Sterke West-Vlaamse R5-armada moet vonken geven

Davy Vanneste, al twee jaar op rij de beste West-Vlaming in Ieper, is opnieuw een van de speerpunten met zijn Ford Fiesta R5. (Foto David Mares)
Redactie KW

Enkele jaren geleden was een Super 2000 nog het ultieme wapen om mee uit te pakken in Ieper, maar sinds vorig jaar hebben de wagens uit de R5-categorie de macht definitief overgenomen.

Ondertussen hebben ook al heel wat West-Vlamingen van een R5 kunnen proeven. Een sterke vertegenwoordiging moet zeker garant staan voor enkele plaatsen in de top tien.

Van de bijna 30 R5-wagens aan de start zijn er acht in handen van West-Vlaamse piloten. Dat zoveel gouwgenoten over een topwagen beschikken is quasi ongezien. De streekpiloten hopen vooral op een leuke onderlinge strijd, maar zullen zich ongetwijfeld ook laten opmerken in de algemene rangschikking.

Davy Vanneste, al twee jaar op rij de beste West-Vlaming in Ieper, is opnieuw een van de speerpunten met zijn Ford Fiesta R5. “Ons programma bestaat al enkele jaren uit een vijftal wedstrijden, met Ieper als onbetwist hoogtepunt”, aldus de Menenaar. “Elk jaar mikken we op de top tien en het is altijd een extra motivatie om ook als eerste West-Vlaming te finishen, maar het wordt zeker niet simpel in deze editie. Vanaf dit jaar is onze wagen uitgerust met de motorevoluties uit de Evo-kit, zodat we min of meer met gelijke wapens zullen strijden.”

Bernd Casier, bijna steevast een kanshebber voor de top vijf in Ieper, kan dan weer over een Fiesta R5 met alle recentste evoluties beschikken. Nadat hij al even ritme ging opdoen in de Franse Rallye d’Antibes wordt Ieper zijn eerste Belgische rally van het seizoen. Ook Claudie Tanghe rijdt vanaf Ieper met de Ford Fiesta R5 ‘Evo’. De Komense drukker liet in de TAC Rally al enkele veelbelovende chrono’s noteren en wordt zeker een naam om in de gaten te houden.

Nagelnieuwe Skoda’s

Een vierde Ford-piloot is Bruno Parmentier, die het zonder Evo-kit op zijn Fiesta moet stellen. “Het is wat frustrerend om niet over hetzelfde materiaal te beschikken”, vertelt de Kortrijkzaan, die nog maar een paar jaar actief is in de rallysport. “Het wordt gevaarlijk om dat te gaan compenseren met een iets agressievere rijstijl. Ik kan gelukkig rekenen op een ervaren copiloot als Jeannick Breyne, die al aan zijn 32ste deelname toe is, om me op dat vlak in te tomen.”

Dat de Skoda Fabia misschien wel de beste R5 van het moment is, heeft Freddy Loix ondertussen al uitvoerig getoond dit jaar. Didier Duquesne, vorig jaar nog actief met een Fiesta, koos daarom dit jaar voor de Tsjechische R5. “Met de steun van Konvert kunnen we dit jaar een Fabia inzetten. Het gaat om een nagelnieuwe wagen uit de ateliers van BMA, het team van Bernard Munster”, vertelt de Aalbekenaar. “Vooraf hebben we een uitgebreide testsessie gepland, waarbij Ghislain de Mévius ons wat op weg zal helpen. Eenmaal we de wagen goed onder de knie hebben hopen we op te schuiven in het klassement en de strijd aan te gaan met Vanneste, Tanghe en Debackere. De ambitie is een plaats in de top tien, maar met bijna 30 R5-wagens aan de start wordt het zeker niet gemakkelijk”, aldus Duquesne, die opnieuw Zonnebekenaar Diederik Pattyn als copiloot naast zich krijgt.

Evo X-strijd

Na een intermezzo bij de Historics is ook Melissa Debackere weer van de partij in de moderne wedstrijd met een topwagen. Het ouderlijke team ASD koos met het oog op verhuur voor de aankoop van een Skoda Fabia R5. Een veelbelovend debuut van Debackere tijdens de ORC Rally bewees alvast dat het nieuwe wapen haar zeker moet liggen. Duquesne en Debackere worden in elk geval uitstekende referenties voor Fredericq Delplace. De garagist uit Vlamertinge laat de Porsche even aan de kant en huurt een Skoda Fabia bij het Tsjechische Rexteam. Misschien raakt Delplace wel in een Iepers duel verwikkeld met Yves Bruneel, die al enkele regionale wedstrijden reed met de Citroën DS3 R5 van J-Motorsport waarmee hij de Ypres Rally aanvat.

Hoewel de vroegere groep N-wagens net als de R5-bolides in klasse RC2 zijn onderverdeeld en niet langer in een eigen klasse strijden, blijft het gevecht bij de standaardwagens telkens interessant. De Hongaar Erdi Junior, net als vorig jaar aan de start met een Mitsubishi Lancer Evo X, krijgt er opnieuw een resem streekrijders met identieke wagens tegenover zich. Nadat ze al voor de overwinning streden in de Rallysprint van de Monteberg, wordt het uitkijken naar een nieuw duel tussen ervaren rot Filip Pyck en Steve Bécaert, die pas aan zijn tweede deelname toe is.

Bert Coene hoopt opnieuw de strijd te kunnen aangaan met de Poperingenaren, maar wil vooral van pech gespaard blijven. “Vorig jaar werd ons resultaat al op de eerste proef verknald door een kapotte turbo”, vertelt de Moorsledenaar. “De finish halen zonder problemen is dan ook het hoofddoel. Ieper is en blijft de zwaarste rally van het seizoen en wie kan uitrijden zonder pech heeft automatisch een goed resultaat.”

Sinds vorig jaar beschikt ook Philip Barbier uit Poelkapelle over een Lancer Evo X, waarmee hij al puike resultaten behaalde in het BK. “Omdat mijn copiloot Tom Debergh wel van uitdagende rally’s houdt, reden we de Spa Rally en de Rallye de Wallonie. In Namen werden we dertiende in een veld met zestien R5-wagens aan de start. Met een plek in de top 25 zouden we heel tevreden zijn gelet op het deelnemersveld. Tegelijk hopen we op een leuke onderlinge strijd met Pyck, Bécaert en Coene”, aldus Barbier, die bij Philcars een team vormt met Vincent Vermeeren (Lancer Evo 9).

snelle Juniors

Bij de voorwielaangedreven wagens moeten de West-Vlamingen optornen tegen een resem snelle Juniors uit zowel het EK als BK. Naast onder meer Fréderic Berville (Renault Clio R3), Steven Dolfen en Hans Depla (beiden Peugeot 208 R2), is Bjorn Renier een van de namen die zich dankzij regelmaat kan laten opmerken tussen het jonge geweld. “Na drie jaar afwezigheid rijden we Ieper dit jaar voor het eerst met onze Clio R3”, vertelt de Wervikaan die aan de leiding staat in het RACB Rally Criterium. “De meet halen zonder problemen is onze voornaamste doelstelling. Als dat lukt zit er wellicht een mooi resultaat in onze klasse RC3 in.”

(JD)

Lees meer in onze rallyspecial, gratis bij Het Wekelijks Nieuws West Ieper