Lara Vanneste neemt deel aan Duits kampioenschap rally: “Altijd op zoek naar adrenaline”

Lara Vanneste is na anderhalf jaar inactiviteit de ‘nieuwe’ copiloot van de Duitser Christian Riedemann.© foto AD
Lara Vanneste is na anderhalf jaar inactiviteit de ‘nieuwe’ copiloot van de Duitser Christian Riedemann.© foto AD
Redactie KW

Na anderhalf jaar inactiviteit gaat Lara Vanneste (31), afkomstig uit Oekene, weer aan de slag als copiloot. Aan de zijde van Christian Riedemann betwist ze het Duits rallykampioenschap. “Voor mij is het vooral speciaal dat ik deelneem voor het Belgisch team BMA, Bernard Munster Autosport. Bernard was namelijk mijn idool toen ik amper 14 jaar was.”

Het Duits kampioenschap rally werd normaal enkele weken terug op gang geschoten, maar dat feestje ging uiteindelijk niet door. U raadt het al: het coronavirus gooide roet in het eten. Ook de manche eind mei werd intussen geannuleerd, waardoor het kampioenschap ten vroegste op zaterdag 12 juni van start gaat. “Al blijft het tegenwoordig altijd afwachten”, beseft Lara Vanneste (31). “Ik hoop vooral dat we niet alle manches snel na elkaar moeten afwerken in het najaar, want dat is niet eenvoudig in combinatie met een drukke job.”

Vaak in Oekene

Lara is afkomstig uit Oekene, maar woont al sinds 2013 in Luxemburg. Ze was enkele jaren professioneel in de rally actief, maar combineert deze hobby nu met een veeleisende job. Al staat ook hier de auto centraal. “Destijds kwam ik in Luxemburg wonen, omdat mijn vriend van hier was, maar nu is het vooral in functie van mijn job. Schrijf dus gerust op dat ik me nog steeds op en top West-Vlaming voel. Luxemburgers zijn namelijk heel conservatief, terwijl wij als West-Vlamingen toch eerder durven zeggen waar het op staat. Bovendien kom ik heel vaak terug, zowat ieder weekend. Als autofanaat is afstand uiteindelijk geen probleem voor mij.”

“Begin 2015 begon ik aan mijn huidige job. Ik had jarenlang mijn studies gecombineerd met een topsportstatuut, maar kon vooral deze unieke kans niet laten liggen. Als managing director bij Fleetback leid ik nu namelijk een team van een 30-tal mensen en hebben we 2.000 verschillende klanten. Een enorm succesverhaal, want het is heel klein begonnen. Kort samengevat zijn we begonnen als een videotool voor autobedrijven, maar zijn we uitgegroeid tot een compleet communicatieplatform voor autodealers en dergelijke. Voor constructeurs zoals BMW zijn we in meer dan 20 verschillende landen actief. Mijn rallycarrière was trouwens de perfecte voorbereiding voor deze job. Stressbestendigheid, oplossingsgericht denken, vertrouwen op je instinct en teamspirit, het zijn allemaal zaken die ik in de rallysport heb geleerd.”

Lara Vanneste is blij dat ze voor het team van haar idool Bernard Munster mag rijden.© foto AD
Lara Vanneste is blij dat ze voor het team van haar idool Bernard Munster mag rijden.© foto AD

In team van idool

Zowel over de rally als over haar job vertelt Lara met een enorme passie. Net daarom start ze straks aan het Duits kampioenschap. “Het is intussen anderhalf jaar geleden dat ik nog in actie kwam, dat was toen in de Condroz Rally. Nochtans heb ik vorig jaar tweemaal de verkenning gedaan voor een BK-manche, maar ook dan was corona telkens de boosdoener en werd het event last minute afgelast. Toch blijf ik altijd wat op zoek naar de adrenaline. Anderen zoeken dat in een bungeesprong of attractiepark, maar voor mij is en blijft rally de grote passie. Ook al is het al mijn 14de rallyseizoen intussen.”

“De omstandigheden en het team waarin ik het Duits kampioenschap kan afwerken, waren ook wel een doorslaggevende factor. Met Christian Riedemann vormde ik van 2012 tot 2016 al een uitstekende tandem. Daarnaast is het voor mij vooral speciaal dat ik deelneem voor het Belgisch team BMA, Bernard Munster Autosport. Bernard, afkomstig uit Rollegem, was namelijk mijn idool toen ik amper 14 jaar was. Het was hij die me destijds introduceerde in de rallysport, maar nu pas werken we voor het eerst samen. De cirkel is als het ware rond.”

“Als jong meisje was het niet evident om in de autosport actief te zijn. Zo ben ik op 21-jarige leeftijd bijvoorbeeld wel eens afgerekend op het feit dat ik zogezegd te weinig ervaring had. Dat is dan toch één voordeel aan het feit dat ik mijn strepen al verdiende in de rally en inmiddels 31 jaar ben, (lacht) een gedachte waar ik doorgaans niet dolblij van word.” (AD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier