“De Ronde in het najaar? Laat het ons hopen!”

Dit was het beeld van de Ronde van Vlaanderen in april 2019: Alberto Bettiol die solo naar de zege reed. Krijgt de Italiaan een opvolger in september of oktober 2020? (foto Getty Images) © Getty Images
Tom Vandenbussche

Geen klassiekers in april. Geen Giro in mei. Geen olympische tijd- en wegrit in Tokio eind juli. Wat nu? Wanneer zullen onze profs dit seizoen weer kunnen koersen? Wordt de Tour straks voor de eerste keer sinds 1946 afgelast? En kunnen de vier voorjaarsmonumenten over enkele maanden alsnog plaatsvinden? Veel vraagtekens en voorlopig geen antwoorden. Wij polsten bij Johan Bruyneel, Dirk Demol en Michel Pollentier. “Je kan geen kalender maken zolang je niet weet wanneer je kan beginnen.”

Hoe is de situatie nu?

“Het wordt heel moeilijk”, trapt Dirk Demol, huidig ploegleider bij Israel Start-Up Nation, een open deur in. “Veel wedstrijden zullen verloren gaan, want ze zullen nooit alle koersen een nieuwe plaats op de kalender kunnen geven. Ik ga er niet vanuit dat we voor juli weer zullen koersen. In het beste geval zal dat in de loop van juni zijn.” Ook Michel Pollentier, 40 jaar geleden winnaar van de Ronde van Vlaanderen, ziet geen openingen. “We weten niet wanneer alle miserie met dat coronavirus zal stoppen. Dat is de basis van alles. Je kan geen kalender maken zolang je niet weet wanneer je weer kan beginnen te koersen. Ik hoop op juni, maar ik twijfel eraan.” Johan Bruyneel, die in de buurt van het zwaar getroffen Madrid woont, kan het allemaal relativeren. “We moeten zoiets kunnen plaatsen. Op dit moment zijn er belangrijkere dingen dan een wielerwedstrijd.”

Wat met de monumenten?

Demol en Pollentier zijn het met elkaar eens: Milaan-Sanremo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik zouden in het najaar nog perfect kunnen plaatsvinden. “Daar zouden ze toch een oplossing voor moeten kunnen vinden”, geeft Pollentier aan. “Maar wanneer?”, vraagt Demol zich luidop af. “Dat is ook een moeilijke. In eerste instantie hangt het al af van tot wanneer er niet gekoerst zal kunnen worden. Daarnaast zijn augustus en september sowieso al drukke maanden met heel wat WorldTour-wedstrijden. Maar er kan natuurlijk altijd plaats gemaakt worden. Voor de wielersport moeten we alleszins hopen dat het lukt. Wielerploegen hangen af van sponsoring, maar alles valt nu stil. Dat is een ramp. We kunnen die grote koersen goed gebruiken om onze sponsors toch nog wat media-aandacht te geven.”

Wat met de grote ronden?

Bruyneel, Demol en Pollentier vrezen voor de Ronde van Italië, die sowieso al uitgesteld is. “Eerlijk? Ik zie de Giro dit jaar niet meer plaatsvinden”, zegt Demol. “De situatie in Italië is momenteel nog een stuk slechter dan bij ons, hé.” Pollentier, winnaar van de Giro in 1977, kan het alleen maar beamen. “Misschien dat er nog een mogelijkheid bestaat om een verkorte versie van 14 dagen te voorzien, maar ik denk het niet. Waar zou je die dan kunnen inpassen? En ten koste waarvan?” Demol vreest zelfs voor het ergste: geen enkele grote ronde in 2020. “Ik denk dat we daar beter van uitgaan. Al begint de Vuelta natuurlijk pas in augustus. Dat kan misschien nog.” Pollentier houdt de deur op een kier voor de Ronde van Frankrijk. “Een Tour over twee weken lijkt me iets reëler. Maar het is en blijft wel een massa-event en zoiets zonder publiek organiseren… ik heb mijn twijfels bij de haalbaarheid ervan. Het zal niet simpel zijn.”

Johan Bruyneel, die als ploegleider van Lance Armstrong en Alberto Contador negen keer de Tour won, heeft een ander voorstel. “Het zou een mooi gebaar van Tourorganisator ASO zijn als ze zeggen: we maken één grote ronde van drie weken door Italië, Frankrijk en Spanje. Elk één week. Een combinatie van Giro, Tour en Vuelta. In die volgorde ook. Van Rome naar Parijs en van Parijs naar Madrid. Dat zou in mijn ogen perfect zijn. Eind juli, begin augustus lijkt daarvoor de perfecte periode zijn, nu de Spelen weggevallen zijn. Het zou ook een geweldig teken van solidariteit zijn.” Bruyneel tempert echter meteen zijn voorstel. “De machtspositie van ASO kennende zal het aan zijn vaste stek willen vasthouden. De Vuelta wordt ook door hen georganiseerd, maar toegevingen doen aan de Italianen van RCS, dat wordt een moeilijke bevalling.”

© Getty Images

Tot wanneer kunnen we koersen?

Ten laatste tot eind oktober, zeggen Demol en Pollentier in koor. “Ik hoop het toch”, aldus Demol. “In Frankrijk laten ze het intussen toe om tot eind november wedstrijden te organiseren, las ik, maar in die maand vinden normaal al de eerste ploegstages in functie van 2021 plaats.”

Pollentier kan zijn collega alleen maar volgen. “Je kan in november toch geen koersen blijven rijden. Wanneer moet je dan met het volgende seizoen beginnen? En moeten we dan alle voorbereidingskoersen in februari 2021 zomaar gaan schrappen?”