Destiny, Stairway to Heaven of de Terminator. Het lijken de namen van iconische songs of stoere Hollywoodproducties maar in realiteit spreken we over enkele van de meest gevreesde obstakels in het OCR-circuit, de Obstacle Course Race. Modder, een eindeloze reeks hindernissen en een klok die genadeloos verder tikt. Een betere samenvatting van het aankomend Europees Kampioenschap in Polen kunnen we niet geven. België neemt met een eigen team ook deel aan één van de moeilijkste competities ter wereld. Een ploeg die met Yves Pugliari een West-Vlaamse toets heeft.
...

Destiny, Stairway to Heaven of de Terminator. Het lijken de namen van iconische songs of stoere Hollywoodproducties maar in realiteit spreken we over enkele van de meest gevreesde obstakels in het OCR-circuit, de Obstacle Course Race. Modder, een eindeloze reeks hindernissen en een klok die genadeloos verder tikt. Een betere samenvatting van het aankomend Europees Kampioenschap in Polen kunnen we niet geven. België neemt met een eigen team ook deel aan één van de moeilijkste competities ter wereld. Een ploeg die met Yves Pugliari een West-Vlaamse toets heeft.Tijdens een van zijn trainingssessies in Brugge dompelt hij ons onder in de ronduit Spartaanse voorbereidingen die nodig zijn voor een kampioenschap. Met een niet te breken concentratie vertelt Yves zijn verhaal, terwijl hij iedere vezel in zijn lichaam aan het opwarmen is. ""Heel wat mensen kennen de Spartan Races of de Vikingcourses. Het zijn evenementen die heel wat deelnemers aantrekken die vooral willen winnen van zichzelf. Jezelf bewijzen, tonen dat je je grenzen kunt verleggen. Bij OCR is het vooral een strijd tegen de tijd en tegen de rest. Winnen is het doel, de competitie is dan ook bikkelhard." Bikkelhard, een woord dat een nieuwe dimensie krijgt op een Europees kampioenschap. "The best of the best nemen het daar tegen elkaar op, op een parcours met meer dan 60 hindernissen" gaat hij verder. "Om je een idee te geven hoe hard het is, vorig jaar kwam slechts 7 procent van de deelnemers over de finish van de short track! Dit jaar werd het traject aangepast en streeft de organisatie naar een slaagpercentage van 30 procent alleen valt het nog te bezien of dit überhaupt realistisch is. Ja, zo moeilijk is dit kampioenschap!"Yves, die in het dagelijkse leven aan de slag is als chauffeur bij De Lijn, maakt niet per toeval deel uit van de Belgische delegatie. "Twee jaar geleden haalde ik brons na een uitputtende strijd. Vorig jaar haalde ik net niet de finishline, een mentale opdoffer die me motiveerde om nog harder te trainen. Dit jaar is een top-10 plaats absoluut haalbaar en durf ik zelfs luidop te dromen van een medaille." Wie in de OCR-wereld wil deelnemen aan de top, moet bereid zijn er heel wat voor op te offeren. Het leven van Yves staat dan ook in het teken van de sport."Je moet bereid zijn om ervoor te gaan", klinkt het. "Hier in Brugge hebben we een mooi parcours om ons voor te bereiden, maar meer dan eens doorkruis ik het land om ook op andere locaties te kunnen oefenen. Bepaalde obstakels zijn hier nu eenmaal niet te vinden. Zo vertrek ik voor het kampioenschap naar Frankrijk, waar ik mij kan klaarstomen voor de Salomon Ladder. Een obstakel waar je door middel van een staaf een ladder moet beklimmen. Het vergt het uiterste van je armen maar de voldoening nadien compenseert alles." Ongeacht het resultaat op het kampioenschap, kijkt Yves alvast uit naar de toekomst. "Iedereen die met deze sport is begaan, hoopt dat we in België ooit een erkend statuut krijgen. Dit kan dan een drijfveer worden voor gemeenten om te gaan investeren in een degelijke en vooral lokale infrastructuren. Op die manier kunnen we dicht bij huis trainen maar kunnen we ook nieuw bloed warm maken voor de sport. TV-programma's zoals American Ninja Warrior prikkelen de jeugd wel, maar wanneer ze zien dat je honderden kilometers per week moet rijden alvorens je kan trainen, dan haken ze bijna meteen af. Ook het combineren met de dagtaak is vaak geen eenvoudige zaak, meestal is dat nog het moeilijkste van allemaal, veel moeilijker dan touwslingeren of door de modder kruipen", lacht Yves Pugliari.