Ogier begint als leider aan slotdag, Neuville blijft druk zetten

Archief. Thierry Neuville of Belgium and his co-driver Martijn Wydaeghe tijdens de shakedown in Kroatië op 22 april 2021.©ANDREJ ISAKOVIC BELGAIMAGE
Archief. Thierry Neuville of Belgium and his co-driver Martijn Wydaeghe tijdens de shakedown in Kroatië op 22 april 2021.©ANDREJ ISAKOVIC BELGAIMAGE
Bron: Belga

Sébastien Ogier (Toyota Yaris) begint zondag als leider aan de slotdag van de Rally van Kroatië. Met nog vier ritten te rijden heeft de Fransman een voorsprong van 6.9 op zijn Britse teamgenoot Elfyn Evans. Thierry Neuville (Hyundai i20), met copiloot Martijn Wydaeghe, volgt als derde op 10.4 sec.

Na de fouten bandenkeuze van zaterdagochtend, waardoor Neuville zijn voorsprong van 7.7 op Ogier omgevormd zag tot een achterstand van 19.6, moest de Belg zaterdagnamiddag proberen iets goed te maken. Neuville vertrok met harde banden en slechts één reservewiel in de koffer. Toch wel een risico met al die koorden, waardoor er een aanzienlijke kans is om lek te rijden. Sébastien Ogier kan dat bevestigen.

“Uitdagende rit”

In het tweede gedeelte van KP13 kreeg de Fransman af te rekenen met een leegloper. Bij aankomst was het rubber rechts vooraan vrijwel volledig verdwenen. Neuville ontbond zijn duivels en maakte 10.1 goed op Ogier en 10 seconden op Evans. “Met de juiste banden werkt de wagen uitstekend. Het was opnieuw een uitdagende rit, waarin ik geprobeerd heb om efficiënt te rijden”, vertelde Neuville bij aankomst van KP13.

In de daaropvolgende rit reed de Japanner Takamoto Katsuka (Toyota Yaris) net als zaterdagochtend de snelste tijd. Neuville was 0.1 sneller dan Ogier. In de voorlaatste rit van de dag reden Neuville en Ogier dezelfde tijd en bleef de kloof tussen de Fransman en de Belg 9.4. In de slotrit van de tweede wedstrijddag was Ogier één seconde sneller dan Neuville.

Bandenwissel

“Ik heb zaterdagnamiddag met de juiste banden geprobeerd terug te vechten. Alleen was er een probleem met de krik, waardoor ik tijdens de verbinding mijn banden niet kon wisselen “, aldus Neuville. De Estlander Ott Tanak (Hyundai i20) volgt als vierde al 37.8. De Fransman Adrien Fourmaux en zijn Belgische copiloot Renaud Jamoul (Ford Fiesta) sluiten de dag af als vijfde, op 1:29.5.

Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq (Skoda Fabia R5) hebben ook zaterdag het einde van de wedstrijddag niet gehaald . Net als vrijdag presteerden ze uitstekend, maar een dubbele lekke band in KP14 deed hen de das om. Bedoret en Walbrecq hadden slechts één reservewiel in de koffer. Zondag komen ze opnieuw aan de start. Zondag worden er nog twee lussen van telkens twee ritten gereden, goed voor 78.58 kilometer. Ogier kan zijn 51e WK-rally winnen, Evans zijn vierde en Neuville zijn veertiende.

“Niet de dag waarop we gehoopt hadden”

Eén van de grote eigenschappen van Thierry Neuville is zijn zelfvertrouwen. Ook al beleefde hij een rotvoormiddag, toch bleef de Belg vastberaden om deze namiddag iets van de verloren tijd proberen goed te maken. “Ja, dit was niet meteen de dag waarop we gehoopt hadden. Ik had gehoopt om die voorsprong van vrijdag te behouden of misschien zelfs uit te breiden , maar een slechte bandenkeuze en een motor die afsloeg zorgden ervoor dat ik moest achtervolgen. Maar al bij al ben ik tevreden met mijn positie.”

Zondag worden er nog vier ritten gereden. Met drie rijders op een zakdoek wordt het een spannende slotdag in Kroatië. “De langste rit van de rally komt er nog aan. Ik ben er zeker van dat er ons nog veel verrassingen te wachten staan . Ik hoop aangename verrassingen voor ons. Toyota presteert hier heel sterk, zelfs met twee reservewielen in de koffer.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.