Boudewijn Baertsoen en zijn dynamische ploeg hebben dit jaar enkele kleine wijzigingen aangebracht aan het parcours. De vier klassementsproeven van Schuiferskapelle, Ondank, Oosthoek en Poelberg blijven behouden, maar zowel Schuiferskapelle als de Ondank werden licht gewijzigd. Voor de rest is er niets nieuws onder de zon. De deelnemers krijgen drie en een halve omloop voorgeschoteld met start zaterdagmorgen omstreeks 08.00 uur.
...

Boudewijn Baertsoen en zijn dynamische ploeg hebben dit jaar enkele kleine wijzigingen aangebracht aan het parcours. De vier klassementsproeven van Schuiferskapelle, Ondank, Oosthoek en Poelberg blijven behouden, maar zowel Schuiferskapelle als de Ondank werden licht gewijzigd. Voor de rest is er niets nieuws onder de zon. De deelnemers krijgen drie en een halve omloop voorgeschoteld met start zaterdagmorgen omstreeks 08.00 uur.Voor de zege verwachten we een spannende strijd tussen de Volkswagens Polo en de Skodas Fabia. Sinds de komst van de R5 wagens zijn de verschillen iedere rally miniem, en dat zal in Tielt niet anders zijn. De Skoda Fabia R5 domineerde de Belgische rally's gedurende de laatste jaren maar met de komst van de Volkswagen Polo GTI R5 is het nu nog spannender geworden. Het wordt een strijd tussen de nieuwe en op papier snellere Polo en de oudere maar betrouwbare Skoda.Regerend kampioen Kris Princen, met West-Vlaming Bram Eelbode als copiloot, koos dit jaar voor de nieuwe Volkswagen Polo. Hij liet de wagen debuteren in de Haspengouwrally met een klinkende overwinning, maar moest daarna in Spa vroegtijdig aan de kant met een defecte ophanging. Cédric Cherain van zijn kant werd tweede in de Haspengouwrally met de V.W. Polo, maar won dan wel te Spa aan het stuur van een Skoda Fabia. De derde V.W. Polo aan de start is die van Patrick Snijers. De Limburger heeft weinig ervaring met de R5 wagens, maar Snijers is een goede leerling en werd al vierde in Spa. De meervoudige kampioen van België zal in Tielt waarschijnlijk nog niet meedoen voor de zege, maar het verschil met de favorieten wordt snel kleiner.De Skoda-brigade wordt aangevoerd door Vincent Verschueren. De vicekampioen van België won in 2017 al in Tielt en doet dit jaar opnieuw mee voor de zege. De vraag is of hij dit jaar de, op papier, snellere V.W. Polo achter zich kan houden. De andere Skoda-piloten hebben een pak minder ervaring op de smalle, gladde wegen van Tielt, maar zijn wel stuk voor stuk lefgozers. Zowel Fernemont, Bedoret als de Mevius hebben heel wat talent en kunnen een podiumplaats in de wacht slepen.Van West-Vlaamse zijde zijn er nogal wat afwezigen: Melissa Debackere, Davy Vanneste en Andy Lefevere ontbreken op de deelnemerslijst. We moeten dus rekenen op Bert Cornelis (Skoda Fabia) en vader en zoon Cracco (beiden Ford Fiesta) om de West-Vlaamse eer hoog te houden. Bij de historics ontbreken zowel Paul Lietaer, Stefaan Stouf als Didier Vanwijnsberghe. Met slechts een tiental wagens aan de start lijkt het historic gebeuren over zijn hoogtepunt heen. Glenn Janssens (Porsche 911) neemt het op tegen Dirk Deveux (Ford Sierra Cosworth) die genavigeerd wordt door West-Vlaming Kris D'Alleine.In het criteriumgedeelte maken de streekpiloten wel kans op de zege. Jelle Segers (BMW M3) aast al geruime tijd op een zege terwijl Stefaan T'Joens het met zijn Renault Mégane meer moet hebben van de regelmaat. Verder zijn we benieuwd naar de prestaties van Jeroen Van Wanseele (Ford Escort) en het heroptreden van Steven Dolfen die een Opel Adam aan de start brengt. De aankomst is voorzien omstreeks 20 uur in de Europahal te Tielt. (FM)