https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Ghislain de Mevius leidt na eerste dag in de 61ste Omloop van Vlaanderen

Ghislain de Mevius en Johan Jalet zijn de leiders na dag een. © DM
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

Zoals voorspeld werd het eerste deel van de Omloop van Vlaanderen een secondenstrijd tussen de verschillende zegekandidaten. Na 63 kilometer tegen de klok bedraagt het verschil tussen de leider en zijn naaste achtervolgers amper drie seconden.

Adrian Fernémont was de snelste op de proef De Ruiter gevolgd door Vincent Verschueren en Sébastien Bedoret. Pieter Jan Michiel Cracco kreeg af te rekenen met nukkige remmen en wist toen al dat de hele vrijdag een lijdensweg zou worden. Drievoudig winnaar Kris Princen ging even rechtdoor door een verkeerde bandenkeuze en was ook al op achtervolgen aangewezen.

In Houthulst was Ghislain de Mevius de snelste terwijl Sébastien Bedoret de proef van Rumbeke op zijn naam schreef. Vincent Verschueren won de Zoning en zo hadden we na vier proeven al vier verschillende favorieten die kleur bekenden.

De tweede doortocht op De Ruiter, in Houthulst en Rumbeke waren allemaal voor Ghislain de Mevius die zo de leiding in handen nam. “We waren misschien iets te voorzichtig gestart maar daarna ging het vlot. We hadden duidelijk de juiste afstelling en de juiste bandenkeuze”, aldus de Ardenner.

Cracco en Vermeulen beste West-Vlaamse duo

Sébastien Bedoret, de winnaar van de laatste editie, sloot het vrijdaggedeelte af als tweede op amper drie seconden van de leider terwijl Vincent Verschueren als derde nog maar acht seconden achterstand telde. “We hebben heel het voorjaar enorm veel testwerk gedaan en dat levert nu zijn vruchten af”, vertelde copiloot Filip Cuvelier.

Beste West-Vlaams duo was Pieter Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen die pas achtste staan op 48 seconden van de leiders. “We hadden vanaf de eerste snelheidsrit af te rekenen met nukkige remmen en zoiets is natuurlijk slecht voor het vertrouwen.”

Vooraan verloren we al snel Andy Lefevere die zijn Porsche 997 GT3 tussen de R5 wagens loodste maar op de proef in Rumbeke lief het mis. “De V-riem is kapotgesprongen en daardoor verhitte de motor. Dat betekende meteen het einde van de wedstrijd.”

Oekenaar snelste bij Historics

Bij de Historics is Pieter Jan Maeyeaert de snelste. “We huren voor de tweede maal deze BMW M3 en alles verloopt naar wens”, aldus de Oekenaar. Stefaan Stouf was als snelste vertrokken maar na één proef moest de Ford Sierra Cosworth al aan de kant. “We hoorden een vreemd lawaai en ik dacht eerst aan een motorstoring maar het bleek de overbrenging vooraan te zijn. De opgave was meteen een feit.”

Paul Lietaer volgt als derde op 33 seconden van Maeyaert en was allesbehalve tevreden. “We hebben te kampen met een verlies van remolie en daardoor kunnen we niet voluit gaan.” De andere zegekandidaat, Bjorn Syx, kreeg al snel problemen met een nukkige versnellingsbak en verloor iedere proef kostbare tijd. “We hebben schakelproblemen en de enige oplossing is de versnellingsbak wisselen. Maar dat kunnen we pas na de laatste proef doen zodat we morgen in de achtervolging moeten gaan.”

Van de 74 gestarte wagens haalden er 66 de finish. Zaterdagmorgen wordt er om acht uur gestart voor twaalf klassementsproeven. De uiteindelijke winnaar wordt omstreeks 18.10 uur op het podium verwacht.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.