Jeannick Breyne en zijn collectie van de Ieperse rally: “Proberen te ruilen met andere verzamelaars”

foto EF © Eric Flamand
Redactie KW

Jeannick Breyne spendeert heel wat van zijn vrije tijd aan zijn optredens als coverzanger JB Jackson en als corijder van diverse piloten in menige rally’s, onder meer in die van Ieper. Daarnaast is hij een verwoed verzamelaar van alles wat met de rally van Ieper te maken heeft.

“Ik startte mijn collectie eigenlijk met alles wat Hubert Saelens zaliger in zijn rallycarrière had verzameld”, opent Jeannick Breyne. “Ik was indertijd de eerste copiloot van zijn zoon Omer, meteen ook mijn beste jeugdvriend. Hij had gezegd dat als er iets met hem gebeurde, dat alles aan mij geschonken mocht worden. Zo kreeg ik onder andere rallyplaten van de beginjaren van de Ieperse rally en wat bekers. En zo groeide het idee om de verzameling te gaan uitbreiden, niettegenstaande ik weinig geduld heb om zoiets te doen”, glimlacht Jeannick. Ik trek wel eens naar een rommelmarkt, maar wil geen tijd uittrekken om in alle bakken en tussen alle prullaria te gaan zoeken naar iets dat nog niet in mijn verzameling zit. De coronaperiode gaf me wel wat meer ruimte om verder op zoek te gaan, en vooral de sociale media zijn daarbij een goed hulpmiddel. Ik probeer zoveel mogelijk zaken te ruilen, maar soms moet je toch wel eens de geldbeugel bovenhalen om een stuk in je bezit te krijgen. En natuurlijk moet je altijd opletten voor mensen die eventueel valse zaken of kopieën proberen te verkopen”, vertelt Jeannick.

“De rallyplaten, van het begin in 1965 tot nu, heb ik haast allemaal. De enige die nog ontbreekt, is die van 1967. Ik had die wel gekregen van Hubert of ‘Eldis’ zoals zijn pilotennaam was, maar die was zodanig beschadigd dat ze bijhouden geen zin had. Wie wel nog zo’n bord in zijn bezit heeft, mag me zeker altijd contacteren”, aldus Jeannick. “Natuurlijk is het feit dat ik zelf al 35 maal heb deelgenomen aan de Ieperse rally een groot pluspunt. Ook van de later opgerichte Ypres Historic Rally heb ik bijna alle platen.”

Een WK-rally kunnen rijden voor eigen volk, is toch wel iets unieks

Jeannicks collectie telt voorts ook de programmaboekjes. “Ik mankeer momenteel enkel nog die van 1977, 1980, 1982 en 1983. In de beginjaren waren de programmaboekjes vaak maar een gestencild blaadje papier, met daarop de deelnemers en de uurregeling. Later werden dit dan kleine magazines”, weet Breyne.

“Maar ook de vele zelfklevers die in de loop der jaren zijn verschenen, de zonnebanden, de affiches, de ingangskaarten, … alles kan je hier tussen mijn verzameling aantreffen. De rallyplaatjes die de teams vaak kregen als herinnering aan hun deelname, heb ik intussen ook bijna allemaal. Zelfs de gietijzeren uit de beginperiode, die toen bij Picanol werden gemaakt, hangen hier mooi in een kader.”

Maar ook de meer unieke stukken probeert hij te bemachtigen. “Dat gaat van balpennen tot een das, van bierkaartjes over een 45 toeren-single tot tafelvlaggetjes: als het maar rond de rally van Ieper of het vroegere AC Targa Florio gaat. Ik hou ervan om nu en dan in mijn verzamelkamer te vertoeven. Ik ben echt fier op wat ik in een relatief korte tijdspanne heb kunnen bewerkstelligen.”

Binnen enkele dagen neemt Jeannick Breyne ook voor de 36e keer de start in Ieper.

(Co)piloot

“Had je me dit verteld in de beginperiode, dan had ik je zeker gek verklaard. In 1985 nam ik voor het eerst deel, samen met Omer. Daarna volgden nog veel andere piloten onder wie Geert Beauprez, Filip Barbier, Philip Cracco zaliger, Bruno Parmentier, Nick Delbeke, Frank Pauwelyn en Marc Ver Eecke. Tweemaal nam ik zelf het rallystuur in handen, waarbij de deelname in 1992 het meest tot de verbeelding spreekt. Met Filip Cuvelier, de huidige co van Vincent Verschueren, kregen we met onze Peugeot 309 startnummer 130 opgekleefd. Tot verrassing van velen konden we na de eerste dag liefst 100 plaatsen opschuiven. Uiteindelijk finishten we op een 25ste eindplaats en met winst in de klasse N3.”

“Er zijn nog altijd rijders die op mijn diensten rekenen”, vervolgt Jeannick. “In eigen stad rijd ik samen met Kurt Dujardyn in een Skoda Fabia R5. Ik leerde Kurt kennen op de begrafenis van onze goede vriend Philip Cracco. Ons strijdros is een wagen uit de stal van BMA (Bernard Munster Autosport, red.), waarmee Kris Princen kampioen werd. Ieper blijft nog altijd Ieper, en we gaan proberen ons in de laatste week zo goed mogelijk voor te bereiden. Een wereldkampioenschapsrally kunnen rijden voor eigen volk, is toch wel iets unieks.” (DT)