De Tijd kondigde dit weekend de doorbraak in het stadiondossier van KV Kortrijk aan. Het Kortrijkse stadsbestuur en de Vlaamse regering kwamen recent tot een akkoord om het stadion los te koppelen van het KR8-project om de omgeving van Kortrijk een make-over te geven.
...

De Tijd kondigde dit weekend de doorbraak in het stadiondossier van KV Kortrijk aan. Het Kortrijkse stadsbestuur en de Vlaamse regering kwamen recent tot een akkoord om het stadion los te koppelen van het KR8-project om de omgeving van Kortrijk een make-over te geven. Dat KR8-project focust op de mobiliteit en ruimtelijke in de wijde omgeving van Kortrijk, maar belemmerde verdere stappen voor het nieuwe stadion van eersteklasser KV Kortrijk. Concreet gaat het om de doortrekking van de ring R8 en de nood aan heraanleg van verkeersknooppunten Kortrijk-Oost en Kortrijk-Zuid, die aansluiting maken op de E17. Bij de lopende onderhandelingen tussen het stadsbestuur, minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) over het ruimtelijk bestemmingsplan (GRUP) voor dat megaproject is een deal gevonden om parallel een eigen ruimtelijk plan te maken voor het voetbalstadion. Dat betekent dat de stad en de club nu dus zelf veel sneller kunnen schakelen."We hebben lang onderhandeld met de Vlaamse administraties en krijgen nu de toestemming om zelf de procedure te trekken", bevestigt schepen van Sport Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) de belangrijke stap voorwaarts. "Tot vandaag bleek dit niet mogelijk, maar nu kunnen we zelf de volgende stappen zetten. Gelukkig maar. Ik zet alles op alles om het PPS-bestek te lanceren tegen 2022."Die publiek-private samenwerking, tussen de intercommunale Leiedal (eigenaar van de gronden op Evolis, red.) en één of meerdere privé-investeerders, moet een haalbaar alternatief vormen voor het uitblijven van initiatief bij Vincent Tan, eigenaar van KV Kortrijk. Voor alle duidelijkheid: de stad Kortrijk financiert niet, maar faciliteert de bouw van het stadion.Dat de Maleisiër, aanvankelijk enthousiast en zelfs aanwezig op de voorstelling van eerste plannen, de boot blijft afhouden, is al langer een doorn in het oog van het stadsbestuur. Nu de stad zelf op zoek kan gaan naar partijen om de investering van om en bij 50 miljoen euro te dragen, hoeft niet langer gewacht te worden op Tan.Algemeen manager van KV Kortrijk Matthias Leterme is in De Tijd blij met de vooruitgang. "We zijn blij dat de stad de loskoppeling heeft bedongen en werken in nauw contact met de bevoegde schepen om dit tot een goed einde te brengen. Een nieuw stadion blijft prioriteit voor ons."Het stadion van de Veekaa moet op de daarvoor bestemde zone op Evolis komen, dat is al enkele jaren duidelijk. Op het bedrijventerrein van Leiedal, vlakbij de E17, ligt een stuk van zo'n 17 hectare klaar. KV Kortrijk moet er over een stadion van 12.000 tot 14.000 zitjes kunnen beschikken. 2024 wordt nu naar voren geschoven als nieuwe startdatum voor de werken, twee jaar later zou de Veekaa in de nieuwe tempel moeten kunnen voetballen.