Stefaan Prinzie gaat met Alpine A110 de strijd aan in GT-categorie: “Deze wagen is niet de makkelijkste en heeft specifieke afstelling nodig”

Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen debuteerden met de Alpine A110 in de Rallye Le Touquet. © (Foto MG)
Jeroen D'Hulster Medewerker KW

De originele Alpine A110 van Stefaan Prinzie zal ongetwijfeld opgemerkt worden in de Ypres Rally. Een prima resultaat van de Houthulstenaar in de South Belgian gaf het vertrouwen in zijn nieuwe wagen in elk geval een boost.

Stefaan Prinzie ging eind vorig jaar over tot de aankoop van een Alpine A110 R-GT.

“Uiteraard hebben we ook de aankoop van een R5 overwogen”, vertelt Prinzie. “Maar we moeten eerlijk zijn: ik ben niet meer van de jongste en meestrijden met de toppers zit er niet meer in. In de Alpine vonden we een mooi alternatief dat bovendien budgetvriendelijker is. De wagen is competitief in de GT-klasse en trekt bovendien heel wat aandacht. Toen we onlangs voor het Belgische debuut van een Alpine zorgden in de South Belgian Rally hadden we veel bekijks.”

Voor Prinzie en copilote Sharon Vermeulen hun eerste BK-rally reden, werkten ze al enkele testsessies en de Franse Rallye Le Touquet af. “Een test is nog iets anders dan een echte rally. In Frankrijk hebben we op de hobbelige wegen wel wat geworsteld met het vinden van een goede afstelling. Daarom hebben we voor de South Belgian Rally nog een testdag afgewerkt waar we evenveel kilometers reden als tijdens een volledige rally. Het effect was duidelijk merkbaar in de wedstrijd. Jammer genoeg werden we er even opgehouden door een elektronisch probleem waarbij we zeker een halve minuut verloren. We hebben er nog hard voor geknokt, maar verloren uiteindelijk de zege in GT met amper twee seconden.”

We willen zo hoog mogelijk eindigen, maar ik heb er geen idee van waar we zullen uitkomen

Ook voor Ieper wil Prinzie nog een specifieke afstelling voorzien. “Staden vond ik iets te kort voor Ieper als testwedstrijd, dus kozen we voor de Boucles Chevrotines. De Alpine is een moderne wagen die je niet zomaar in de garage kunt laten tussen wedstrijden. Het is niet de makkelijkste wagen en er is telkens een specifieke afstelling nodig.”

Risico’s beperken

“In Ieper willen we natuurlijk zo hoog mogelijk eindigen, maar ik heb er geen idee van waar we zullen uitkomen. Ik hoop dat er nog wat andere Alpines aan de start komen om me mee te vergelijken. De Belgische tegenstand in GT valt ook niet te onderschatten, al ben ik er ook niet bang van. We gaan gewoon ons tempo rijden. Het is nog altijd een hobby. Liever aan de finish, dan een extra risico nemen en van de baan gaan”, besluit Prinzie.