Gilles Pyck gaat de strijd aan in Renault Clio Trophy: “Een secondenstrijd kan ons alleen maar beter maken”

Gilles Pyck en Emile Mourisse mikken op winst in de Renault Clio Trophy. © (Foto DM)
Jeroen D'Hulster Medewerker KW

Het heeft even geduurd, maar de promotiecups lijken terug gelanceerd in de Belgische rallysport. Eén van de West-Vlaamse deelnemers in de nieuwe Renault Clio Trophy is Gilles Pyck. De Poperingenaar vertrekt in Ieper misschien wel als topfavoriet, maar beseft dat het niveau hoog ligt.

Gilles Pyck schafte zich vorig jaar een Peugeot 208 Rally4 aan en leek op weg naar een deelname in de nieuwe Stellantis Cup. Afgelopen winter maakte hij dan toch de overstap naar de Renault Clio Trophy. “Na onze sortie met de Peugeot in de Aarova Rally kwamen we tot de vaststelling dat het heel moeilijk was om nieuwe onderdelen voor de 208 vast te krijgen”, zegt 26-jarige Poperingenaar. “Ondertussen werd de Clio Trophy gelanceerd in België. Naast een interessant premiestelsel valt er met een programma in een Clio Rally4 ook een mooie hoofdprijs te winnen. De Clio is ook iets betaalbaarder en er zijn ook meer tegenstanders.”

Rally van de Monteberg gaf ons het nodige vertrouwen met het oog op Ieper

Om de Clio onder de knie te krijgen voor de start van de Belgische Trophy in de South Belgian Rally, trok Pyck eerst naar de Franse Rallye Le Touquet. “Die wedstrijd was niet echt een meevaller. Ik moest duidelijk nog wennen aan de wagen en vooral aan de remmen. De South Belgian Rally verliep al beter maar nog niet helemaal zoals het hoort. Op een voor ons atypisch parcours met heel veel grip was het niet gemakkelijk om een goede afstelling te vinden, maar we finishten toch derde in de Trophy. De Rally van de Monteberg gaf ons wel het nodige vertrouwen met het oog op Ieper. Met de Clio zaten we er vaak in de tijden van Steven Dolfen in een Opel Adam R2.”

Voluit

Ieper verscheen pas na het wegvallen van de TAC Rally op de kalender van de Clio Trophy. “We hadden sowieso aan de start gestaan. Het plan was aanvankelijk om met een Ford Fiesta Rally4 te starten. De Ypres Rally wordt in de Clio Trophy opgedeeld in twee manches, één op vrijdag en één op zaterdag en zondag, zodat we nu voluit voor de Trophy zullen gaan.”

“De South Belgian Rally heeft getoond dat er heel wat snelle namen zijn en eerdere ervaring niet per se een voordeel is. Ik hoop dat we net als toen een secondenstrijd krijgen. Dat helpt elkaar ook beter maken. In ieder geval starten we met de intentie om te winnen”, besluit Gilles Pyck.