"Het is veel gemakkelijker om klanten te inviteren naar een basketmatch dan naar een voetbalwedstrijd. Met Jupiler als sponsor van de voetbalcompetitie kan iedereen in onze branche naar een voetbalmatch gaan. Het is zo normaal geworden dat het geen impact meer heeft. Van een basketuitnodiging zijn de mensen wel gek", stelt commercieel directeur Frederic Boulez vast. "Basket is sympathiek. Een basketmatch is nooit saai."
...

"Het is veel gemakkelijker om klanten te inviteren naar een basketmatch dan naar een voetbalwedstrijd. Met Jupiler als sponsor van de voetbalcompetitie kan iedereen in onze branche naar een voetbalmatch gaan. Het is zo normaal geworden dat het geen impact meer heeft. Van een basketuitnodiging zijn de mensen wel gek", stelt commercieel directeur Frederic Boulez vast. "Basket is sympathiek. Een basketmatch is nooit saai."Sinds de zomer 2018 is Filou naam- en hoofdsponsor van BC Oostende. "De basketwereld was onbekend terrein voor ons maar de brouwerij was toch al nauw verbonden met de sportwereld. Denk maar aan de gloriejaren met St-Louis bij Club Brugge in het voetbal. Ook zijn we actief als medehoofdsponsor in het volleybal bij Knack Roeselare. Bij KVO zijn we al enkele seizoenen bezig. Ook sponsoren we enkele lokale wielerploegen. Als je de kans krijgt om de beste basketploeg van het land te naamsponsoren, twijfel je niet. Op een heel voorzichtige manier zijn we gestart. Intussen is dat mooi gegroeid. Daarom doen we nu ook een verlenging van zes seizoenen: het komende seizoen plus nog vijf seizoenen.""Het nieuwe contract is niet meer prestatiegericht zoals de afspraak van twee seizoenen geleden. Nu liggen de bedragen voor elk jaar vast. Natuurlijk rekenen we erop dat BCO nog veel landstitels wint", stipt Frederic Boulez de upgrade van de overeenkomst aan. "De Bene-liga is voor ons ook belangrijk omdat Nederland voor ons bier ook een grote afzetmarkt is. Commercieel kan dat dus interessant zijn. Het contract tussen Filou en BCO is stapsgewijs opgebouwd. Voor onze contractverlenging was het trouwens heel belangrijk dat trainer-coach Dario Gjergja bij de club blijft. Hij is toch het gezicht van de club. Hij maakt de spelers steeds beter. Hij slaagt erin de jonge spelers te koppelen en telkens beter te laten spelen.""Het is het DNA van de brouwerij om nieuwe bieren in specifieke categorieën op de markt te brengen. We willen niemand kopiëren maar we proberen onze eigen koers te varen. Kijk naar onze kasteelbieren, een segment apart. Nu worden wij gekopieerd. Als je gekopieerd wordt, gebeurt dat wellicht omdat je succes hebt. Het DNA van basketclub Filou Oostende en het DNA van Kasteelbrouwerij Vanhonsebrouck liggen in dezelfde lijn. Filou Oostende stelt jonge talenten op en laat hen later naar grotere ploegen doorgroeien. Wij zoeken ook nieuwe markten en nieuwe landen", vertelt Frederic Boulez. "Met Filou zijn we volumegewijs het sterkst in eerst België, daarna Nederland en Frankrijk. Maar we hebben ook enkele exportlanden. Zo zijn we onder andere ook aanwezig in Rusland en Israël. Met ons Kasteelbier zijn we in 69 landen aanwezig. Langzaam proberen we ook Filou in meer landen binnen te brengen. Maar iedere markt heeft zijn eigen smaken en zijn eigen voorkeur. Sommige landen moeten nog opgeleid worden om te weten wat een Belgisch speciaalbier is", weet Frederic Boulez die uiteraard blij is met de sterke aanwezigheid van BCO in de Champions League."Die wedstrijden zijn voor ons heel belangrijk. Ik vergelijk even met de Europese volleycampagne. Knack Roeselare volleyde vorig seizoen in het Russische Kazan. In deze heel mooie stad hebben we een zeer grote importeur. We stuurden mensen vanuit België naar die wedstrijd. We hadden ook boarding van Filou op tv in Kazan."Boulez is heel tevreden met sterke sponsoring bij bepaalde clubs. "We verkiezen ploeggerichte sponsoring boven overkoepelende zoals de naam van een liga want dat vervaagt. Wij positioneren ons bij ploegen die veel sympathie hebben. In het basket en het volley zijn we telkens bij de beste ploeg van het land, Oostende en Roeselare. In het voetbal had KVO de voorbije seizoenen wat tegenslag. De binding met de supporter is belangrijk. De supporter maakt kennis met ons bier en leert Filou drinken. Supporters hebben plezier met Filou. Dit is dan ook een heel sociaal product. Het is natuurlijk de bedoeling dat we bij de supporters return hebben. Alleen op het truitje staan en je naam in de gazet zien, volstaat niet. Het is onze bedoeling bier te verkopen en de consument een totaalbeleving te bieden. Dat kan bijvoorbeeld ook op onze brouwerij zelf, inclusief een bezoekerscentrum, BierBoetiek, brasserie enpub en meeting/seminarie-ruimtes. Iedereen is er welkom!"Een sponsor durft in een zaalsport al eens zijn kleuren opdringen boven de traditionele kleuren. "Bij de eerste sponsorovereenkomst dachten we aan wit en rood, de kleuren van ons product Filou", geeft Frederic Boulez toe. "Maar dat paste niet want dit zijn de clubkleuren van Antwerp Giants. Daarom besloten we om toch terug te keren naar het geel. Het werden gele shirts met rode letters. Het is leuk dat stad Oostende ook rood en geel als stadskleuren heeft. Het is aangenaam te vernemen dat de basketclub waaruit Sunair BC Oostende destijds ontstond, namelijk VG Oostende, ook rood en geel als clubkleuren had. De supporters zijn heel tevreden dat het geel weer goed aanwezig is. Rood en geel passen goed samen."Natuurlijk is de hoofdsponsor ook gevoelig voor de merchandising-markt. "De club heeft nog veel opportuniteiten. De club moet zeker nog meer aan de fanshop werken. Die moet renderen. Het nieuwe logo is een perfecte match tussen ons merk Filou en de geschiedenis van de club zelf. We delen zeker en vast onze ervaringen met de club bij toekomstige projecten hieromtrent."Naamsponsor Filou spande zich recent ook heel concreet voor de infrastructuur van BCO in. "Coach Dario Gjergja was vrij ontgoocheld over het niveau van zijn kleedkamers. Bij manier van spreken was het tot vorig seizoen vooroorlogs. Nu is de Oostendse kleedkamer top. We hebben een volledig nieuwe kleedkamer voor Oostende voorzien: alles eruit, helemaal nieuw. Nieuw plafond, nieuwe vloer, nieuwe lockers,... Eerder hebben we de bars in de grote zaal bovenaan ook helemaal veranderd. Eveneens nemen we de skybar onder handen. Dit is nog een mooi voorbeeld waarbij we het totaalplaatje doen kloppen: spelers, coach, bestuur, supporter... iedereen vaart er wel bij." (PR)