Ertevoedekoers werd pas in februari boven de doopvont gehouden en bestaat uit zeven gedreven koersliefhebbers - Filip Denys, Sylviane Desodt, Koen Dewulf, Ivo Lins, Danny Suffys, Freddy Deberdt en Geert Thoré - die besloten om de handen in elkaar te slaan om het jeugdwielrennen in de Westhoek een duwtje in de rug te geven. Met de juniorenkoers in Vlamertinge op 1 maart beleefden ze hun vuurdoop. De nationale testtijdrit op 25 april in Poperinge en de wedstrijd voor elite zonder contract op 10 mei in Vlamertinge vielen in het water door de coronalockdown. Lang zag het ernaar uit dat ook hun vierde wedstrijd, de nieuwelingen- en junioreswedstrijd in Dikkebus op woensdag 1 juli, geschrapt zou worden. "Er was eerst geen toestemming tot 31 juli, maar vorige week zondag werd die datum vervroegd naar 1 juli. Met ons bestuur zagen we het wil zitten, maar de vraag was of we ook toestemming zouden krijgen van de stad. Uiteindelijk hebben we onze kans gewaagd en maandag kregen we definitief groen licht."
...

Ertevoedekoers werd pas in februari boven de doopvont gehouden en bestaat uit zeven gedreven koersliefhebbers - Filip Denys, Sylviane Desodt, Koen Dewulf, Ivo Lins, Danny Suffys, Freddy Deberdt en Geert Thoré - die besloten om de handen in elkaar te slaan om het jeugdwielrennen in de Westhoek een duwtje in de rug te geven. Met de juniorenkoers in Vlamertinge op 1 maart beleefden ze hun vuurdoop. De nationale testtijdrit op 25 april in Poperinge en de wedstrijd voor elite zonder contract op 10 mei in Vlamertinge vielen in het water door de coronalockdown. Lang zag het ernaar uit dat ook hun vierde wedstrijd, de nieuwelingen- en junioreswedstrijd in Dikkebus op woensdag 1 juli, geschrapt zou worden. "Er was eerst geen toestemming tot 31 juli, maar vorige week zondag werd die datum vervroegd naar 1 juli. Met ons bestuur zagen we het wil zitten, maar de vraag was of we ook toestemming zouden krijgen van de stad. Uiteindelijk hebben we onze kans gewaagd en maandag kregen we definitief groen licht."Meteen hebben ze een primeur te pakken. De wedstrijd in Dikkebus wordt de allereerste Belgische wegkoers sinds 18 maart. Al zal de organisatie niet eenvoudig zijn. "We hebben er niet speciaal op geaasd om de eerste te zijn. Deze wedstrijd valt gewoon altijd op de eerste woensdag van de vakantie. We hebben ondertussen een heel protocol gekregen van Cycling Vlaanderen met alle richtlijnen", vertelt Sylviane. "Zo moet er een coronasteward aanwezig zijn van de wielerbond en een steward van onze eigen organisatie. De wedstrijdafgevaardigde zal achteraan in de volgwagen plaatsnemen in plaats van naast de bestuurder. Vooraf inschrijven is verplicht en renners mogen maar één begeleider meenemen in de startzone. De renners mogen ook geen bidons of voedsel uitwisselen. Trofeeën en bloementuilen moeten klaarliggen op het podium en die moeten de renners zelf nemen. Dus ook geen podiummissen en geen kussen voor de winnaars dit jaar..."Aan het publiek wordt gevraagd om zijn gezond verstand te gebruiken. "Er is beperkt publiek toegelaten in de startzone, maar daar moet de social distancing gerespecteerd worden", vervolgt Sylviane. "Zittend publiek is enkel toegestaan in de aankomstzone. Er moeten ook eenrichtingsstromen georganiseerd worden om het kruisen van het publiek te voorkomen."De zeven bestuursleden zullen dus allemaal hun steentje moeten bijdragen om alles in goede banen te leiden. "Ik denk dat er van overal met argusogen gekeken zal worden naar onze organisatie, aangezien we de eerste wegwedstrijd na de lockdown zijn. We hebben ook maar twee weken om alles rond te krijgen, waar we hebben er wel zin in. Met een beetje medewerking van de renners en de toeschouwers maken we er een mooie dag van."Toch bloedt ook het hart van Sylviane als ze ziet hoeveel organisatoren ondanks de versoepeling toch de handdoek in de ring moeten gooien. "Er zijn nog altijd heel veel wedstrijden in juli die geannuleerd blijven. Ik zit ook in de organisatie van de wedstrijd Menen-Kemmel-Menen. Wij hadden een alternatief parcours uitgestippeld, maar we krijgen geen toestemming van de stad Wervik."Andere koersen komen dan weer in de problemen omdat ze geen sponsors vinden. "Ik ben ook sportverantwoordelijke en secretaris van de wedstrijden in Reningelst, maar daar is het moeilijk om nog iets op poten te zetten. Normaal zouden wij in het voorjaar op ronde gaan om sponsors aan te spreken. Maar je moet de mensen niet aanspreken tijdens of net na de lockdown...""Voor de koers in Dikkebus was de sponsoring al in orde, omdat we drie wedstrijden organiseren, waarvan de eerste in maart. We hadden in het begin van het jaar al onze toer gedaan. We waren al aan het kijken hoe we konden tegemoetkomen naar onze sponsors aangezien wij niet alle kosten hebben moeten dragen en zij niet alle publiciteit gekregen hebben. Maar ik denk dat ze op woensdag 1 juli enorm veel publiciteit zullen krijgen."De organisatoren verwachten dan ook veel belangstelling, zowel bij de renners als bij het publiek. Ik denk dat iedereen zich herboren zal voelen. De renners hebben heel lang op hun honger gezeten. Ik denk dat er veel renners - ook van buiten de provincie - op vrijdag om 20 uur klaar zullen zitten achter de computer om zich in te schrijven en er zeker bij te zijn. Het is ook de eerste dag van de vakantie. Nieuwelingen en juniores hebben gedaan met hun examens. Velen zullen willen weten hoe het met hun vormpeil gesteld is. De meesten hebben dit seizoen nog maar twee of drie wedstrijden kunnen koersen. Ze staan te popelen om zich te meten met de concurrenten."Toch vreest Sylviane dat de coronacrisis de doodsteek kan betekenen voor heel wat kleine koersen. "Ik denk dat het nog een paar jaar zijn nasleep zal hebben. Ten eerste naar sponsoring toe, maar ook omdat de meeste organisatoren en besturen bestaan uit mensen van de oudere generatie. Velen zullen zeggen: als we het dit jaar niet meer organiseren, kan ik er maar beter de brui aan geven. Anderzijds mogen we ook niet wanhopen. West-Vlaanderen is nog steeds een heel koersgezinde provincie."