Bruggeling Christoffer Komen werkt bij Real Madrid

Redactie KW

Sportief staan Brugge en Madrid nog wel een eindje van elkaar weg, maar één Bruggeling heeft toch een selectie in de Koninklijke weten af te dwingen. Geen plaats op het veld dan wel, maar een positie in de commerciële ploeg van de Spaanse topclub. En die is bijna net zo belangrijk als de voetballers op het gras.

Christoffer Komen uit Brugge werkt sinds mei 2009 voor het grootste voetbalinstituut ter wereld en bevestigt het belang van een goed commercieel plan : „Voetbal komt uiteraard op de eerste plaats, maar zonder commerciële deals kan Real Madrid de spelers nooit zulke hoge salarissen betalen”. Christoffer werd geboren in Spanje, maar hij verhuisde naar Brugge toen hij twee jaar was. Hij gidst onze reporter door het stadion. „Mondiaal heb je drie grote voetbalclubs – Manchester United, Barcelona CF en Real Madrid -, op commercieel vlak zijn wij de onbetwiste nummer één.”

„Mijn collega’s zijn de Cristiano Ronaldo’s van de commerciële markt.”

De Bruggeling kwam twee jaar geleden met Real Madrid in contact, toen hij als jonge manager van SPORTFIVE Marketing Services twee oefenwedstrijden voor De Koninklijke organiseerde. „Zo heb ik de commerciële medewerkers van Real beter leren kennen. Toen ze hoorden dat ik in Spanje geboren ben en veel talen spreek, vroegen ze of ik geïnteresseerd was om hier aan de slag te gaan. Mijn eerste reactie was: zot!” Maar ook nu nog organiseert Komen Reals oefenwedstrijden, een enorme bron van inkomsten voor de club.

„We hebben fans over de hele wereld. In de Verenigde Staten en China is Real Madrid vergelijkbaar met Madonna die naar een voetbalstadion komt.”

„De economische crisis lijkt trouwens aan Real Madrid voorbij te gaan.De inkomsten van de internationale sponsorshipafdeling stijgen ook dit jaar. De populairste? Er is een race aan de gang tussen Cristiano Ronaldo en José Mourinho. Mourinho staat voor winnen en zelfverzekerdheid. Achter die twee komt Kaká, al stellen we vast dat na het behalen van de wereldtitel ook de Spanjaarden meer gevraagd worden. Iker Casillas en Xabi Alonso, bijvoorbeeld, hebben alle twee een deal met een merk van scheerapparaten.”

(CT)

Meer in Krant van West-Vlaanderen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier