“Op de kasseistrook van De Palingbeek kan Yves Lampaert een beslissend gat slaan”
Vandaag/vrijdag vindt tussen Nieuwpoort en Ieper de eerste editie van de Great War Remembrance Race plaats. Streekrenner Maxime Vantomme, woonachtig in Wervik maar afkomstig uit Zillebeke, kent het parcours als zijn broekzak. Speciaal voor KW blikt hij vooruit naar wat volgens hem de vijf kritieke punten van het parcours zullen worden.
1. Waaiers vanaf de start?
De eerste editie van de Great War Remembrance Race kan alvast op een mooi deelnemersveld rekenen. Met Quick.Step, Lotto-Soudal, BMC en Sunweb staan er vier World Tour-ploegen aan de start. Ook Maxime Vantomme van WB Aqua Protect Veranclassic neemt deel. Vantomme kijkt alvast uit naar de wedstrijd. “Het is altijd fijn om in eigen streek te koersen. Als één van de weinige profwielrenners uit de regio Ieper word ik door veel streekgenoten gevolgd. Zij hebben nu de kans om me eens van dichtbij te zien. Doordat het een organisatie is van Flanders Classics krijgt de wedstrijd ook net dat tikkeltje extra aanzien.” De start ligt in Nieuwpoort en dan trekt het peloton naar de regio Westhoek/Heuvelland. “Als de wind goed staat, wordt het onmiddellijk oppassen voor waaiers. Als je Quick.Step in blok naar voren ziet gaan, moet je niet twijfelen. Als er wind staat, zal dat bij veel renners in de kleren kruipen. De inspanning die je zo vroeg in de wedstrijd moet leveren, kom je dan op het einde tekort.”
2. Onbekend terrein: kasseien Palingbeek
Via Diksmuide en Ieper trekt het peloton voor het eerst naar de heuvelzone. Daar krijgen de renners achtereenvolgens de Vidaigneberg, Rodeberg en Klokhofweg onder de wielen. Daarna volgt de eerste passage over de kasseistrook in De Palingbeek. Een nieuwigheid. “Ik ken de kasseistrook, maar ik heb nooit gedacht hem ooit in een wedstrijd te moeten doen. Onlangs reed ik er nog met mijn mountainbike over en zelfs toen bolde het slecht. Het is ook een redelijk smalle strook. Het peloton zal dan waarschijnlijk nog quasi compact zijn, dus dat wordt chaos. Als ploeg moet je bij het opdraaien goed vooraan zitten. Het wordt een nerveuze bedoening.”
“Onverharde wegen vergroten de spektakelwaarde en zorgen voor mooie foto’s”
Op acht kilometer van de eindmeet doet het peloton voor de tweede keer de kasseistrook aan. “Het ideale moment om iets te proberen. Veel renners zijn dan al gelost, dus zal er ook meer ruimte zijn. Een renner als Yves Lampaert kan op de kasseien aanvallen en dan doorstomen naar Ieper.”
3. Oppassen voor pech op Plugstreets
Na De Palingbeek trekt het peloton naar Ploegsteert. Daar moeten de renners over drie zogenaamde Plugstreets, halfverharde stroken die sinds vorig jaar in het parcours van Gent-Wevelgem zitten. “Je kan daar de wedstrijd niet winnen, maar wel verliezen. In 2017 reed ik er tijdens Gent-Wevelgem al eens over. Het peloton was op één lang lint getrokken. Toch werden er geen grote verschillen gemaakt. Wel is het gevaarlijk om pech te hebben. Wie daar lek rijdt, kan het vergeten. De laatste tijd is het een trend om onverharde wegen in het parcours van wielerwedstrijden op te nemen. Ze vergroten de spektakelwaarde en zorgen voor mooie foto’s. Toch ben ik er persoonlijk geen grote voorstander van.”
4. Kemmelberg beslissend
Na de Plugstreets volgt een lus in Heuvelland. Gedurende tien kilometer krijgen de renners zowel de Vidaigneberg, Rodeberg, Monteberg als Kemmelberg voor de wielen geschoven. “Hier wordt het peloton uit elkaar gereden. De afdaling naar de Monteberg is heel belangrijk. Die nemen we altijd vol en op de Monteberg wordt er dan gegroepeerd gekoerst. Als je daar rond de dertigste positie zit, moet je al een serieuze cartouche verschieten om bij de eerste de Kemmelberg op te draaien.”
“De kasseien van de Rijselstraat gaan voor een hectische aanloop zorgen”
Sluitstuk van dit luik door het Heuvelland is de Kemmelberg, met stijgingspercentages rond 21 procent de absolute scherprechter van deze wedstrijd. “Het is een mooie helling, maar ik doe hem vooral graag als ik goed ben. Anders is het serieus afzien. Er bestaat geen ideale lijn om hem op te rijden. In het begin liggen de kasseien enorm slecht. Dit stuk moet je zo snel mogelijk passeren. Dan volgt een middelstuk waarin je jouw snelheid moet aanhouden. Net voor het steilste stuk moet je nog iets overhebben om zo naar boven te rijden. Dan is het nog niet gedaan, want in de afdaling moet je goed oppassen. Iederen zit à bloc en dan valt er vaak wel eens een gaatje.”
5. Sprinten op kinderkopjes
Na de heuvelzone trekt het peloton vliegensvlug naar Ieper. Het is mogelijk dat een renner solo aankomt, maar toch is er ook een kans dat een kleine groepje op de Grote Markt gaat sprinten voor de zege. “De kasseien van de Rijselstraat gaan voor een hectische aanloop zorgen. Op 300 meter van de meet ligt er nog een bocht. Daar je moet zekeren bij de eerste drie renners zitten als je nog wil winnen.” Maxime is alvast overtuigd van het parcours. Over wie de topfavoriet is, doet hij voorlopig geen voorspelling. “Solo of in groep, er bestaat geen ideaal recept om te winnen, maar de winnaar zal alvast heel sterk uit de hoek moeten komen. Het is een uitdagend parcours dat al het moois van onze streek toont. Wat mijn ambities zijn? De conditie zit goed, maar ik hoop gerecupereerd te zijn van de BinckBank Tour. Maar ik ben alvast gemotiveerd om me te tonen. In eigen streek kan ik misschien net dat tikkeltje meer. Laat ons hopen”, besluit Maxime.
(SD)
“In het peloton noemt men mij al meneer de burgemeester” p>
p>
Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober staat Maxime Vantomme (32) op een 13de plaats op de lijst van de lokale CD&V-afdeling in Wervik. De profrenner is al lang bezig met politiek, maar komt nu pas voor het eerst op. “Politiek en actualiteit interesseert me enorm”, vertelt Maxime Vantomme. “Ik speelde al langer met het idee om eens op te komen. Bij de vorige verkiezingen vond ik mij te jong, maar nu voel ik mij er wel klaar voor.” p>
In januari werd Vantomme gecontacteerd door de lokale CD&V-afdeling. “Ze vroegen om eens samen rond de tafel te zitten. Onmiddellijk had ik er een goed gevoel bij. CD&V is een partij waarin ik mij kan vinden. Het is een centrumpartij die bruggen wil bouwen en zo mensen dichter bij elkaar wil brengen. Onze CD&V-afdeling blaakt van enthousiasme. In 2012 waren we de grootste partij, maar raakten we uiteindelijk in de oppositie verzeild. Ons hoofddoel is nu om deel te nemen aan het bestuur. Met voormalig volksvertegenwoordigster Bercy Slegers hebben we een uitstekende kandidate om burgemeester te worden. Daarnaast hebben we vele andere sterke kandidaten. Ik ben blij dat ik deel kan uitmaken van dit team. Wat ze in het peloton denken van mijn beslissing? Ik krijg enkel positieve reacties. Lolbroek van dienst Lawrence Naesen noemt mij zelfs al meneer de burgemeester. Maar dat is nog wat voorbarig”, lacht Maxime. p>
Maxime Vantomme trekt in oktober met bescheiden ambities naar de kiezer. “Ik ben nu nog actief als profrenner. Dus veel campagne zal ik nog niet kunnen voeren. Ik wil vooral alles eens meemaken en ervaring opdoen naar de toekomst. Wanneer ik kan, probeer ik vergaderingen van onze partij mee te pikken. Op vlak van dossierkennis moet ik nog een serieuze achterstand inhalen. Zelf wil ik mij vooral inzetten voor het woon- en sportbeleid. Daarnaast wil ik me ook inzetten voor onze sportclubs. We hebben twee goede voetbalploegen, een mooie wielerwedstrijd met de Omloop van de Grensstreek, maar ook voor recreatieve sporters hebben we veel te bieden. Ik wil mensen stimuleren om te bewegen. Sport is gezond en zorgt ervoor dat je ook beter kan presteren op je werk. Ik wil mijn steentje bijdragen, zodat alle Wervikanen aangenaam kunnen leven in onze stad.” p>
(SD) p>
Profwielrennen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier