Ypres Rally blijft de toon zetten

© DM
Redactie KW

Dinsdagavond werd in Yperley de 55e Renties Ypres Rally voorgesteld. Met o.a. de Ypres Rally Masters en extra aandacht voor milieu en mobiliteit blijft vzw SuperStage zijn zin voor innovatie tonen.

De Renties Ypres Rally blijft de topmanche van het Belgisch kampioenschap en en telt daarnaast ook nog steeds mee voor het Brits kampioenschap. “De 93 deelnemers krijgen in totaal 277 km KP voor de wielen”, zegt Alain Penasse, voorzitter van SuperStage. “Dat is ongeveer 50% van de totale afstand en daarmee verzekeren we een hoog ritme. Nieuw is dat we dit jaar iets vroeger starten op zaterdag om zo vroeger te finishen. Het podium is voorzien om 21.30u, waarna een After Rally Party volgt op de Grote Markt.”

De grootste nieuwigheid is de creatie van de Ypres Rally Masters, een aparte nevenwedstrijd met Thierry Neuville als blikvanger. “Met dit idee wilden we eigenlijk de FIA voor zijn”, vervolgt Penasse. “Er wordt gedacht een EK voor Youngtimers en wij wilden hierin een voorloper zijn. Niet iedereen heeft echter zo’n wagen startklaar. Terwijl we een nationale wedstrijd op poten aan het zetten waren, maakten we van de gelegenheid gebruik om ook de nieuwste WRC’s te laten starten.”

Nieuwe shakedown in Boezinge

De Masters rijden elke proef één keer voor de deelnemers van de Renties Ypres Rally, in omgekeerde volgorde en met een interval van twee minuten. Alle Masters mogen ook op beide shakedowns van start gaan. “Woensdag pakken we uit met een nieuw parcours in Boezinge. Het tracé ligt dichter bij de servicezone zodat de toeschouwers makkelijker van het centrum naar het parcours kunnen en omgekeerd. Op donderdag is de Qualifying Stage in Nieuwkerke voorzien voor 22 deelnemers met een Gold Entry. De Masters kunnen tussen deze sessies door rijden. Even na 20.00 uur mogen alle andere deelnemers hun shakedown rijden.”

Ook op extrasportief vlak blijft SuperStage elk jaar voor vernieuwing en innovatie zorgen. Met een apart Youtube-kanaal met publiekspunten, een betere mobiele website en live tracking werd verder aan het IT-verhaal gewerkt, maar is meer. Met het project Rally22 gaat de focus naar naar milieu en mobilteit “Op vrijdag en zaterdag wordt een shuttle voorzien die toeschouwers van de randparkings naar het rallycentrum brengt”, zegt marketing manager Jan Huyghe. “We verhogen het statiegeld en verdubbelen het aantal afvalpunten. Ook op de Grote Markt is een recycling zone voorzien. In de Rally van Monteberg hebben we wel al gezien dat de rallyfans heel bewust omgaan met afval. In november planten we een rallybos. Elke deelnemer krijgt er zijn eigen boom.”

Rally Village

Op de Grote Markt wordt momenteel druk gewerkt aan de bouw van een heus Rally Village, waarin naast het podium voor de moderne rally ook het podium voor de Historics wordt geïntegreerd. Skoda zal er als partner nadrukkelijk aanwezig zijn. Een paleis voor Skoda-rijder Freddy Loix als het ware, de ongekroonde koning van Ieper. “Dat is wel het minste wat ze konden doen”, lacht Loix, die klaar lijkt voor zijn comeback. “De bedoeling is vooral om veel plezier te maken. Als we geen fout maken of pech kennen, zullen we wellicht niet ver zitten. Op de Qualifying Stage zou ik toch graag bij de eerste vier of vijf zitten.”

Loix neemt het dit weekend op tegen zijn pupil Sébastien Bedoret. Samen werkten ze vandaag een testdag af. “Meerijden met Freddy was heel leerrijk“, zegt de Henegouwenaar. “Door zelf te rijden kan hij me hier meer helpen dan elders. De zege in Wervik was voor ons een verrassing, maar goed voor het moraal. Na twee testrally’s en een test hebben we alle kaarten in handen om een goed resultaat neer te zetten. Het podium halen zou super zijn.”

Lietaer in Masters

In de Ypres Rally Masters is het naast Neuville en Bouffier ook uitkijken naar Paul Lietaer, die er van start gaat met zijn Ford Escort Cosworth. “Aanvankelijk wilden we bij de Historics rijden, maar het deelnemersveld was lang niet schitterend”, zegt de Polle, die vrijdag zijn 62e verjaardag viert. “Uiteindelijk zijn er nog wat buitenlanders bijgekomen waar ik het graag had tegen opgenomen. Ik vind het wel wat spijtig dat ik er niet bij zal zijn, maar we hebben nu ons woord gegeven voor de Masters. Met de Escort beschikken we ondertussen over een goede en snelle wagen. De wagen heeft misschien wel meer vermogen dan een R5, maar is minder goed qua remmen en wegligging. Ik ben wel eens benieuwd naar het verschil met de WRC’s.”

Ook Nikias Priem gaat met zijn Opel Corsa van start bij de Masters. “Na vijf jaar bij de Historics hadden we het een beetje gehad”, zegt de Ieperling. “Met de Rally d’Antibes hebben we dit jaar andere oorden opgezocht. Dat smaakt zeker naar meer. Pas verleden week zondag kregen we de kans om in te schrijven bij de Masters. Het is leuk dat we met onze Corsa tussen die grote namen kunnen rijden. De wagen blijft in zijn originele kleuren staan als eerbetoon aan mijn broer.”

Tussendoor vestigde SuperStage ook nog de aandacht op twee andere evenementen. Zaterdag 6 juli organiseren ze de laatste stop van Peking-Parijs, een oldtimerwedstrijd van 18.000 km waaraan ook Oostduinkerkenaar Johan Gitsels deelneemt. Tot slot kon de club ook nog de eerste Aarova Short Rally aankondigen op zondag 15 september. Na drie jaar wordt de Rallysprint van Oudenaarde uitgebreid met een nieuwe proef van 10,9 km in Kruisem.

(JDH)