Bjorn Syx is de enige ‘historic’ in Ieper: “Ons mengen met de Porsches en Alpines uit de subtop”

Bjorn Syx in zijn BMW M3: altijd een blikvanger. (foto DM)
Jeroen D'Hulster Medewerker KW

Bjorn Syx behoort met zijn snelle BMW M3 altijd tot de blikvangers en dat zal in de WRC-editie van de Ypres Rally niet anders zijn. Bij gebrek aan Historic-tegenstanders hoopt Syx zich te kunnen meten met enkele GT-rijders.

De WK-editie van de Ypres Rally stond eerst niet op zijn programma. De Dikkebusnaar focust zich dit seizoen op het BK Historic en de M-Cup, maar staat met zijn BMW M3 uiteindelijk toch aan de start van zijn thuisrally.

“We rijden vooral om onze sponsors de nodige return te bezorgen”, zegt Syx. “Er valt voor ons weinig te verdienen of te winnen. Met onze BMW zullen we een beetje in niemandsland rijden. Van alle deelnemers zullen we de enige met een historic zijn.”

Syx zal zich dan ook moeten meten met de moderne achterwielaangedreven wagens, waarvan er een kleine twintigtal aan de start staan. “In groep M verwacht ik niet de grootste tegenstand. Ik denk dat we ons wel kunnen mengen tussen de Porsches en Alpines uit de subtop. Toppers als Emmanuel Guigou kloppen, lijkt me niet echt realistisch. Een Alpine is sneller en Guigou is een van de snelste piloten die je in zo’n wagen kunt zetten. Bij de Porscherijders wordt Timothy Van Parijs misschien wel de moeilijkste tegenstander. Er zullen wel wat R5-wagens zijn waar we voor kunnen blijven. We hopen vooral ook dat het droog blijft.”

Ver naar Spa

De BMW-rijder blikt toch met gemengde gevoelsn vooruit. “Ik kijk er zeker naar uit om die lange proeven af te werken. Het wordt wel wat afwachten hoe de auto zal reageren op die oplopende temperaturen, want het zal wellicht warm worden. Op vrijdag moeten we al evenveel kilometers afleggen als tijdens de Ypres Historic Rally vorig jaar. Als we die dag overleven en ook de zaterdag doorstaan zonder brokken of technische problemen, zullen we al heel tevreden zijn. De verbinding naar Spa op zondagmorgen blijft een serieuze afstand. Ik blijf het wat ver vinden om daar slechts veertig wedstrijdkilometers af te werken. Nu, wellicht zullen de kaarten al voor een groot stuk verdeeld zijn op zaterdagavond.”