Unibet sierde vorig seizoen al de mouw van de Brugse shirts, maar komt nu frontaal op het shirt van Club. "Zowat alle ploegen uit de eerste divisie worden gesponsord door online gok- en casinobedrijven, maar dat een ploeg als Club Brugge dit nu frontaal plaatst is niet goed", zegt Marijs Geirnaert, directeur van het expertisecentrum voor verslavingen zoals gokken. "Dit is echt een kwalijke zaak. Dergelijke shirtsponsoring zou niet mogen".

Volgens Geirnaert zet de shirtreclame mensen aan tot gokken, wat op zijn beurt tot gokverslaving kan leiden. Ook het feit dat kinderen rondlopen met de shirts vindt ze niet kunnen.

De gokbedrijven hebben onderling afspraken gemaakt om geen reclame gericht op jongeren te maken. "Maar door die shirts doen ze dat indirect wel. Ze omzeilen zo hun eigen afspraken. Er zou hier wetgeving over moeten komen".

Kritiek uit politieke hoek, maar ook van supporters

Ook vanuit politieke hoek worden vragen gesteld bij Unibet als shirtpartner. Vlaams parlementslid Katia Segers (sp.a) haalt op Twitter scherp uit naar Club Brugge. "Waar zitten jullie met jullie gedachten, Club Brugge?", tweet ze. Ze vraagt zich af of de alarmsignalen in verband met een toename van gokverslavingen en de roep om gokreclame te bannen niet luid genoeg klinken. "Wat met ethiek in de sport. Onbegrijpelijk", aldus de sp.a-politica.

Kritiek op de sponsorkeuze van Club Brugge sijpelt ook door op sociale media, ook van supporters.

In een reactie zegt Club Brugge dat met Unibet eerder al is besloten om het merk niet te tonen op de shirts van de jeugdploegen. In de plaats zal de boodschap No Heart/No Glory te zien zijn, de slogan van de Club Brugge Foundation. "Het merk Unibet wordt ook niet gedrukt op kindershirts en in onze communicatie vermelden we altijd dat spelen op Unibet voorbehouden is aan meerderjarigen en segmenteren we onze boodschappen waar mogelijk", klinkt het in Brugge.

Bekijk hieronder in filmpje de voorstelling van het nieuwe shirt van Club Brugge.

(BELGA)