In Ieper ook kansen in nevencategorieën voor opkomend talent en amateurs

Davy Vanneste reed eerder dit seizoen al de Rally van Monte Carlo in WRC3. © (Foto Citroën Racing)
Jeroen D'Hulster Medewerker KW

De fabrieksteams van Hyundai, Toyota en Ford zijn niet de enige WK-teams die komende week in Ieper neerstrijken. In hun zog volgen nog heel wat deelnemers die de kalender helemaal of gedeeltelijk afwerken in WRC2, WRC3 of het Junior WRC. Een blik op de nevencategorieën en hun hoofdrolspelers.

Wie in de rallysport succes wil oogsten op het hoogste niveau heeft vooral nood aan ervaring en parcourskennis. De toppers van vandaag draaiden meestal één of meerdere jaren mee in de nevencategorieën om wedstrijdkilometers op te doen. Het Junior WRC is ondertussen al twintig jaar één van die kweekvijvers voor toekomstige WK-rijders. Sébastien Loeb won de eerste editie en sindsdien kroonden onder andere ook Sébastien Ogier, Craig Breen en Elfyn Evans zich tot JWRC-kampioen. Het Junior WRC staat open voor piloten tot 29 jaar en loopt dit seizoen over vijf manches, waarvan Ieper al de vierde is. Alle deelnemers rijden met een Ford Fiesta Rally4. De Fin Sami Pajari leidt momenteel het kampioenschap, vóór de Let Martins Sesks en de Brit Jon Armstrong.

Wachtkamer

De meest talentvolle jongeren hopen daarna aan de bak te komen in WRC2, het wereldkampioenschap voor wagens uit de categorie Rally2 of R5. Sommige natuurtalenten worden zelfs al eerder weggeplukt uit nationale kampioenschappen of het EK om meteen in WRC2 uit te komen. De Fin Kalle Rovanperä, de Zweed Oliver Solberg en de Fransman Adrien Fourmaux, al volledig of gedeeltelijk actief in het WRC, zijn maar enkele voorbeelden.

Het zorgt ervoor dat WRC2 de ultieme wachtkamer is voor toekomstige WRC-piloten. Dit seizoen lijkt het WRC2 zijn doel evenwel wat voorbij te schieten, want de huidige hoofdrolspelers hebben al een WRC-carrière achter de rug. Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia R5) en Mads Ostberg (Citroën C3 R5), aan de kant geschoven bij respectievelijk Hyundai en Citroën, vechten er momenteel voor de titel. De Noren passen echter voor Ieper. De Fin Teemu Sinunen (Ford Fiesta Rally2), af en toe ook in een WRC actief, is wel van de partij. Hyundai-rijders Oliver Solberg en Jari Huttunen komen de nieuwe i20 Rally2 voorstellen, terwijl de vaak onstuimige Rus Nikolay Gryazin een VW Polo aan de start brengt.

Startpositie

Terwijl WRC2 vooral op professionele teams mikt die een band met een constructeur hebben, is er met WRC3 ook een kampioenschap voorzien voor ‘amateurs’ die met een R5 in het WK willen strijden. Met bijvoorbeeld de Fransmannen Yohan Rossel en Nicolas Ciamin is echter ook hier jong talent aanwezig. Het biedt R5-rijders die één of meerdere WK-manches rijden de kans om een onderlinge strijd aan te gaan in betere omstandigheden dan wie zich niet als WRC3-deelnemer registreerde. Naast extra publiciteit hoort bij een duurdere WRC3-deelname vooral een betere startpositie en die is in de meeste rally’s – en zeker ook in Ieper – cruciaal om een goed resultaat te behalen. Behalve onder andere Ciamin, die ook een programma in het BK afwerkt, wordt het in WRC3 vooral uitkijken naar de Belgische deelnemers. Wie de streek rond Ieper goed kent, heeft altijd een streepje voor.