"Heel dat parcours van die beker was zweten." Dat en nog veel meer vertelde ex-coach Hein Vanhaezebrouck deze week aan KVK TV. Samen met trainer Yves Vanderhaeghe blikte hij in aanloop naar het bekerduel tegen Antwerp, dat donderdagavond plaatsvond, terug op de bekerfinale van KV Kortrijk in 2012. Door de jaren heen kreeg het medium KVK TV een stevige reputatie, toch blijft de club niet bij de pakken zitten. Ze probeert mee te blijven met de huidige trends en besteedt veel aandacht aan het aantrekken van jonge fans. Hoe de communicatie van KVK een geoliede machine werd.
...

"Heel dat parcours van die beker was zweten." Dat en nog veel meer vertelde ex-coach Hein Vanhaezebrouck deze week aan KVK TV. Samen met trainer Yves Vanderhaeghe blikte hij in aanloop naar het bekerduel tegen Antwerp, dat donderdagavond plaatsvond, terug op de bekerfinale van KV Kortrijk in 2012. Door de jaren heen kreeg het medium KVK TV een stevige reputatie, toch blijft de club niet bij de pakken zitten. Ze probeert mee te blijven met de huidige trends en besteedt veel aandacht aan het aantrekken van jonge fans. Hoe de communicatie van KVK een geoliede machine werd.Het was nota bene onder impuls van de toenmalige coach Hein Vanhaezebrouck zelf dat KVK TV in 2007 werd opgericht. Commercieel manager Jelle Brulez legt uit hoe dat kanaal precies is ontstaan: "Hein besefte toen al dat video een heel belangrijk medium was en hij wilde de fans iets extra's bieden. In het begin beperkten we de posts op KVK TV tot interviews voor en na een wedstrijd. Intussen proberen we ook ontspannende content aan te bieden door bijvoorbeeld op een ludieke manier in te spelen op de actualiteit. Toen Barack Obama in 2014 op bezoek kwam in België, maakten we een video zodat het leek alsof Obama naar België was gekomen speciaal om KVK te bezoeken. Daar hebben we hard om gelachen."Ondanks het beperkte budget slaagt de Veekaa er zo in om haar fans unieke, eigen content aan te bieden. En dat wordt gesmaakt door de supporters. United 19, een van de meest actieve supportersclubs van KVK, vindt de content een meerwaarde. Voorzitter Jean-Baptiste Tobler legt uit waarom KVK TV zo belangrijk is. "De club schetst via dat medium een goed beeld van waar wij als supporter voor staan. We hebben een unieke supporterscultuur. KVK TV brengt regelmatig zaken op een ludieke manier. Dat is ook hoe wij zijn, het hoeft niet altijd even serieus te zijn."Maar het is meer dan KVK TV alleen. Wie de salto's van nieuwe aanvaller Terem Moffi na zijn doelpunt tegen Club Brugge nog eens wil herbekijken, moet dezer dagen op TikTok zijn. KVK sprong vorige week immers als een van de eerste Belgische voetbalclubs op de kar van de populaire app die wereldwijd 500 miljoen actieve gebruikers heeft en al meer dan anderhalf biljoen keer gedownload werd. Op dit moment is het zelfs de meest gedownloade app in de Apple Store. "Een groot deel van de gebruikers is tussen de 16 en de 25 jaar oud. Aangezien KVK de jongste fanbase van het Belgische voetbal heeft, past die account perfect bij onze club", vertelt Brulez. "Op de reguliere sociale media bereiken we niet alle jongeren meer, daarom proberen we het zo."De intenties zitten alvast goed. Stap per stap probeert KVK de band met haar fans nog te versterken. In mei 2018 trok de club Simon Clinckemaillie aan als fanbase & community manager. Kortrijk is daarmee een van de eerste clubs in de Jupiler Pro League met iemand met een dergelijke functie. "Ik ben in feite de schakel tussen de fans en het clubbestuur", legt Clinckemaillie uit.Dat Kortrijk haar jonge fans koestert en er nog meer wil bereiken, is duidelijk. "Ik organiseerde onlangs een soort Fata Morgana-scholenchallenge. Wanneer de scholen slaagden in hun opdracht, mochten alle leerlingen gratis een wedstrijd van KVK bijwonen. Een succes! Verder vulde ik recent een van onze tribunes met jeugdbewegingen en voetbalploegen", vertelt de fanbase manager. Brulez vult aan: "Aangezien we als club weten dat we over jonge fans beschikken, toverden we enkele jaren geleden een van de tribunes om tot familietribune. Daar gingen we intussen van 300 naar 1.200 abonnees."De inspanningen van de club lijken dus wel te lonen. Ook volgens United 19-voorzitter Tobler is de aanstelling van een fanbase manager een belangrijke stap in de goede richting. "We hebben als supporter echt het gevoel dat Simon naar ons luistert en dingen verandert. De club regelde in samenwerking met ons bijvoorbeeld gratis busvervoer voor de bekerwedstrijd in Antwerp. Bovendien zorgde Simon ervoor dat er tijdens de wedstrijd KVK-Club Brugge minder fans van blauw-zwart in het thuisvak zaten." Clinckemaillie lacht. "Ik supporter zelf al jaren voor KVK en het grote aantal Club-supporters in ons thuisvak stoorde mij toen ook. Aangezien ik zelf fan ben, besef ik misschien beter wat de fans nodig hebben."