Vanwijnsberghe en Janssens winnen Ypres Historic Rally

De Ypres Historic Rally editie 2014 werd vooral bij de FIA-rijders een pure secondenslag, die pas op de voorlaatste proef een wending kreeg.


Didier Vanwijnsberghe (Sint-Eloois-Vijve) won aan het stuur van een Ford Escort. Paul Lietaer (Heestert) moest zijn Escort op de voorlaatste proef aan de kant plaatsen met een defecte benzinepomp. Het verschil tussen beide kemphanen bedroeg toen nog 2.1 sec. Nadat de Fransman Chambon de scratch had gedraaid op de openingsproef, verdeelden Vanwijnsberghe en Lietaer voor de rest de scratchen onder elkaar. Vanwijnsberghe had lange tijd de leiding, maar toen de motor niet wilde aanslaan bij de tijdscontrole in Hollebeke, kreeg hij 20 seconden straftijd en kwam de Zwevegemse snor weer aan de leiding. Alles leek er op dat de laatste meters beslissend zouden zijn, maar helaas besliste het mechanische defect van Lietaer er anders over.

De dichtste ereplaats ging naar Yves Bruneel (Ieper-Ford Escort), die in een secondenstrijd lag met de Italiaan Enrico Brazzoli (Lancia Rally). Plaatsen vier en vijf waren voor Kurt Vanderspinnen (Ford Escort) en Edwin Degeyter(Brugge-Ford Escort).

Glenn Janssens haalde het in de Ypres Historic Rally-nationaal. Tobi Vandenberghe finishte met de Opel Kadett als tweede op 1’12”. Voor het tweede jaar op rij eindigt de Wingenaar zo op het podium. Alain Vermeulen (BMW) en Dirk Deveux (Ford Escort) finishten in dezelfde tijd, maar door een betere tijd op KP1 ging het laagste podiumschavotje naar Vermeulen. Na de zege in de rally van Wervik, weer een nieuwe opsteker voor de Poperingenaar. Patrick Mylleville (Zonnebeke-Porsche) werd vijfde, Jimmy Mc Rae finishte als eerste buitenlander met zijn SMS-Opel Ascona op de zesde plaats.

Vanwijnsberghe en Janssens winnen Ypres Historic Rally


(DT-foto’s FB)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.