Club Brugge vergoedt elke abonnee 5 euro per match. Wie zijn abonnement niet verlengt, krijgt die 25 euro niet.
...

Club Brugge vergoedt elke abonnee 5 euro per match. Wie zijn abonnement niet verlengt, krijgt die 25 euro niet. Het lage bedrag van 25 euro deed eerder bij Clubfans al wat stof opwaaien op sociale media - al bestaat er ook een Facebookgroep 'Steun onze Club 1891', met meer dan 3.000 leden, die geen compensatie willen voor de gemiste play-offs, om zo Club in de financieel moeilijke coronacrisis te steunen. Maar minstens één supporter, die zijn abo niet verlengt, schreef Club aan dat hij het niet eens is. Hij wil een proportionele terugbetaling van zijn abonnementsgeld. Voor vijf van de 20 thuisduels is dat 155 euro. Als dat niet kan, stelt de fan een voucher voor vijf toekomstige thuisduels voor. Hij wijst Brugge op de wetgeving over afgelaste sportactiviteiten door het coronavirus. Een ministerieel besluit van 19 maart stelt dat een organisator toegangstickets mag terugbetalen via een tegoedbon.Volgens de fan willigt Club zijn verzoek niet in. Aan Het Laatste Nieuws zegt het bestuur van de Club dat ze geen individuele fan kunnen terugbetalen en anderen niet.De fan voelde zich bij de replieken van Club met een kluitje in het riet gestuurd en reageert ontgoocheld. "Ik ben een fatsoenlijke fan die staat op waarden. Het was alsof ze mijn clubhart eruit gerukt hebben", klinkt het.Intussen heeft hij de zaak al aangekaart bij de Inspectie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. De dienst neemt zijn klacht ernstig. Juristen onderzoeken nu eerst in hoeverre het ministerieel besluit van 19 maart 2020 van toepassing is op abonnees van voetbalclubs. Juridische experts van Test Aankoop sterken de fan. Zij bevestigden al dat hij recht heeft op een voucher voor de afgelaste thuisduels.In het geval van een overtreding kan de Inspectie optreden: ze kan vragen om een minnelijke schikking, boetes uitschrijven of het dossier overmaken aan het parket. Club Brugge mag al een schrijven verwachten van de consumentenombudsdienst, een partner van de FOD Economie. De consumentendienst heeft het geschil ontvankelijk verklaard en zal contact zoeken met Club om te bemiddelen, om een rechtszaak te vermijden.Zo'n rechtszaak sluit de fan niet uit. "Eigenlijk is het een hold-up. Stel dat elke gemiddelde abonnee 100 euro derft, spreken we bij meer dan 20.000 abonnees over 2 miljoen euro."Binnen de Pro League bestaat geen eenduidige strategie over de terugbetaling van de gemiste play-offs, al compenseren de grote clubs dat vooral in het nieuwe abonnement.