Johan Gitsels neemt deel aan rally Peking-Parijs

Johan Gitsels (rechts) en Walter Op' t Roodt in Peking bij de Porsche waarmee ze deelnemen aan Peking-Parijs © (Foto GF)
Redactie KW

Johan Gitsels uit Oostduinkerke verschijnt zondag aan de start van de rally Peking-Parijs. De wedstrijd is één van de zwaarste ter wereld. Walter Op’ t Roodt uit Leuven staat hem bij als copiloot.

De rally ‘Peking to Paris’ is geen zondagsuitstapje. In 36 dagen doorkruisen de deelnemers 11 landen, waaronder Kazachstan en Rusland, en overbruggen ze in totaal 14.000 kilometer. De wagens waarmee wordt gereden, moeten ook minstens veertig jaar oud zijn. Johan Gitsels en Walter Op’ t Roodt verschijnen aan de start met een Porsche 911T uit 1973.

“Al jaren droomde ik ervan om ooit eens deel te nemen aan Peking-Parijs”, vertelt Johan Gistels vanuit Peking. “De rally wordt maar om de drie jaar georganiseerd. Wie wil meerijden, moet snel zijn. De deelnemerslijst is altijd in een mum van tijd volzet.”

Johan Gitsels en Walter Op’ t Rood weten niet meteen wat ze van de rally moeten verwachten. “Dat is net een van de zaken die het voor mij zo aantrekkelijk maakt”, aldus de ondernemer en avonturier uit Oostduinkerke. “Er kan van alles gebeuren. We rijden de rally namelijk zonder assistentie en moeten voor alles zelf instaan. De wagen zit volgestouwd met wisselstukken waarvan we denken dat we ze misschien nodig zullen hebben. Als er iets kapotgaat, moeten we het stuk ook zelf vervangen of herstellen.”

Het parcours nam het duo wel al onder de loep. “De moeilijkste etappes worden deze in de Gobi-woestijn in Mongolië”, vermoedt Johan Gitsels. “Daar zijn geen wegen, moeten we rivieren doorkruisen en is alles onverhard. We rijden daar volledig op kompas. Overnachten gebeurt in een tent. ‘s Nachts vriest het er en overdag klimt het kwik tot 30 graden. Maar het allermoeilijkste aan de rally wordt waarschijnlijk de fysieke en mentale vermoeidheid. 36 dagen met slechts 4 rustdagen is lang. En die rustdagen zullen dan nog volledig worden besteed aan het nazicht en onderhoud van de auto.”

Johan Gitsels neemt deel aan rally Peking-Parijs

Op zaterdag 6 juli, de voorlaatste dag van de rally, overnachten de deelnemers in Ieper om de volgende dag richting finish in Parijs te rijden. Een datum die autoliefhebbers zeker in hun agenda moeten noteren, want onder de deelnemende wagens zitten enkele pareltjes zoals een Rolls Royce Phantom I uit 1929, een Chevrolet Fangio Coupe uit 1936 en een Bentley Super Sports uit 1925.

Ieper is trouwens geen onbekend terrein voor Johan Gitsels. Hij won er namelijk als copiloot van Freddy Loix verschillende keren de Ypres Rally.

“Zolang ik met Freddy meedeed aan het Belgisch rallykampioenschap zat deelnemen aan Peking-Parijs er niet in omdat we dan telkens aan de start stonden van de rally van Ieper”, zegt Johan Gitsels. “Freddy en ik dromen er trouwens allebei van om nog eens opnieuw samen in een rallyauto te kruipen. Tussen pot en pint kwamen al de meest wilde verhalen ter sprake. Wat het wordt en wanneer, dat zien jullie nog wel.”

Wie de avonturen van Johan Gitsels en Walter Op’ t Roodt in Peking-Parijs wil volgen, kan dat via de Instagramaccount @johan.gitsels.

(KVCL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier