"Net doordat het ritme van match naar match is weggevallen, wordt nu zo mogelijk nog harder gewerkt dan voor de coronacrisis", stelt Bob Madou, eerder Business Director bij de Belgische voetbalbond en merkstrateeg bij de VRT en sinds juni 2018 als Chief Business Officer (verantwoordelijk voor alle niet-sportieve zaken, red.) drijvende kracht binnen de vechtmachine van voorzitter Bart Verhaeghe, zoals door De Tijd omschreven.
...

"Net doordat het ritme van match naar match is weggevallen, wordt nu zo mogelijk nog harder gewerkt dan voor de coronacrisis", stelt Bob Madou, eerder Business Director bij de Belgische voetbalbond en merkstrateeg bij de VRT en sinds juni 2018 als Chief Business Officer (verantwoordelijk voor alle niet-sportieve zaken, red.) drijvende kracht binnen de vechtmachine van voorzitter Bart Verhaeghe, zoals door De Tijd omschreven. Zijn werkterrein behelst alles inzake sponsoring, commerciële activiteiten, marketing, public relations en communicatie. De komst van Bob Madou heette voor Club een elektroshock, niet in het minst wat communicatie betreft. Het was ook Madou die Club Media House installeerde - op het vlak van sociale media kent Club inmiddels in dit land zijn gelijke niet. Zo bereikte het sensationele filmpje van de aankomst van toptransfer Simon Mignolet niet minder dan 5 miljoen mensen.En in deze voetballoze tijden steekt Club inderdaad nog een tandje bij. Doel: de verbondenheid met de fans niet loslaten, ook al wordt er niet gevoetbald. En dus kunnen de 380.000 volgers op Facebook, 195.000 op Twitter en 144.000 op Instagram zowat dagelijks genieten van een Club-ganzenbord, van You'll Never Lock Alone, filmpjes van en met spelers die thuis zitten en van dokter Roos America Vormer op intensive care, van Stay Fit-programma's enzovoort. Uitschieter was de integrale en geanimeerde uitzending van de gewonnen bekerfinale van 2015 op YouTube op zondag 22 maart, toen normaal de bekerfinale Club-Antwerp moest worden gespeeld. Niet minder dan 1,6 miljoen mensen werden daarmee bereikt. "En er staan nog meer toffe dingen op de planning", aldus Bob Madou.Het kadert allemaal in het belang dat Club in deze coronatijden meer dan ooit hecht aan zijn verbondenheid met de fans. En aan het merk Club Brugge. "Club is niet alleen een voetbalclub, het is evenzeer een media- en entertainmentmerk geworden," legt Madou uit. "Een entertainmentmerk dat zich spiegelt aan Tomorrowland, aan Ketnet... We proberen dat op een attractieve en creatieve manier te doen, in alles wat we posten zit beweging." En ja, daar hangt ook een commercieel model aan vast. Bob Madou plakt daar liever geen cijfers op. "Maar het is duidelijk dat onze partners steeds meer digitale return verlangen, alleen ledboarding en hospitality volstaan niet meer."Intussen maakt Club oefeningen hoe ze de financiële schade, opgelopen door deze voetbalstop, voor club, partners en fans kunnen counteren. Maar intussen lonen de inspanningen: Club is een love brand. In de ranking van de top drie van favoriete clubs van de voetballiefhebbers in ons land staat Club aan kop met 39 procent. Anderlecht volgt op 29 procent."Dat wil zeggen dat voor een supporter van Genk, in Limburg geboren, Club nummer 2 mag zijn. Een zeer belangrijk criterium. Een vergelijking met Duitsland: het is moeilijk tégen Borussia Dortmund te zijn... Terwijl men veeleer voor of tegen Bayern München is."Zoveel sympathie, zoveel volgers, zoveel fans, zoveel partners, zoveel budget (100 miljoen euro) en 15 punten voorsprong na 29 speeldagen, dat moet je verdienen. Elke dag weer. Bluvn goan. Naast no sweat, no glory lijkt het in deze coronatijden meer dan ooit de slogan van Club Brugge. Beide baselines matchen ook perfect: no sweat, no glory, ontworpen door het reclamebureau Saatchi & Saatchi, staat voor het DNA van blauw-zwart. Bluvn goan, een vondst van perschef Kirsten Willem drie jaar geleden, benadrukt naast het doorzettingsvermogen van Club ook het volkse karakter. "Het gaat ons hierin vooral om het procesgerichte van de baselines," legt Madou uit. "Je kan evengoed zeggen bluvn goan na een 6-0-winst als na een 6-0-verlies tegen Cercle Brugge. Niet te veel schone woorden, maar gewoon verder doen en doorgaan. Keihard werken is misschien niet uitsluitend iets West-Vlaams, het typeert wel specifiek de mentaliteit van onze provincie. Absoluut!"Die werklust zit in de hele club gebeiteld. Niet alleen de acht man in dienst van Club Media House blijven hard doorwerken. Ook de vijf van de cel Community, die instaan voor de dertig sociaal-maatschappelijke projecten die Clubs Foundation steunt. Quasi iedereen eigenlijk: van de 130 voltijdsen in dienst van Club Brugge blijft naast de spelers van Club, die thuis gedisciplineerd hun conditie proberen te onderhouden, zowat iedereen aan de slag. "We beschouwen dat als onze verantwoordelijkheid die Club, een kmo eigenlijk, heeft. Onze business is de som van onze mensen. Op een paar uitzonderingen na, buschauffeurs bijvoorbeeld, is iedereen thuis, in onze online omgeving, aan het werk", aldus Madou. "Nog steeds even hard aan het werk, eigenlijk. Vooral de 25 mensen die met business bezig zijn, met sales, communicatie, branding, marketing... 's Avonds krijg ik een excell-file van wat iedereen gedaan heeft." Er is dus geen sprake van technische werkloosheid. Niet voor de staf en niet voor de spelers, maar ook niet voor de medewerkers. "De Club-spirit vraagt heel veel van onze mensen. Hiermee willen we tonen dat we hun inzet van de afgelopen jaren, zeven dagen op zeven, appreciëren."Toen de Raad van Bestuur van de Pro League vorige week besliste dat de competitie werd stopgezet, werd Club Brugge meteen tot nieuwe landskampioen uitgeroepen. Aanvoerder Ruud Vormer mocht virtueel, glaasje champagne in de hand, de honneurs waarnemen en de titel in alle media vieren. Meer niet, want het advies van de Raad van Bestuur moet nog worden bekrachtigd door de Algemene Vergadering van de Pro League op 15 april en eerder wil Club zichzelf niet uitroepen tot landskampioen 2020. "Al was de Raad van Bestuur zeer unaniem en zijn de gesprekken tussen de Pro League en de UEFA (die de beslissing te vroeg genomen achtte en dreigde de Belgische clubs te weren uit de Europa League en de Champions League, red.) heel constructief. Maar wij willen toch eerst volstrekte helderheid over onze titel", zegt Chief Business Officer Bob Madou.Dus voorlopig nog geen vreugdetaferelen, er werd zelfs nog geen flesje champagne afgeleverd bij spelers of partners. Maar Club zou Club niet zijn indien er intern nog geen oefeningen zouden zijn gemaakt voor een passende viering, eenmaal de 19de titel officieel wordt. "Het woord passend is hier heel belangrijk. Hoe en wanneer doe je dat in deze zware coronatijden waarin je ook nog de fans thuis moet houden? Hoe betrek je de partners? Iets digitaals, dat is zeker.... maar hoe? Want dat is wel duidelijk: een gewone titel is altijd groter dan de rest van de wereld, maar dat kan en mag nu niet het geval zijn", beseft Madou.