Nieuwe leerlingenraad in basisschool De Toekomst: “We mogen best veel beslissen”

Leerlingenraad Basisschool De Toekomst in Avelgem met links vooraan Sam Clevers, Janne Vandevelde, Hailie Voiment, Charlize Depruyst, Heleen Decraene, Lenthe Beunens, Loic Dias, Thibo Vancaeneghem, Ilian Beunens, Axelle Yserbyt, Noah Vansteenbrugge en Dylan Van Meirhaeghe; midden achteraan Sam De Leeuw, Seppe Libiez ,Jean-Jacques Vanmeerhaeghe en Janten Vercruysse. © MT
Redactie KW

Basisschool De Toekomst is begonnen aan een nieuw schooljaar en daar hoort ook een kersverse leerlingenraad bij. In die raad mogen de verkozen leerlingen, in het belang van alle leerlingen, hun mening en ideeën voorleggen aan de school.

In De Toekomst mogen twee kinderen van elke klas in het vierde, vijfde en zesde leerjaar toetreden tot de leerlingenraad, als ze de meeste stemmen krijgen van hun klasgenoten. Die vertegenwoordigers komen dan vier keer per schooljaar samen om hun voorstellen te bespreken. Wie dit schooljaar dus graag inspraak wou hebben, moest de afgelopen weken ‘campagne’ voeren om verkozen te worden.

Sam De Leeuw en Jean-Jacques Vanmeerhaeghe zitten beiden in dezelfde klas van het zesde leerjaar en haalden de meeste stemmen in 6A. “Ik maakte dit jaar een affiche met een paar foto’s en een slogan die gaat als volgt: ‘Dit ben ik. Ik ben Sam, een straffe madam. Stem dus op mij, dan maak ik je blij'”, zegt Sam. “Ik heb voor een andere strategie gekozen en ben voor mond-tot-mondreclame gegaan”, voegt Jean-Jacques toe. De twee hebben al ervaring met de leerlingenraad.

vertrouwen krijgen

“We zijn allebei voor de derde keer op rij verkozen door onze klas. We misten dus nog geen enkele leerlingenraad. Daar zijn we best wel trots op en het is een leuk gevoel om het vertrouwen te krijgen van je klasgenoten.”

De vertegenwoordigers van de leerlingenraad willen dat vertrouwen van hun klasgenoten niet beschamen en nemen hun taak dan ook serieus. “Toen ik voor de eerste keer in het vierde leerjaar op de lijst stond voor de leerlingenraad was ik nerveus en wist ik niet goed wat mij te wachten stond. Nu ben ik tevreden dat ik dit mag doen, want we mogen eigenlijk best wel veel beslissen. We bespreken zaken die minder goed gaan en beter kunnen of praten over activiteiten die we kunnen toevoegen aan de school”, vertelt Sam. Om ervoor te zorgen dat de wensen van alle kinderen behandeld worden, bespreken alle vertegenwoordigers de werkpunten eerst in hun eigen klas. “We schrijven alles op, dus iedereen kan zijn zegje doen.”

Directeur Steven Verplancke: : “De helft van hun ideeën raakt erdoor”

Het is duidelijk dat de leerlingenraad een invloedrijke rol heeft in De Toekomst. “We vinden het belangrijk dat leerlingen hun vragen kunnen stellen. Daarom bestaat die raad dan ook al vele jaren”, zegt directeur Steven Verplancke. Al zijn die vragen soms niet allemaal even realistisch. “We moeten alle voorstellen aftoetsen en soms zijn die niet echt haalbaar. Laat ons zeggen dat 50 procent van de ideeën erdoor geraken. Kinderen verschieten er bijvoorbeeld van dat het honderden euro’s kost om voor een paar uur springkastelen te huren.”

Op die manier behandelen de kinderen ook ‘problemen’ die ze later zullen tegenkomen in het dagelijkse leven. “Ze leren dat ze niet alles zomaar kunnen krijgen. Ook de gedeelde verantwoordelijkheid vinden we interessant. De vertegenwoordigers moeten rekening houden met de mening van de hele klas. De leerlingenraad vormt dus een goede basis van waarden en normen waar ze op latere leeftijd op zullen stoten.” (MT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier