is. Ik moest dus naar Nederland of Frankrijk en aangezien ik voor een Franse ploeg rijd, was Lyon een logische keuze. Zij kennen daar een heel goede specialist en hebben me naar hem doorgestuurd. Ik heb al een gesprek met hem gehad en ik heb er veel vertrouwen in.”

Het duurt wel een poosje vooraleer je onder het mes kan.

“Het is dan ook geen evidente periode. Door corona zitten de ziekenhuizen daar nog steeds behoorlijk vol en er kunnen maar een beperkt aantal mensen geopereerd worden. Al bij al kan ik met 25 mei niet klagen. Eerder was gewoon niet mogelijk.”

Weet je al hoe lang je nadien zal moeten revalideren?

“Ik zal zes weken volledig moeten stilliggen, dus niks van sport. Niet fietsen, geen bergwandelingen maken… Echt platte rust. En ik heb al van collega-renners gehoord dat je daarna niet meteen weer volle bak kan gaan trainen. In het beste geval zit ik begin juli terug op de fiets en kan ik eind augustus of begin september mijn eerste koersen rijden.”

Dat zal waarschijnlijk ook een ambetante periode worden.

“Zeg dat wel… Maar vanaf dan heb ik eindelijk weer een doel om naartoe te werken. Nu ga ik wel trainen, maar voor wie of voor wat? Na mijn operatie kan ik beginnen werken aan mijn herstel en zal ik er alles aan doen om terug op niveau te geraken. Ik zal ook op zoek gaan naar dingen om de revalidatie toch een beetje te versnellen. Slapen in een hoogtetent bijvoorbeeld. En de weken dat ik niks mag doen, ga ik kijken om me na mijn studies economische wetenschappen nog wat bij te scholen.”

Het is nu je tweede seizoen bij Arkéa-Samsic, maar het heeft je sinds je overstap nog niet meegezeten.

“In de voorbereiding op 2020 was er die knie-operatie, dan was er corona, nu dit… Eind dit jaar loopt mijn contract af, maar ik hoop ontzettend hard dat ik mag verlengen. Het is gewoon een heel toffe ploeg. Er wordt professioneel gewerkt, er heerst een uitstekende sfeer en met Noppe, Capiot en verzorger Louis Cauwelier vind ik er enkele landgenoten terug. Ik zou hier heel graag blijven.” (BVS)