Julie Vanwijnsberghe navigeert haar pa Didier in 6 Uren van Kortrijk

Didier Vanwijnsberghe met zijn dochter Julie. (foto IVD)
Redactie KW

Dit jaar kwam Didier Vanwijnsberghe nog niet veel in actie. Na zijn zege in de Rally van Wervik begin juni moest hij in Ieper vroegtijdig aan de kant en dat was het zowat. De 53-jarige autohandelaar start dit weekend voor het eerst met zijn dochter Julie als navigator.

“We zijn vanaf februari opnieuw begonnen met afbraakwagens en daardoor was het dit jaar heel druk voor mij. Hoe ouder ik word, hoe meer ik moet werken. Ik had al lang aan mijn dochter beloofd dat ze één keer mee mocht rijden als copiloot en dit weekend is het zo ver. Ze is ondertussen 21 jaar en kijkt er erg naar uit. Het zal voor beiden wennen worden,maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ze haar job goed zal doen. Het blijft echter een éénmalig optreden voor haar, dat hebben we beloofd aan haar moeder.”

“Ik hoop voor haar dat onze Toyota Celica ons niet in de steek laat zodat ze kan genieten van een volledige rally”, vervolgt Didier. “We hebben ons jaren geleden laten meeslepen in het verhaal van Paul Lietaer en Stefaan Stouf, die beiden de overstap maakten naar een vierwielaangedreven youngtimer. Omdat we toen niet achter wilden blijven, opteerden wij voor een Toyota Celica. Onze wagen kan echter niet wedijveren met de Ford Sierra en de Ford Escort, omdat die wagens na het verstrijken van hun homologatie nog verder geëvolueerd zijn en dat was niet het geval voor onze Toyota Celica. Het is ook een feit dat onze wagen minder betrouwbaar is dan wat ik had verwacht. Zo moesten we in Ieper vroegtijdig naar de kant toen de alternator kapot ging door oververhitting. Maar anderzijds wonnen we dit jaar wel in Wervik en werden we vorig jaar knap tweede in Kortrijk. Het is al duizend keer gezegd, maar de rally is en blijft een mechanische sport.”

Julie Vanwijnsberghe navigeert haar pa Didier in 6 Uren van Kortrijk

“Ik moet bekennen dat de periode van de Ford Escorts RS1800 en de BMW M3 veel leuker was dan al dat 4×4-gedoe tegenwoordig. We rijden rally voor ons plezier en dat was er vroeger toch meer. Het is een feit dat ik ernstig overweeg om de helm aan de haak te hangen. Als we in Kortrijk met pech naar de kant moeten, kan dit best mijn laatste rally geweest zijn. Maar ik ben geen doemdenker en reken op een knappe prestatie dit weekend om dan volgend jaar opnieuw een viertal rally’s te rijden.” (FM)