Craig Breen: “Ik voel me goed en amuseer me vooral!”

Na dag een is Craig Breen leider in de 55ste editie van Renties Ypres Rally. © BELGAIMAGE
Redactie KW

De Ier Craig Breen start vandaag als leider, maar er kan nog veel veranderen in het klassement. Het wordt namelijk een lange dag in de Renties Ypres Rally. Afspraak vanaf 10.15 uur voor de eerste tijden van de tweede etappe, maar eerst tijd voor enkele reacties en het klassement na dag 1.

In de tweede ronde van de eerste dag van de 55ste Renties Ypres Rally, nam Craig Breen meer afstand met zijn Volkswagen Polo R5. De Ier, vroeger een teamgenoot van Abbring bij Peugeot, genoot van de strijd met de jonge Nederlander, tot die lek reed in de slotkilometers van Hollebeke (KP 6) en de tweede plaats moest laten aan merkgenoot Kris Princen. Die tweede plaats zou hij recupereren op de laatste proef van de dag. Abbring heeft nog 24″ achterstand op Craig Breen, die de openingsdag domineerde.

“We zullen morgen met verstand moeten rijden en een goed ritme moeten aanhouden,” vertelde de Nederlander, die morgen woord moet houden. Voor Breen liep de dag zoals gepland: “De Polo is een fantastische wagen. Ik voel me goed en ik amuseer me vooral!”

Craig Breen:

Fouten bij de Britten

Na de zware sortie van Kevin van Deijne, liet ook de leider bij de Britten, Rhys Yates, op dat moment zesde, zich verrassen. Andere Britse rijders kenden ook geen vlekkeloze ronde. Matt Edwards (Ford Fiesta) verloor een halve minuut omdat hij opgehouden werd door de sorties en Martin McCormack maakte weer een paar foutjes. Zo ging hij na de finish op de Kemmelberg even van de baan, maar zonder tijdverlies. De leider bij de Britten is Tom Cave met zijn Hyundai, maar met amper 0″20 voorsprong op McCormack.

Door een dubbele lekke band moest Ole Christian Veiby (Hyundai) opgeven. Davy Vanneste verloor ook vier plaatsen door een lekke band in Mesen. Daarvan profiteerde Kevin Demaerschalk om vier plaatsen op te rukken naar de zesde plaats algemeen met zijn Citroën C3 R5.

Te braaf in eerste ronde

Sébastien Bedoret, niet tevreden. na zijn openingsronde, reed in de tweede ronde een stuk strakker. Hij volgt als eerste niet-VW-rijder op de vierde plaats, vlak voor Freddy Loix, die zijn ritme gevonden heeft. “Onze nota’s waren in de eerste ronde te braaf, te voorzichtig. Freddy heeft heel wat nota’s aangepast. Voor de start had ik voor een vijfde plaats getekend,” aldus Pieter Tsjoen, de navigator van Fast Freddy.

Bij de Porschisten kon Tim Van Parijs zijn voorsprong behouden op Frédéric Delplace. Hij heeft zijn voorsprong uitgebouwd van 3″6 naar 14″6. Claudie Tanghe (3de) en Chris Van Woensel (4de) staan op 32″ en 52″.

Bij de Juniors liet Achiel Boxoen zich met de nieuwe Ford Fiesta R2T verrassen door de sortie van Gilles Pyck op KP 2 (Hollebeke). Daardoor ging Boxoen twee bochten verder in de fout: te diep gecoupeerd, lekke band en de ophanging geraakt. Het kostte hem 3 minuten. Molle staat nu ruim aan de leiding met 43″2 voorsprong op Manuel Merlevede (Peugeot 208). De Brit James Williams is de snelste in R2 met zijn nieuwe Ford Fiesta R2T met een vijftiental seconden voorsprong op Timo Van der Marel (Opel Adam).

Klassement na dag 1

1. Breen-Nagle (VW Polo GTI R5-2), 48’49″70

2. Abbring-Hosten (VW Polo GTI R5-7), + 24’50”

3. Princen-Eelbode (VW Polo GTI R5-1), +28″10

4. Bedoret-Walbrecq (Skoda Fabia R5-6), +52″20

5. Loix-Tsjoen (Skoda Fabia R5-10), + 59″90

6. Demaerschalk-Vanneste (Citroën C3 R5-9), + 1’07″20

7. Cave-Bowen (Hyundai i20 R5-5), 1st BritishRC, + 1’07″50

8. McCormack M-Mitchell (Skoda Fabia R5-11), +1’07″90

9. Edwards-Walsh (Ford Fiesta R5-3), +1’19″50

10. Vanneste-D’Alleine (VW Polo R5-12), + 1’33″10