Nick Vandevenne hoopt op de doorbraak als copiloot van Engelsman Bradley Howlett

Nick Vandevenne (links) samen met piloot Bradley Howlett. (foto DM)
Redactie KW

Een merkwaardige combinatie op de deelnemerslijst is het duo Bradley Howlett en Nick Vandevenne. Het is eerder uitzonderlijk dat een West-Vlaamse copiloot met een Engelse piloot aan de start komt. Bovendien gaat het dan nog om twee debutanten in Ieper, dus vraagt dat om wat extra uitleg.

“De rallymicrobe kreeg ik door mijn vader. Hij debuteerde in 2002 in Ieper en ik was er als kind al bij op de servicestand”, opent de 27-jarige systeembeheerder uit Veurne. “Toen mij pa in 2018 de TAC Rally wou rijden, was zijn copiloot niet beschikbaar en nam ik zijn plaats in. Voor mij was dat dit een logische stap.”

“Daarna reden we ook nog de Rally van Staden samen en daar kwam ik in contact met Bradley Howlett. Bradley en zijn team stond naast ons op de servicezone en ik was zijn wagen aan het bewonderen toen hij aankwam. We raakten aan de praat en wisselden al snel telefoonnummers uit. Dan ging het plots zeer snel. Bradley telefoneerde mij om twee weken later de Rallye de Semois te rijden en voor ik het goed besefte, was de bal aan het rollen. Na deze proefrally vonden we beiden dat het klikte en besloten we om samen verder te rijden.”

Onze bedoeling is het Belgisch kampioenschap te rijden en mijn taak bestaat erin om alles vanuit België te regelen zodat Bradley alleen maar de oversteek moet maken en aan de auto hoeft te denken. Ik zorg voor de inschrijving, de reservaties, de serviceplaats en alle details in het reglement.”

Waarom kiezen voor een Engelse piloot?

“Onze eerste ontmoeting was dus puur toeval. Bradley zocht een copiloot van zijn leeftijd die de Belgische reglementen en gewoontes goed kent en de klik was er meteen. Bovendien werd ik aangemoedigd door mijn pa en zijn Engelse copiloot Dave om in dit avontuur te stappen. Voor ik mijn woord gaf, heb ik enkele onboards van Bradley bekeken. Ik was meteen overtuigd van zijn kunnen. Ondertussen is het wederzijdse vertrouwen groot.”

Wat als er zich een Belgische piloot aandient?

“Bradley blijft mijn eerste keuze want hij was het die me de kans gaf het Belgisch kampioenschap te rijden. Als ik vrij ben, zou ik wel een regionale rally rijden met een Belgische piloot. Bradley en ik willen samen doorgroeien als het budget dat toelaat. De optie van met een andere piloot te rijden, kwam dus zeker niet bij me op.”

Wat zijn de ambities?

“Dit jaar willen we verder het Belgisch kampioenschap afwerken: Ieper, Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en de Condroz Rally. Tussendoor gaan we misschien nog wel een regionale rally meepikken ter voorbereiding van de grotere rally’s. Maar dit hangt af van onze verlofdagen. Naar volgend jaar toe willen we opnieuw het Belgisch kampioenschap betwisten, aangevuld met enkele onverharde rally’s in Engeland. Maar daar moeten we de nodige budgetten voor vinden.”

Wat is de doelstelling voor Ieper?

“We willen in eerste instantie de rally uitrijden en er plezier aan beleven. We hebben in iedere rally de klasse M14 gewonnen en willen dat in mijn streek graag overdoen. In onze klasse rijden onder meer de Ford Fiesta, De Citroën C2, de Peugeot 206 en de Opel Adam zodat er veel strijd is. Onze ambitie is om telkens in de top drie van de R2-wagens te eindigen, maar we beseffen dat er nog een lange weg af te leggen is en dat we beiden nog veel moeten bijleren.”