Maxime Farazijn jaagt op een nieuw profcontract

Maxime Farazijn. (Foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Redactie KW

In zijn derde profjaar bij Sport Vlaanderen-Baloise kon Maxime Farazijn voorlopig geen uitschieters neerzetten. De 24-jarige Vlamertingenaar hoopt de komende weken met enkele sterke prestaties een nieuw contract in de wacht te slepen. “Ik wil tonen dat ik echt wel iets in mijn mars heb”, aldus Maxime Farazijn.

Maxime Farazijn beschikt deze zomer over een aardige conditie, maar kon dat vaak door pech nog niet omzetten in ereplaatsen. In het Noord-Franse Pérenchies eind juli was bijvoorbeeld een lekke band de boosdoener. “Ik val daar plat op drie kilometer van de meet, dan weet je natuurlijk dat je koers voorbij is. De week erna in Londen kwam ik in de slotfase ten val.”

In die Prudential Ride London & Surrey Classic, op het parcours van de Olympische Spelen van 2012, maakte de zoon van ex-prof Peter Farazijn nog kans op een dichte ereplaats. “Ik kon daar top 20 rijden, als het een beetje meevalt. We waren immers niet meer met een grote groep samen. Jammer genoeg kwam ik op 15 kilometer van de finish ten val toen Simon Spilak van Katusha onderuit ging. Op een parcours met veel bochten was het in de regen niet meer mogelijk om nog terug te keren in het peloton. Hopelijk staat het geluk binnenkort eens aan mijn kant.”

Slag om Norg

Na de wedstrijd in Londen voelde de renner van Sport Vlaanderen-Baloise zich niet helemaal fris. “Ik heb ondertussen gevonden wat er scheelde. Op vlak van voeding heb ik daarom nu enkele kleine veranderingen doorgevoerd. Ik ben er nog niet lang mee bezig, maar ik voel me wel al heel wat fitter en gezonder.”

“Ik wil de komende weken tonen dat ik iets in mijn mars heb en knokken om een contract af te dwingen”

Met dat betere gevoel trok Farazijn afgelopen zaterdag naar Drenthe, in het noorden van Nederland. In de Slag om Norg kregen de renners ook heel wat onverharde stroken voor de wielen. “Het waren vooral van die typische boerenwegels, met grind en soms dikke kiezelstenen. Het was niet slijkerig, maar op een strook met grote keien was het wel moeilijk om te sturen. In de plaatselijke ronde van 15 kilometer was ongeveer de helft van het parcours toch onverhard. Net als in Parijs-Roubaix komt iedereen na de eerste strook op zijn positie terecht”, aldus Maxime.

Door een sterke vroege vlucht en een akkefietje met een gesloten overweg verliep de wedstrijd niet voorspoedig voor de jongens van Hans De Clercq. “We maakten als ploeg vooral een foutje door een ontsnapping met een renner van Roompot te laten rijden. Dat had niet mogen gebeuren.”

Contract

De plaatsjes in het profpeloton zijn duur, ook in een opleidingsploeg zoals Sport Vlaanderen-Baloise. Ook Maxime Farazijn weet nog niet of hij volgend seizoen bij de ploeg kan blijven. “Enkel de neoprofs bij ons ploeg hebben nog een contract, omdat zij er sowieso een van twee jaar moeten krijgen. Er zijn nog geen besprekingen geweest, maar de ploeg begint daar traditioneel relatief laat mee.”

Aan die enigszins onzekere situatie probeert de Vlamertingenaar zo weinig mogelijk te denken. “En ik wil er zeker niet over piekeren, want dat heeft alleen maar een averechts effect. Er zijn trouwens veel renners die elk jaar met een éénjarig contract rondfietsen. Ik wil de komende weken tonen dat ik echt wel iets in mijn mars heb en knokken om een contract af te dwingen. Het is de bedoeling om nog een paar goede resultaten neer te zetten, dat heb ik nodig.”

Programma

Met de Grote Prijs Stad Zottegem, de Omloop Mandel-Leie-Schelde en de Druivenkoers in Overijse staan in augustus nog een reeks mooie wedstrijden op het programma. “Na de koers in Heusden (afgelopen dinsdag, red.) plan ik nog een goede trainingsweek. Ik mik in de komende wedstrijden vooral op een paar dichte uitslagen, niet zozeer op de vroege vlucht. In de GP Pino Cerami zat ik onlangs wel in de vroege vlucht, maar in het voorjaar komt dat spectaculairder over en krijgt dat meer aandacht”, lacht de Vlamertingenaar.

“Volgende vrijdag doe ik ook mee aan die nieuwe koers in Ieper, de Great War Remembrance Race. Uiteraard kijk ik daar naar uit, want een thuiskoers is altijd geestig. Toch mik ik niet speciaal op die wedstrijd. Ik wil me gewoon in elke wedstrijd tonen en mijn eigen geluk afdwingen”, besluit Maxime Farazijn. (AC)