Rally van Ieper: nog langer en lastiger

De Spiervelden maken dit jaar niet alleen deel uit van de shakedown, maar ook van de nieuwe KP Dranouter. (Foto DM)
Redactie KW

De Ypres Rally staat al jaren garant voor een compact en spectaculair parcours. Om het voor iedereen uitdagend te houden voorziet de organisatie elk jaar wel enkele wijzigingen. Dankzij onder meer twee nieuwe proeven werd de wedstrijd dit jaar opnieuw iets langer en lastiger gemaakt.

De trend doorheen de jaren is duidelijk: rally’s worden alsmaar korter. Het aspect uithouding is, zelfs in het wereldkampioenschap, steeds minder van belang. Onder druk van het EK volgde ook de Ypres Rally gedwee. Met het wegvallen van het EK-statuut kwam er opnieuw wat meer vrijheid voor de organisatie. Vorig jaar werd het aantal wedstrijdkilometers al verhoogd van 250 naar 260 kilometer en dit jaar is daar nog eens 20 kilometer bijgekomen. Super Stage blijft ook dit jaar moeite doen om het parcours boeiend te houden, nadat er vorig jaar al zo’n 50 procent vernieuwing was. Soms noodgedwongen, zoals het verdwijnen van KP Wijtschate op vrijdag door wegenwerken.

Voor de toppers start de rally eigenlijk al op donderdagavond met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Na twee testruns op het 5,37 km lange parcours krijgen de Gold Entries – alle wagens uit de klasse RC2/R5 en GT – de kans om vanaf 19.35 uur een toptijd te realiseren. De snelste 15 piloten mogen vrijdagmiddag hun startpositie kiezen. Voor de andere deelnemers in deze categorieën is de uitslag van de Qualifying Stage meteen ook hun startpositie. De overige deelnemers kunnen vanaf 20.45 uur deelnemen aan de shakedown en gaan op vrijdag volgens hun deurnummer van start.

hoofdbrok zaterdag

Het vrijdaggedeelte belooft opnieuw erg pittig te worden, want in de openingsronde staan meteen vijf proeven op het programma. Na de openingsproef in Langemark (8,97 kilometer) gaat het naar de klassieker van Dikkebus (12,53 kilometer). De deelnemers trekken daarna naar de nieuwe proef Dranouter (12,52 kilometer), die via een stuk van de vroegere KP Heuvelland naar het parcours van de shakedown loopt om te eindigen in de Spiervelden. Via KP Mesen (7,95 kilometer), verhuisd van zaterdag naar vrijdag, gaat het naar de proef van Hollebeke (8,38 kilometer). De tweede lus herneemt de proeven Dikkebus, Dranouter, Mesen en Wijtschate. De openingsavond is in totaal goed voor 91,73 kilometer tegen de klok.

Super Stage blijft moeite doen om het parcours boeiend te houden

De hoofdbrok is natuurlijk voorzien voor zaterdag, want dan staan nog 14 KP’s en 186,82 kilometer op het menu. KP Kemmelberg (15,00 kilometer), bekend om zijn jumps, mag opnieuw de spits afbijten. Zillebeke (14,03 kilometer) kreeg een nieuw slot om beter aan te sluiten op KP Zonnebeke (10,91 kilometer), waar zowel het begin als het einde van de proef werden gewijzigd. De tweede lus die de deelnemers twee keer moeten afwerken begint met een ingekorte versie van Reninge (11,92 kilometer). Daarna gaat het richting Vleteren voor een gloednieuwe proef van 9,25 kilometer. De klassieker in Watou (14,77 kilometer) en scherprechter Westouter-Boeschepe (17,53 kilometer) bleven ongewijzigd.

Historics vanuit Ieper

Bij de Historics wordt de trend van de moderne rally gevolgd. Ook daar is de rally de laatste jaren weer wat langer geworden, maar de belangrijkste nieuwigheid is natuurlijk de verhuis van het rallycentrum van Boezinge naar Ieper. Om de wagens tijdig uit het centrum te hebben wordt voor aanvang van de wedstrijd een regroup gehouden aan het Memorial Museum Passchendaele in Zonnebeke. Alle Historics rijden daarna tweemaal de proef van Langemark, waarna de FIA-rijders nog eens richting Dikkebus trekken. Zaterdag volgen de deelnemers het tracé van de moderne rally met uitzondering van de laatste ronde. Na zo’n 164,84 kilometers – en 151,29 voor de nationale wedstrijd worden de winnaars even na 21 uur op het nieuwe podium aan de Menenpoort verwacht.

(Jeroen D’hulster)