Nieuw stadion voor Club Brugge een stapje dichter bij realisatie

Stefan Vankerkhoven

Vandaag komt de Gewestelijke Omgevingscommissie samen. Die moet Vlaams minister Zuhal Demir advies geven over de plannen van Club Brugge om een nieuw voetbalstadion met 40.116 zitjes te bouwen op de Jan Breydel-site in Sint-Andries. De Vlaamse CEL MER heeft geen bezwaren inzake de milieu-impact. De Brugse sportschepen Franky Demon verwacht dat de Vlaamse regering in september een definitieve beslissing neemt.

De Vlaamse CEL MER, een college van onafhankelijke experten, keurde de plannen van Club Brugge op 20 augustus goed. Dat college oordeelde enkel over de effecten op mens, milieu en omgeving die de nieuwe sporttempel meebrengt. Tegen het dossier waren er 129 bezwaarschriften van omwonenden én van Cercle Brugge.

Combitickets

In het rapport wijst de CEL MER op het belang van een mobiliteitsplan. Directiehoofd Peter Balas noemt in zijn evaluatie het systeem van de combitickets, die Club wil invoeren in het nieuwe stadion, essentieel om de draagkracht van de omgeving te vrijwaren. Blauw-Zwart wil immers alle voetbalfans verplichten tot het aanschaffen van toegangsbewijzen waarin de vervoersmodus inbegrepen is: met ticket voor randparking, openbaar vervoer of supportersbus, om zo wildparkeren te vermijden in de buurt van het nieuwe stadion.

“Die milderende maatregelen en de modal split moeten in de omgevingsvergunning opgenomen worden, zodat ze gewaarborgd zijn”, luidt het advies van de CEL MER.

Randparkings

Het verbeteren van de verkeersleefbaarheid is één van de doelstellingen van het project. Om een vlotte verkeersdoorstroming in het gebied rond het stadion ook op matchdagen mogelijk te maken, moeten de aankomst- en de vertrektijden van de supporters gespreid worden in tijd en moeten de verkeersstromen zoveel als mogelijk van elkaar gescheiden worden.

Volgens de CEL MER heerst er nog onzekerheid over de beschikbaarheid en het aantal afstandsparkings : “Een van de voorgestelde parkings, met name Beisbroek, is gelegen in natuurgebied en dient dus afgeraden te worden.”

Werfverkeer

Postmonitoring en evaluatie zijn volgens deze mobiliteitsexperten onontbeerlijk, zowel na elke wedstrijd als periodiek, zodat bij knelpunten snel kan ingegepen worden. De autobezettingsgraad moet gemonitord worden. De CEL MER vraagt dat alle geplande, milderende mobiliteitsmaatregelen al uitgevoerd worden tijdens de bouwfase van het nieuwe stadion. “Het is aangewezen dat het werfverkeer een rechtstreekse aansluiting met de Koning Leopold III-laan krijgt, waardoor de woningen in de Doornstraat gevrijwaard worden van werfverkeer”, luidt het advies.

De CEL MER stelt dat de geluidshinder in het nieuwe stadion beperkt zal zijn, zelfs de impact van de vertrekkende wagens en het dichtklappen van autodeuren en kofferdeksels werd onderzocht. Wat de visuele hinder betreft, neemt de CEL MER genoegen met de wintergroene buffer, het park en de ‘textiele’ bekleding van het stadion. Amper een derde van de site wordt bebouwd. De beplanting van het park zal samen met de groendienst van de Stad Brugge gebeuren.

Huiswerk

De Brugse sportschepen Franky Demon noemt het positief advies van de CEL MER een belangrijke stap in de realisatie van dit dossier: “Bij een negatief advies had Club zijn plannen kunnen opbergen. Blauw-Zwart heeft zijn huiswerk inzake mobiliteit en effecten op het milieu goed gemaakt. Vandaag dinsdag komt de Gewestelijke Omgevingscommissie samen. Dit orgaan moet alle adviezen samenleggen en een globaal standpunt formuleren voor advies aan minister Zuhal Demir.”

“Het stadsbestuur heeft het bouwdossier al positief geadviseerd en de Brugse gemeenterad heeft ingestemd met de kosteloze grondafstand. Slechts twee van de 47 gemeenteraadsleden hebben zich onthouden. Ik verwacht in september, uiterlijk in oktober, een definitieve beslissing van de Vlaamse regering.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier