Thorsten Theys is de nieuwe ‘chief operating officer’en ‘chief financial officer’ van KVO

Thorsten Theys: "Wat we goed deden, gaan we beter doen; wat slecht deden, gaan we goed doen, en wat we nog niet deden, zullen we mee starten." © TVA
Redactie KW

Thorsten Theys is de nieuwe ‘chief operating officer’ en ‘chief financial officer’ van KV Oostende. Als rechterhand van ‘executive president’ Gauthier Ganaye bekleedt de 40-jarige rasechte Oostendenaar een sleutelpositie. “Er waren achttien potentiële overnemers voor KVO. Alleen de groep rond Paul Conway, Michael Kalt en Chien Lee begrepen de zakelijke en sportieve uitdaging.”

Theys werkt al langer samen met clubadvocaat Dimitri Dedecker als extern adviseur en raakte zo betrokken bij tal van dossiers van de afgelopen jaren. Om zijn aanstelling nu te begrijpen moeten we even terug naar september 2019. “Toen werd mij gevraagd de algemene vergadering bij te wonen waar bleek dat de club 9,6 miljoen euro verlies had geleden – niemand zag dit aankomen. De club was zo goed als failliet. Als er geen spelers zouden worden verkocht, dan kon er geen geld worden uitgegeven. Er moest dus dringend een overnemer gevonden worden. Alleen: met de slechte balans, rendement en financiële positie waren er maar weinig geïnteresseerd. Frank Dierckens had de club overgenomen met tal van nog lopende dure contracten. De omzet daalde, de algemene kosten stegen. Terwijl er in juni 2018 500.000 euro verlies werd geleden, was dat in juni 2019 opgelopen tot 9,6 miljoen. Nochtans was aan de grootorde van KVO als bedrijf niks veranderd. Het liep dus structureel verkeerd. Terwijl in juni 2018 nog 9 miljoen euro aan meerwaarden op de verkoop van spelers werd geboekt, viel dat in juni 2019 terug naar slechts 115.000 euro.”

Bouwstenen aanwezig

Toch slaagden Theys en co erin om KVO aantrekkelijk in de markt te zetten. “We zetten ons in de plaats van de investeerders. Alle bouwstenen voor een succesvolle club zijn aanwezig: een top stadion, nagelnieuw oefencomplex, trouwe fanbasis en ligging aan zee. ‘Niet elk facet werd op de beste manier benut, maar stel dat we dat wél zouden doen, dan is hier een enorme progressiemarge’, zo legden we het aan de dag. Er waren achttien verschillende kandidaten om KVO over te nemen. Alleen Paul Conway en zijn partners begrepen de zakelijke en sportieve uitdaging. Alle andere waren veredelde spelersmakelaars. De Amerikanen zijn zakelijk keihard, investeren slim en houden de leiband kort. Kortom: we werkten zeer goed samen, er was een groot vertrouwen en ook op persoonlijk vlak een klik. Het toevallige feit dat ik Oostendenaar ben, is handig meegenomen, maar maakte weinig uit.”

Sponsordeals

Er liggen aardig wat uitdagingen op het pad. “Zo willen we evolueren naar een ‘light organisatie’: geen eilandjes, maar wendbare departementen die op de hoogte zijn van elkaars activiteiten. Er zal dus wat reorganisatie volgen voor een betere stroomlijning en benutting van ons menselijk kapitaal. Weet je, achter de schermen is al héél wat stevig werk verzet. 53 procent van onze abonnementen zijn vandaag al verlengd.

Meer dan ooit willen we inzetten op fanbeleving

Dat is vrij mooi, terwijl we voorlaatste eindigden en in coronatijden zitten. (resoluut) KVO is aan een commerciële revival bezig en wordt dit seizoen de meest interessante club om volgen. Met Decathlon hebben we al een mooie kledingsponsor, binnenkort volgt een nieuwe hoofdsponsor en nog knappe (inter)nationale namen. Ook voor de stadionnaam zitten we met drie sterk geïnteresseerde kandidaten aan tafel, al moeten we de uitkomst van de juridische twist met de huidige stadionsponsor (Versluys, red.) afwachten. We hopen de nieuwe naam bij de start van de competitie voor te stellen. Ook bij nieuwe sponsordeals zal er niet zomaar een bordje naast het veld komen te staan. Sponsors staan – zeker nu niet – zomaar met geld te wapperen. Daar moet meer tegenover staan: ‘content’, inhoud. Geloof me, dat zullen we ook bieden. Meer dan ooit willen we inzetten op fanbeleving, vanaf het moment dat supporters het stadion betreden. (grijnst) Ik kan niet in details treden, maar de tijd dat mensen gewoon op hun stoeltje zitten kijken naar een match, is voorbij.” Zien we straks een ‘kiss cam’ of hotdogverkopers in de tribune?

Verlies goedmaken

Tot slot: het clubbudget. ‘Ostend Investment Company’ voerde meteen een kapitaalsverhoging door van 4,2 miljoen euro, flink meer dan de eerder vermelde 2,7 miljoen – het minimumbedrag om het seizoen vol te maken. “Voor hen is een financieel gezond beleid absolute prioriteit. Ook bij Barnsley in de Engelse Championship – de duurste competitie ter wereld – maken ze als enige club geen verlies. Belangrijker dan een clubbudget is de brutomarge: welke opbrengsten creëer je nadat je alle kosten om tot die opbrengsten te komen, hebt afgetrokken. Er zijn nu nog te veel variabelen: we moeten nog tien spelers contracteren, de inkomsten uit ticketverkoop en de verdeling van tv-gelden. Nu, het door de coronacrisis geschatte verlies van 17 procent willen we goedmaken met 25 procent extra inkomsten. (knipoogt) Creatief zijn kost geen geld. Wat we goed deden, gaan we beter doen; wat slecht deden, gaan we goed doen, en wat we nog niet deden, zullen we mee starten.” (TVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier