De 6 Uren van Kortrijk, de afsluiter van het Belgisch rally seizoen, werd dit jaar opnieuw een one-man-show van Oost-Vlaming Vincent Verschueren. De vice-kampioen van België reed van start tot aankomst aan de leiding en won uiteindelijk met meer dan een minuut voorsprong.

Zaterdagnamiddag werd er traditioneel gestart met de industrieproef Lavano te Moeskroen. Vincent Verschueren maakte duidelijk de beste bandenkeuze en sloeg meteen een kloof van 26 seconden op de naaste achtervolgers. Zondag ging hij op zijn elan verder en realiseerde hij twaalf snelste tijden zodat zijn leidersplaats nooit meer in gevaar kwam. Voor Gaby Goudezeune en zijn Godrive team betekent dit een mooie afsluiter van het seizoen.

Gelukkig was er een spannende strijd voor de ereplaatsen. Patrick Snijers huurde voor deze rally een Skoda Fabia R5 bij BMA en had blijkbaar niet veel tijd nodig om zich aan te passen aan de wagen want de Limburger nestelde zich al snel op de tweede plaats. Daarenboven kon hij de aanvallen van de concurrenten afslaan en ondanks het feit dat de verschillen nooit groot waren hield Snijers de tweede plaats vast tot het einde.

© BELGA

De strijd om de resterende podiumplaats was er één tussen West-Vlamingen waarbij Davy Vanneste uiteindelijk aan het langste eind trok. Aanvankelijk leek Paul Lietaer derde te worden maar hij maakte twee foutjes en zakte daardoor terug naar de vijfde plaats. Didier Duquesne verloor zaterdag veel tijd op de industrieproef Lavano door een verkeerde bandenkeuze maar kon zondag na een stevige remonte aanspraak maken op de derde plaats. Tijdens de laatste omloop werd hij echter door de politie aan de kant gezet voor controle van de nummerplaten en verloor hij zo acht minuten.

Hij zakte terug naar de zevende plaats. Uiteindelijk ging de derde plaats naar Davy Vanneste. De garagehouder uit Menen verloor wat tijd door een defecte intercooler maar was aan de finish toch nog één seconde sneller dan Melissa Debackere die klaagde dat ze op de industrieproef Lavano telkens opgehouden werd door tragere wagens voor haar.

Andy Lefevere was de beste twee wiel aangedreven wagen met een knappe achtste plaats. De garagehouder uit Staden had voor de gelegenheid een Porsche 997 GT3 gehuurd om zich te meten met onder andere Claudie Tanghe en Jochen Claerhout maar beide Porschisten vielen zaterdagnamiddag al uit.

Bij de historics was favoriet Didier Vanwijnsberghe niet aan het feest. De Toyota-piloot startte sterk maar kreeg zondag af te rekenen met een nukkige ontsteking. Pas toen alle onderdelen van de ontsteking vervangen waren kon Vanwijnsberghe opnieuw voluit gaan maar hij kwam te kort om Thomas Vauterin nog te bedreigen.

In de Divisie 1&2 stond er opnieuw geen maat op Stefaan T'Joens dit niet alleen verdiend won maar zich ook voor de vijfde maal tot PAK en VAS kampioen kroonde.

De uitslag :

Verschueren-Broekaert Skoda Fabia R5

Snijers-Thierie Skoda Fabia R5

Vanneste-Snaet Ford Fiesta R5

Debackere-Cokelaere Skoda Fabia R5

Lietaer-Feys Skoda Fabia WRC

Maes-Lesage Skoda Fabia R5

Duquesne-Geerlandt Citroën DS3 WRC

Lefevere-Noppe Porsche 997 GT3

Barbier-Provoost Mitsubishi Lancer Evo X

Van Hoof-Van Hoof Mitsubishi Lancer Evo IV

(FM/Belga)

De 6 Uren van Kortrijk, de afsluiter van het Belgisch rally seizoen, werd dit jaar opnieuw een one-man-show van Oost-Vlaming Vincent Verschueren. De vice-kampioen van België reed van start tot aankomst aan de leiding en won uiteindelijk met meer dan een minuut voorsprong.Zaterdagnamiddag werd er traditioneel gestart met de industrieproef Lavano te Moeskroen. Vincent Verschueren maakte duidelijk de beste bandenkeuze en sloeg meteen een kloof van 26 seconden op de naaste achtervolgers. Zondag ging hij op zijn elan verder en realiseerde hij twaalf snelste tijden zodat zijn leidersplaats nooit meer in gevaar kwam. Voor Gaby Goudezeune en zijn Godrive team betekent dit een mooie afsluiter van het seizoen.Gelukkig was er een spannende strijd voor de ereplaatsen. Patrick Snijers huurde voor deze rally een Skoda Fabia R5 bij BMA en had blijkbaar niet veel tijd nodig om zich aan te passen aan de wagen want de Limburger nestelde zich al snel op de tweede plaats. Daarenboven kon hij de aanvallen van de concurrenten afslaan en ondanks het feit dat de verschillen nooit groot waren hield Snijers de tweede plaats vast tot het einde.De strijd om de resterende podiumplaats was er één tussen West-Vlamingen waarbij Davy Vanneste uiteindelijk aan het langste eind trok. Aanvankelijk leek Paul Lietaer derde te worden maar hij maakte twee foutjes en zakte daardoor terug naar de vijfde plaats. Didier Duquesne verloor zaterdag veel tijd op de industrieproef Lavano door een verkeerde bandenkeuze maar kon zondag na een stevige remonte aanspraak maken op de derde plaats. Tijdens de laatste omloop werd hij echter door de politie aan de kant gezet voor controle van de nummerplaten en verloor hij zo acht minuten. Hij zakte terug naar de zevende plaats. Uiteindelijk ging de derde plaats naar Davy Vanneste. De garagehouder uit Menen verloor wat tijd door een defecte intercooler maar was aan de finish toch nog één seconde sneller dan Melissa Debackere die klaagde dat ze op de industrieproef Lavano telkens opgehouden werd door tragere wagens voor haar.Andy Lefevere was de beste twee wiel aangedreven wagen met een knappe achtste plaats. De garagehouder uit Staden had voor de gelegenheid een Porsche 997 GT3 gehuurd om zich te meten met onder andere Claudie Tanghe en Jochen Claerhout maar beide Porschisten vielen zaterdagnamiddag al uit.Bij de historics was favoriet Didier Vanwijnsberghe niet aan het feest. De Toyota-piloot startte sterk maar kreeg zondag af te rekenen met een nukkige ontsteking. Pas toen alle onderdelen van de ontsteking vervangen waren kon Vanwijnsberghe opnieuw voluit gaan maar hij kwam te kort om Thomas Vauterin nog te bedreigen.In de Divisie 1&2 stond er opnieuw geen maat op Stefaan T'Joens dit niet alleen verdiend won maar zich ook voor de vijfde maal tot PAK en VAS kampioen kroonde.(FM/Belga)