Niet enkel Brugge wil betalen om de Ronde terug naar West-Vlaanderen te halen

© BELGA
© BELGA
Olaf Verhaeghe

Ja, het startschot voor de Ronde van Vlaanderen moet opnieuw in Brugge weerklinken. En ja, Vlaanderens Mooiste is van harte welkom op de West-Vlaamse wegen. Alle burgemeesters van de steden en gemeenten waar de Ronde in 2016 – de laatste ‘West-Vlaamse’ editie – passeerde, zien de koers maar al te graag terugkeren. En daar willen ze gerust wat voor betalen.

Wat weet je nog over de Ronde van Vlaanderen van vijf jaar geleden? Het was de honderdste editie, dat klopt. Peter Sagan kwam in Oudenaarde solo én in zijn wereldkampioenentrui over de meet, inderdaad. Er stond met Sep Vanmarcke een West-Vlaming op het podium, helemaal juist. Maar vooral: Vlaanderens Mooiste vertrok op de Markt van Brugge.

Op 3 april 2016 begonnen de renners voor de voorlopig laatste keer aan de Ronde vanuit West-Vlaanderen. Een jaar later verhuisde de start naar Antwerpen, waar de Ronde ook dit jaar op gang wordt geschoten. Sindsdien doet de Ronde van Vlaanderen onze provincie niet meer aan, op een stukje van 2 kilometer in de Avelgemse deelgemeente Kerkhove na dan. Maar na vijf edities loopt het contract met Antwerpen als startplaats af en dus liggen alle opties om de start van de Koers de Koersen opnieuw naar onze provincie te halen volledig open.

Elk om beurt

In Brugge is de interesse om de start van de Ronde terug te halen bijzonder groot. Zo groot zelfs dat burgemeester Dirk De fauw (CD&V) en zijn Antwerpse collega Bart De Wever al een akkoord vonden om sámen hun kandidatuur in te dienen. In 2022 zou de wielerklassieker nog in Antwerpen starten, een grand départ na twee corona-edities, zeg maar. De jaren daarop wisselt het startschot telkens van plaats. “We mogen het vel van de beer nog niet verkopen voor hij geschoten is, maar ik denk dat we hier wel een mooi voorstel hebben”, aldus burgemeester De fauw.

Thomas Van Den Spiegel, ceo van Flanders Classics dat instaat voor de organisatie van de zes grote voorjaarsklassiekers in Vlaanderen, wil nog niet vooruitlopen op een eventuele terugkeer, maar bevestigt wel de gedeelde kandidatuur. “We concentreren ons vandaag nog volop op de editie van zondag, maar inderdaad: een beurtrol tussen Brugge en Antwerpen is een van de opties die op tafel liggen. Of we nog voor het weekend een beslissing nemen? Het is wat kort dag, maar zeg nooit nooit. De onderhandelingen lopen.” Bij Sporza gaf Van Den Spiegel donderdag aan dat de beslissing wellicht pas over enkele weken of zelfs maanden valt.

Het parcours van de Ronde van Vlaanderen in 2016: de laatste keer dat de koers in Brugge startte.© KW
Het parcours van de Ronde van Vlaanderen in 2016: de laatste keer dat de koers in Brugge startte.© KW

Het nieuws over een startschot in Brugge klinkt menig West-Vlaams wielerliefhebber als muziek in de oren. En ook de burgemeesters van de West-Vlaamse steden en gemeenten waar de Ronde in 2016 passeerde, zien de koers maar al te graag terugkeren. “Met heel veel plezier”, glimlacht Kristof Audenaert, burgemeester van Torhout voor CD&V en zelf een grote wielerliefhebber. “Als Brugge ervoor wil gaan, sluiten wij ons heel graag aan. De Ronde, dat is iets speciaals. Ook al is het nog vroeg als de renners hier passeren, toch staat het volk er in normale tijden rijendik te kijken. Die paar minuten… Dat is fantastisch.”

“Een West-Vlaams pact lijkt me heel interessant” – Kris Declercq, burgemeester van Roeselare

Ook Annick Vermeulen, Zedelgems burgemeester voor CD&V-Nieuw, ziet een passage absoluut zitten. “Het zou een eer zijn om de Ronde door onze dorpskernen te mogen ontvangen. Zo’n doortocht brengt veel volk op de been en is een belevenis in elke gemeente waar velen van genieten.” Burgemeesters Rita Demaré (Hooglede), Karlos Callens (Ardooie) en Koenraad Degroote (Dentergem) sluiten zich daar volmondig bij aan.

Moet iedereen meebetalen?

Alleen is de prijs om de Ronde naar West-Vlaanderen te lokken wel fors de hoogte ingeschoten. Waar Brugge eind jaren negentig nog amper 7.500 euro moest betalen per editie, ging het in 2016 al om 200.000 euro. Antwerpen deed daar vanaf 2017 nog eens 200.000 euro bovenop en betaalde zo 2 miljoen euro om vijf keer de Ronde van Vlaanderen te mogen ontvangen. Met de gedeelde kandidatuur willen Brugge en Antwerpen een verder opbod tegen elkaar vermijden. Maar hoeveel een beurtrol elke stad moet kosten, is nog niet duidelijk en ook hoelang het nieuwe contract kan lopen, moet nog blijken. Zeker is dat Flanders Classics minstens evenveel zal willen binnenhalen als de voorbije jaren, zo niet meer.

In 2012 was Torhout nog ‘Dorp van de Ronde’. West-Vlaanderen kijkt met heimwee terug op die tijden. (foto Kurt)©Kurt Desplenter Kurt Desplenter
In 2012 was Torhout nog ‘Dorp van de Ronde’. West-Vlaanderen kijkt met heimwee terug op die tijden. (foto Kurt)©Kurt Desplenter Kurt Desplenter

Pol Van Den Driessche, oud-hoofdredacteur van Het Nieuwsblad dat toen nog de Ronde organiseerde en vandaag gemeenteraadslid voor N-VA in Brugge, kijkt alvast ook naar de rest van de provincie. Voor Van Den Driessche zouden de gemeenten die langs het parcours komen te liggen mee moeten betalen. Kris Declercq, Roeselaars burgemeester (CD&V) en een van de trekkers van het Midwest-overleg, ziet wel heil in een West-Vlaams Ronde van Vlaanderen-pact . “De Ronde is hier uiteraard welkom. Zo’n passage staat garant voor een volksfeest”, zegt hij.

“Roeselare is een echte wielerstad, waar we al fors in investeren. Denk maar aan de start van Dwars door Vlaanderen, de Grote Prijs Monseré en het Natourcriterium in de zomer. Zelf een gooi doen naar de start van de Ronde? Daar moeten we realistisch in zijn: die kostprijs ligt te hoog. Ik gun het Brugge absoluut, de setting daar is perfect. Een West-Vlaams pact lijkt me wel heel interessant waarbij we samen met anderen een goed verhaal kunnen brengen naar de organisatoren. Brugge als startplaats, in een prachtig decor, en een parcours door onze kernen: iedereen tevreden.” (lacht)

Eerst de cijfers zien

Of de andere gemeenten het Roeselaarse voorbeeld zullen volgen, is nog maar de vraag. Ivan Delaere, burgemeester van Pittem voor CD&V, acht het niet wenselijk om te betalen voor een doortocht van drie minuten . “Zo’n passage op zich zou leuk zijn, maar het is geen must”, klinkt het.

“Over betalen praat je maar eens je de cijfers ziet”, glimlacht burgemeester Degroote van Dentergem dan weer. “Maar ik denk eerlijk gezegd dat Brugge dat op zijn eentje kan, hoor.”

“Als we moeten betalen, dan moeten ze toch zeker over onze markt rijden”, benadrukt Karlos Callens van Ardooie. “Aan een passage over een gewestweg aan de rand van de gemeente hebben we niet veel natuurlijk.”

Lees hier alles over West-Vlaanderen en de Ronde.