De herstart van het rallyseizoen verliep in erg moeilijke weersomstandigheden. Het gladde parcours eiste al op de eerste proef een slachtoffer van formaat door de uitschakeling van Sébastien Bedoret (Skoda Fabia R5). De jonge Waal maakte in Dikkebus kennis met een diepe gracht. Na twee proeven keerde Davy Vanneste (Citroën C3 R5) terug als leider naar Poperinge, maar een proef later ging ook de Menenaar in de fout.
...

De herstart van het rallyseizoen verliep in erg moeilijke weersomstandigheden. Het gladde parcours eiste al op de eerste proef een slachtoffer van formaat door de uitschakeling van Sébastien Bedoret (Skoda Fabia R5). De jonge Waal maakte in Dikkebus kennis met een diepe gracht. Na twee proeven keerde Davy Vanneste (Citroën C3 R5) terug als leider naar Poperinge, maar een proef later ging ook de Menenaar in de fout. Cédric Cherain (Skoda Fabia R5), de snelste op de eerste proef, nam de leiding over. Toen dichtste achtervolger Vincent Verschueren (VW Polo R5) op KP 4 tijd verloor met aangedampte ramen kon Cherain een beslissende kloof slaan. De Skodarijder gaf zijn leidersplaats niet meer uit handen. "Het is tof om hier bij mijn eerste keer meteen te winnen", vertelde de Luikenaar. "We hebben met ons hoofd gereden en geen enkele fout gemaakt. Dit was een heel goede training voor Ieper."Nadat Verschueren nog van de baan dook op de laatste proef, ging de tweede plek in extremis naar Melissa Debackere. "Jammer voor Vincent, maar de wedstrijd is pas gedaan na de laatste proef", vertelde de Skoda-pilote, die lek reed op de openingsproef. "We zijn blijven volhouden en hebben in de laatste ronde nog een risico genomen met onze bandenkeuze." Ook Paul Lietaer (Ford Escort Cosworth) kende na o.a. aangedampte ramen niet de beste start, maar zijn knappe remonte in de namiddag werd beloond met een derde plaats en de zege in Historic.De derde podiumplek had evengoed voor Poperingenaar Gilles Pyck (Ford Fiesta R5) kunnen zijn, die bij zijn knap R5-debuut moest opgeven met technische problemen in de slotronde. Ook Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth), lange tijd leider bij de Historics, zag zijn sterke wedstrijd niet beloond toen een defecte aandrijving hem op de zesde proef aan de kant hield.Hoewel de weersomstandigheden voor zijn Porsche 997 GT3 verre van ideaal waren en hij ook zelf even een foutje maakte, bleef Andy Lefevere verrassend dicht in de buurt van de 4x4-wagens. De Stadenaar tikte als vierde aan en won het onderlinge Porsche-duel met Limburger Gunther Monnens met een veertigtal seconden. Tussen de Porsches in kregen we tot op de slotproef een Mitsubishi-strijd tussen thuisrijders Steve Bécaert en Kurt Boone, waarbij Bécaert in de slotronde over Boone ging naar de vijfde plek. Bjorn Syx reed zijn BMW M3 voor eigen volk naar een achtste plaats, voor Jourdan Serderidis (Skoda Fabia R5) en Houthulstenaar Jeoffrey Lerminez (Ford Fiesta R5). Niels Reynvoet (Skoda Fabia R5) finishte net buiten de top-10 nadat hij het in de openingsronde zonder ruitenwissers moest doen, maar liet zich daarna nog opmerken met vier besttijden in de tweede wedstrijdhelft.Bij de voorwielaangedreven stond geen maat op Steven Dolfen (Peugeot 208 R2). De Zonnebekenaar had in klasse F meer dan twee minuten voorsprong op Woestenaar Manuel Merlevede (Peugeot 208 R2). Kevin Vandenbussche (BMW E21) was de beste in Divisie 4 en finishte ook op het algemene podium bij de Historics, na de youngtimers van Lietaer en Syx. De Langemarkenaar ging de bij de oldtimers Tuur Vanden Abeele (BMW E21) en thuisrijder Piet Declercq (Porsche 911) vooraf.(JDH/ foto DM)