Ceo Ben Lambrecht wil groen-zwart voort professionaliseren: “Cercle is op dit moment een slapende reus”

foto ACR
Redactie KW

Ben Lambrecht fungeert al twee maanden als ceo van Cercle Brugge. “De passie voor voetbal is zeer sterk gelinkt met de passie voor een vereniging. Ik werkte twee jaar in Engeland. Mijn collega’s daar konden alleen maar over voetbal praten, over hun ploeg. Ik was daar jaloers van. Het was een van mijn motivaties om een andere weg in te slaan.”

Ben Lambrecht werkte onder andere als gewezen topman bij Coca Cola lang in grote, multinationale bedrijven. “Elk mooi verhaal eindigt. Ik woonde in Frankrijk, ver van mijn familie en wilde graag terug naar België. Ik stelde een hoop criteria op en zocht iets vernieuwends, in ons land, in een kleinere structuur impact hebben, liefst in een internationale context maar vooral: met mensen werken, in een groeiverhaal zitten.”

En dan kies je zonder kennis van voetbal voor Cercle?

“Er is het verhaal, de filosofie die erachter steekt. De sterke band met AS Monaco en de ambitie die er is. Dat is fantastisch. Ik had onder meer met Oleg Petrov, Viacheslav Ivanov alsook Paul Mitchell verschillende gesprekken en werd laaiend enthousiast. Ik ben ervan overtuigd dat we op basis van de visie die er gecreëerd wordt, waar we naartoe willen, zullen slagen. We krijgen de middelen ervoor. Cercle heeft een enorme historiek. Het is nu eigenlijk een beetje een slapende reus. Ik kom uit de marketing en groen-zwart is echt een heel sterk merk waar we veel meer uit kunnen halen.”

Voor een deel keer je terug naar West-Vlaanderen?

“Ik woon in Lennik, heb een klein appartement in Duinbergen, maar ik ben van Oostrozebeke. Op mijn 18de was ik er weg om in Antwerpen te gaan studeren, in Brussel te gaan werken, een internationale carrière uit te bouwen. Met mensen werken is voor mij heel belangrijk. Ze binnen de organisatie laten groeien. Dat is altijd mijn grootste motivatie geweest.”

Je wenst ook duidelijkheid te scheppen, een strategische oefening te maken, waar Cercle naartoe gaat?

“In al zijn aspecten. We willen onze ambitie hoger leggen. Cercle heeft ondertussen meer juiste mensen op de juiste plaats. Maar we moeten een heldere puzzel voorleggen over hoe we gaan voetballen, waar we sportief over drie, vier jaar willen staan. Maar ook extra-sportief: wat willen we dat de fans en de sponsors over ons denken en zeggen? Welke stukken ontbreken in onze puzzel, wat moeten we doen of waar moeten we in investeren? Er moet daar een duidelijke organisatie rond gecreëerd worden waarbij iedereen met de neus in dezelfde richting staat en waarbij iedereen gemotiveerd en geëngageerd is om ervoor te gaan.”

Cercle heeft vooral sportief moeilijke jaren achter de rug. Vanaf nu kan en móét het vooral beter gaan?

“AS Monaco is een structurele partner van onschatbare waarde. Niet alleen puur financieel en om de sportieve investeringen die ze doen. Er is ook hun volledige competentie die ze hebben, als een grote internationale club. Zonder enige rem kunnen we daar gebruik van maken. Ze willen dat we onze eigen identiteit behouden, een eigen bedrijf zijn waarin we gaan voor onze doelstellingen en waarbij we kunnen rekenen op hun steun. Op die manier creëren we synergieën. Op vandaag zijn we niet zelf bedruipend zoals ze zeggen. Dat is een focus die we op termijn moeten hebben. Onze omzet moet omhoog en die wordt gedreven door sportieve resultaten.”

“De logica zelf is dat Cercle op de Olympiasite moet blijven en het grote Club-project beter buiten de stad past”

Wat wil je op korte en lange(re) termijn zien veranderen in de werking van Cercle?

“Voort met elkaar samenwerken op een zeer open, transparante manier. In vertrouwen. Ervoor zorgen dat de organisatiestructuur goed zit, dat daar ook de juiste mensen zitten. Het loopt in en tussen de verschillende departementen zeer goed. Sportief is het niet voldoende om enkele goede spelers te hebben, de omkadering moet perfect zijn zodat we alles kunnen bieden aan de spelers zodat zij voor sportieve successen kunnen zorgen. Dan zijn de fans en sponsors tevreden en zullen ze toenemen, de televisierechten groeien en zo verder. Het is een spiraal die de hoogte in moet. We zitten nu aan ruim 2.500 abonnementen. Ook daar moeten we ambitieuzer in zijn.”

Je bent nauw betrokken bij het stadiondossier. Hoe sterk is je geloof dat Cercle in een ‘eigen’ stadion zal spelen?

“Groot. Voetbal heeft zo’n maatschappelijk draagvlak dat als bouwsteen zeer belangrijk is binnen onze maatschappij. Overal worden loodsen, fabrieken en industrieterreinen bijgebouwd. We zijn met twee ploegen in Brugge. Een groot stadion voor Club en een kleiner voor ons. Dat choqueert mij niet. Onze stadionvisie is om tevens ook terug te geven aan de stad. Multifunctioneel. Voor onder andere de jeugd. Niet enkel voetbal maar ook andere activiteiten.”

Jullie wensen er ook een groen verhaal van te maken?

“Een complex voorzien van zonnepanelen, het opnieuw gebruiken van verbruikt water, recycleren. Club Brugge verdient zijn toekomst, maar niet ten koste van ons. De logica zelf is dat Cercle op de Olympiasite moet blijven en Club met zijn heel groot project beter buiten de stad past. Maar we blijven flexibel en willen constructief blijven samenwerken met alle partijen om de juiste oplossing te vinden voor iedereen.” (ACR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier