‘Mister Ypres’ Freddy Loix maakt rentree met Skoda Fabia

Freddy Loix vormt een team met Pieter Tsjoen, die in Ieper zijn nieuw team PTR presenteert. (foto DM)
Jeroen D'Hulster Medewerker KW

Komend weekend één van de blikvangers: Freddy Loix, na drie jaar afwezigheid opnieuw van de partij in ‘zijn’ Ieper. De elfvoudige winnaar maakt een one-shot met een Skoda Fabia R5 van gelegenheidscopiloot Pieter Tsjoen. In Wervik toonde de 48-jarige Loix dat hij nog maar weinig aan snelheid heeft ingeboet. Hoe ver raakt Fast Freddy in Ieper? Daar durft hij zichzelf alvast niet over uitspreken.

November 2016. Na een carrière van 27 jaar maakt Freddy Loix bekend dat hij stopt als professioneel rallyrijder. Hij won eerder dat jaar de Ypres Rally voor de elfde keer en pakte er ook zijn vierde opeenvolgende Belgische titel. Loix concentreert zich vanaf dan op een job als marketing manager bij MIG Motors, een van zijn sponsors. Ondertussen werkt hij ook nog testwerk af voor Skoda en Michelin, maar dat wordt tot quasi nul herleid als de Limburger een nieuwe uitdaging krijgt in de MIG-groep: concessiehouder van Aston Martin in Brussel. Tussendoor coacht hij ook de jongeren onder de hoede van Skoda België, eerst Achiel Boxoen en momenteel Sébastien Bedoret.

Podium in Wervik

Maart 2019. De rallywereld verneemt het blije nieuws dat Loix een comeback maakt in de Ypres Rally. Het project is een initiatief van Pieter Tsjoen die zo zijn nieuwe team PTR in de kijker wil zetten. Op Pinkstermaandag zit Loix voor het eerst opnieuw achter het stuur van een Skoda Fabia R5 tijdens een testsessie. “Het was van oktober geleden dat ik nog in een rallywagen had gezeten”, vertelt Loix. “Het was vooral de bedoeling om een roll-out van de wagen te doen. Het werd geen doorgedreven test omdat het parcours in Erquelinnes niet echt representatief was voor dat in Ieper. Bij het team zag ik enkele oude bekenden terug, waaronder de hoofdmecanicien. Ook Fabio Lazzerini ondersteunt ons met zijn team R-Tec. Stuk voor stuk mensen met heel wat ervaring in de rallysport. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Aan parcourskennis en ervaring alvast geen gebrek: Loix kan ver geraken

Podium in Wervik

In de Rally van Wervik van afgelopen weekend maakte Loix zijn rentree in competitie. ‘Fast Freddy’ eindigt er derde op slechts zes seconden van de winnaar, zijn poulain Sébastien Bedoret. “Wervik is me eigenlijk wel goed bevallen, hoewel de weersomstandigheden zeker niet gemakkelijk waren”, blikt Loix terug. “Ondanks het feit dat ik drie jaar op non-actief stond, was ik toch wat verrast dat ik nog zo goed meekon. Na de eerste boucle was ik niet helemaal tevreden. Ik had het gevoel dat de auto al goed was, maar ik zelf nog niet op niveau was. In de tweede en derde ronde kwam het goede gevoel terug. Ondertussen konden we ook de afstellingen verder verfijnen.”

Twee ervaren rotten

In Wervik reed Loix ook voor het eerst samen met Pieter Tsjoen als copiloot. De Oost-Vlaamse zakenman won Ieper in 2001 als piloot en in 2017 als copiloot van Kevin Abbring. Ieper wordt het debuut van zijn nieuw team PTR: Pieter Tsjoen Racing. “De samenwerking met Pieter is erg goed bevallen. Als twee ervaren rotten hebben we ons goed geamuseerd. Het leuke aan het feit dat Pieter ook piloot is, is dat hij me mee kan sturen. In het begin remde ik nog te vroeg en Pieter kon dat meteen bevestigen. Hij weet wat er kan zodat hij mee kan pushen of afremmen waar nodig. Verder was het leuk dat Sébastien de rally al winnend kon afsluiten. We konden samen ervaringen en afstellingen delen. We hebben echt data over elkaar gelegd om elkaar verder te helpen.”

Freddy Loix gebruikte de Rally van Wervik om na drie jaar afwezigheid opnieuw wedstrijdritme op te doen. (foto DM)
Freddy Loix gebruikte de Rally van Wervik om na drie jaar afwezigheid opnieuw wedstrijdritme op te doen. (foto DM)

Extra testdag

In Wervik bleef de Limburger in het spoor van Bedoret en Verschueren, twee BK-rijders die in Ieper tot de podiumkandidaten mogen worden gerekend. Loix houdt zich op de vlakte over zijn eigen mogelijke resultaat. “Ik ga geen straffe uitspraken doen. Ik weet dat ik nog ritme mankeer. Daarom gaan we volgende week ook nog een dag testen in Alveringem, maar dan nog ga je me niet horen zeggen dat ik de ambitie heb om de snelste te willen zijn. We gaan natuurlijk zo snel mogelijk proberen te gaan. Toch spreek ik me liever niet uit over een bepaalde plek. We rijden om ons te amuseren en zien wel waar we uitkomen. Of er nog een vervolg komt? Eerst concentreren we ons op dit project. Ik ben erg blij dat ik dankzij Pieter, Skoda en de organisatie van de Ieperse rally deze kans krijg. Daarna ligt de prioriteit bij het ondersteunen van Sébastien. Verdere concrete plannen zijn er nog niet, maar hier en daar volgt er misschien wel nog een one-shot.”

Parcourskennis te over

Het is duidelijk: Freddy Loix zal in Ieper goed voorbereid aan de start verschijnen en ook aan motivatie ontbreekt het de Skoda-rijder niet. Hij mist nog wat wedstrijdritme en heeft begrijpelijkerwijs niet meer de pure snelheid van een jongere, maar in een marathonwedstrijd als Ieper is dat niet doorslaggevend. Ervaring en parcourskennis heeft Loix te over en daarmee kan hij best ver komen. In zijn 23ste deelname voor de vijftiende keer op het podium? Helemaal niet ondenkbaar…