Wie begint met rally rijden heeft twee keuzes: ofwel huur je een rallywagen, ofwel koop je er één. Wie een wagen koopt kan vervolgens kiezen om het onderhoud en de service uit te besteden, of alles in eigen beheer te doen. Het team van Damon Noyelle (23) en Arne Lanssens (25) koos bewust voor de laatste optie. "Mijn eerste idee was om zelf een auto te bouwen", vertelt de Zuidschotenaar, die vroeger jaren motorcross beoefende. "Uiteindelijk ben ik eerst begonnen als copiloot om wat ervaring op te doen. Toen ik besloot om het zelf te proberen achter het stuur heb ik toch eerst geïnformeerd om een wagen te huren. Het bleek allemaal erg duur, ook omdat je een wagen dan telkens moet verzekeren. Wanneer je drie keer huurt, kun je eigenlijk al bijna een wagen kopen. We zijn dan overgegaan tot de aankoop van een Subaru Impreza groep N. Een ideale beginnersauto."
...

Wie begint met rally rijden heeft twee keuzes: ofwel huur je een rallywagen, ofwel koop je er één. Wie een wagen koopt kan vervolgens kiezen om het onderhoud en de service uit te besteden, of alles in eigen beheer te doen. Het team van Damon Noyelle (23) en Arne Lanssens (25) koos bewust voor de laatste optie. "Mijn eerste idee was om zelf een auto te bouwen", vertelt de Zuidschotenaar, die vroeger jaren motorcross beoefende. "Uiteindelijk ben ik eerst begonnen als copiloot om wat ervaring op te doen. Toen ik besloot om het zelf te proberen achter het stuur heb ik toch eerst geïnformeerd om een wagen te huren. Het bleek allemaal erg duur, ook omdat je een wagen dan telkens moet verzekeren. Wanneer je drie keer huurt, kun je eigenlijk al bijna een wagen kopen. We zijn dan overgegaan tot de aankoop van een Subaru Impreza groep N. Een ideale beginnersauto."Met o.a. twee VAS-zeges bij de standaardwagens liet het duo liet zich in hun debuutjaar meteen opmerken. Dit seizoen werd overgeschakeld op de ex-Vanbeveren Mitsubishi Lancer Evo 7. "Normaal gingen we onze Subaru trouw blijven, maar toen ik deze Mitsubishi te koop zag staan en onze Subaru snel verkocht raakte, was de overstap snel geregeld. Een Mitsubishi was eigenlijk de beste oplossing als we het totaalplaatje bekeken. Een R2 is meteen al veel duurder in aankoop en onderhoud. Het voordeel is dat we eigenlijk alles zelf kunnen doen qua onderhoud en niets hoeven uitbesteden. Tussen de wedstrijden sleutelen vooral mijn vader Frankie en ikzelf aan de wagen, samen met serviceman Frank. Hij houdt zich vooral bezig met de motor en de versnellingsbak. Tijdens wedstrijden krijgen ze nog de hulp van Andy Gryson. Onze ouders staan er telkens in voor de catering."Het onderhoud neemt heel wat vrije tijd in beslag. "We zijn er niet elke dag mee bezig, maar het scheelt toch niet veel. Na het werk zitten we bijna elke avond in onze garage. Na elke wedstrijd demonteren en controleren we alle vitale onderdelen: ophanging, voortrein, achtertrein, versnellingsbak... Soms moet er al eens iets hersteld worden, zoals een bumper. Voor een lange en lastige rally als in Ieper doen we sowieso een extra controle. We gaan al eens sneller iets preventief vervangen om geen risico te nemen. Tussendoor zijn we ook nog bezig met de opbouw van een eigen servicetruck. En als we eens niet aan het sleutelen zijn, gaat de vrije tijd naar sponsoring of papierwerk. Ik had me voorgenomen nog wat aan mijn conditie te werken met het oog op Ieper, maar dat komt er maar niet van (lacht)."De Ypres Rally is en blijft de duurste rally van het jaar en dat geldt zeker ook voor amateurteams. Naast het inschrijvingsbedrag van 1.340 ?, kruipt er heel wat budget in de running cost. "De competitiebanden waarmee wij rijden kosten nieuw 340 ? per stuk. In Ieper mag je in totaal 16 verschillende banden voorzien. We hebben ook wel wat occassiebanden liggen, maar kochten speciaal voor Ieper al nieuwe regenbanden en velgen. De slijtage hangt vooral af van het weer. Eén set van vier banden zit er na Ieper toch zeker helemaal door. Benzine moeten we verplicht aankopen via Gutts, de vaste leverancier in het BK. Hiervoor rekent men meer dan 2 euro per liter aan. Onze auto verbruikt op de proeven ruim geschat 0,8 liter per km. Met de verbindingskilometers erbij mag je in totaal op zo'n 800 ? benzine rekenen."Ieper blijft publicitair wel een interessante rally, maar het budget rondkrijgen is geen makkie. "Om Ieper te kunnen rijden hebben ons programma wat moeten herschikken. De ORC Rally hebben we bijvoorbeeld al laten vallen. Ieper is zeker belangrijk voor onze sponsors, vooral voor onze hoofdsponsor Actum. Toch ondervinden we dat het als klein team zeker niet gemakkelijk is om sponsors te vinden, ook al rij je Ieper. Wanneer we ergens in de streek aankloppen bij een bedrijf, krijgen we soms als antwoord dat het sponsorbudget al naar een bekende piloot is gegaan. R5-piloten uit andere streken komen hier lokale sponsors zoeken. Zij kunnen natuurlijk tv-aandacht verzekeren."Misschien gaat er na afloop wel wat aandacht naar de Ignace Becquart Trophy, een beker voor de eerste amateur met eigen wagen in het eindklassement. "Van die prijs wisten we eerlijk gezegd het bestaan niet af. Dat wordt misschien wel iets voor Steve Bécaert. Voor ons is het voornaamste doel het halen van de finish en hopelijk kunnen we ook meedoen voor klassewinst. In onze groep E lijkt Kurt Boone de belangrijkste tegenstander te worden. Wij willen vooral ook genieten van de hele sfeer die rond de Ieperse rally hangt: het vele volk langs de weg, deelnemen aan de shakedown, over de Grote Markt rijden... en natuurlijk de vele lange proeven die elkaar snel opvolgen. Dit wordt iets helemaal anders dan de VAS-wedstrijden die we gewend zijn."