"Ik start in Tielt met een Subaru Impreza ex-Prodrive", opent Dirk Vermeirsch. "Mijn Ford Sierra Cosworth staat aan de kant en zal volledig gerestaureerd worden. We zijn ook volop bezig om een andere Ford Sierra Cosworth klaar te stomen voor het historic gebeuren en dat wordt een wagen die volledig volgens de FIA-normen zal rijden. In de tussentijd heb ik rondgekeken om een andere wagen aan t...

"Ik start in Tielt met een Subaru Impreza ex-Prodrive", opent Dirk Vermeirsch. "Mijn Ford Sierra Cosworth staat aan de kant en zal volledig gerestaureerd worden. We zijn ook volop bezig om een andere Ford Sierra Cosworth klaar te stomen voor het historic gebeuren en dat wordt een wagen die volledig volgens de FIA-normen zal rijden. In de tussentijd heb ik rondgekeken om een andere wagen aan te kopen en vond ik één van de laatste Prodrive Subaru Imprezas. Met deze wagen staan we nu aan de start van de TAC-rally. Ik heb er een groep A versnellingsbak in gemonteerd en de motor heeft wat meer pk's zodat dit een leuke en betaalbare wagen is. We hebben geen uitgesproken ambities en willen vooral de wagen beter leren kennen. Het is de bedoeling om daarna de Subaru te verhuren en of te verkopen. De overstap naar de moderne rally is maar tijdelijk. Ik blijf het historic gebeuren nog steeds het leukst vinden."Voor Paul Lietaer is de situatie totaal anders. Hij komt aan de start met een Ford Escort Cosworth. Met dit type wagen behaalde Paul de zege in de TAC rally van 1993. "De aankoop van deze Ford Escort Cosworth was een buitenkansje. De wagen stond bij een verzamelaar en was in prima staat. De Ford Escort Cosworth was altijd al mijn lievelingswagen en daarom ben ik overgegaan tot de aankoop van die wagen. Het probleem is echter dat ik met deze Ford nationaal niet bij de historics mag rijden en regionaal wel. Het is straf dat men voor deze discipline twee verschillende reglementen maakt naargelang de federatie. Ondanks dit slechte nieuws gaan we in Tielt toch van start met de Escort Cosworth en rijden we bij de moderne wagens. De wagen heeft betere remmen, betere vering en betere banden dan in 1993 zodat ik denk dat het zeer snel zal gaan. We gaan ons uiteraard niet kunnen meten met de snelste R5-piloten, maar ik ben benieuwd hoe ver we staan tegenover de rest van het deelnemersveld. Ik denk dat we met deze wagen nog leuke tijden tegemoet gaan."(FM)