Na de eerste omloop werd het duidelijk dat vier piloten zouden strijden voor de zege: Vincent Verschueren, Davy Vanneste, Sébastien Bedoret en Freddy Loix.
...

Na de eerste omloop werd het duidelijk dat vier piloten zouden strijden voor de zege: Vincent Verschueren, Davy Vanneste, Sébastien Bedoret en Freddy Loix.Oost-Vlaming Vincent Verschueren nam al snel de leiding maar de verschillen bleven zeer klein. Ondanks het feit dat het viertal alleen maar kwam testen voor de rally van Ieper lag het tempo zeer hoog. Davy Vanneste, die voor het eerst onderweg was met de nieuwe V.W. Polo R5 en ook voor het eerst aantrad met Kris d'Alleine als copiloot, maakte indruk maar moest voegtijdig aan de kant met een losgekomen uitlaat. "Ik was verwonderd over onze chrono's vandaag want zeker bij droog weer moet de wagen nog veel beter afgesteld worden. Toen de uitlaat los kwam en de wagen gevaarlijk begon te roken, hebben we wijselijk beslist te stoppen om erger te voorkomen. We hebben nu nog een testdag net voor de rally van Ieper en kunnen dan met vertrouwen van start gaan in de Kattenstad," aldus Davy.Vooraan bleven er dan nog drie Skoda Fabia's over voor de zege. Verschueren realiseerde acht beste tijden maar kon nooit een echte kloof uitbouwen en had voor de laatste proef nog altijd maar twaalf seconden voorsprong op Bedoret. Op die laatste proef maakte Vincent Verschueren dan een kleine fout en spinde zijn Skoda om zijn as. Hij verloor daarbij zo'n vijftien seconden en daarmee ook de rally.De zege was, in extremis, voor Sébastien Bedoret die met een goed gevoel naar Ieper trekt. "We kwamen hier zeker niet om te winnen maar wel om de wagen goed af te stellen voor Ieper. We hebben verschillende afstellingen kunnen proberen vandaag en dat was onze eerste bedoeling. Dat we daar bovenop nog winnen ook is een opsteker van formaat voor gans het team. We trekken nu met veel vertrouwen naar Ieper."Vincent Verschueren hield nog net de tweede plaats vast voor Freddy Loix die zijn comeback afrondde met de derde plaats. "Vandaag hebben we niet gewonnen of verloren. Het was duidelijk dat ik wedstrijdritme mis en dit was de perfecte voorbereiding voor Ieper. Ik heb geen moment gekeken naar onze chrono's en wilde alleen maar het rallygevoel terug vinden", besloot Fast Freddy.De enige West-Vlaming in de top-10 was Pieter Jan Michiel Cracco die zijn Skoda Fabia R5 op de vierde plaats parkeerde. "We waren de rally niet goed begonnen en het duurde enkele klassementsproeven vooraleer ik in het juiste ritme zat, maar meer dan de vierde plaats zat er vandaag niet in. Voorlopig doen we verder met de Skoda Fabia en onze doelstelling voor Ieper is een top-10 plaats."De resterende ereplaatsen waren allemaal voor piloten van buiten onze provincie: Demaerschalk, McCormack, Van Den Heuvel, Cole, Stone en Vanden Abeele. Nog een bewijs te meer dat de Rally van Wervik al lang geen provinciale wedstrijd meer is en dat men van heinde en ver naar Wervik komt ter voorbereiding van de Renties Ypres Rally.Bij de historics was de zege voor Didier Vanwijnsberghe die optimaal profiteerde van de moeilijke omstandigheden. "Ik heb dit jaar nog niets gereden want de goesting was een beetje weg na de aanhoudende problemen met onze Toyota Celica. We komen normaal pk's tekort om mee te doen voor de zege maar de gladde wegen waren vandaag onze bondgenoot. Indien we in Ieper een podiumplaats willen behalen, zal het hard moeten regenen", wist de autohandelaar uit Desselgem ons te vertellen. (FM/ foto DM)De uitslag:1.Bedoret-Walbrecq Skoda Fabia R52.Verschueren-Prévot Skoda Fabia R53.Loix-Tsjoen Skoda Fabia R54.Cracco-Vermeulen Skoda Fabia R55.Demaerschalk-Vanneste Citroën C3 R56.McCormack-Barney Skoda Fabia R57.Van Den Heuvel-Dockx Ford Fiesta R58.Cole-Bowen Ford Fiesta WRC9.Stone-Morton Ford Fiesta WRC10.Vanden Abeele-Stragier Ford Fiesta R5